Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 1176 ggr
Apotekaren
2019-11-09 22:44

Apotek - fysiskt eller på nätet? Vad säger folket?

Är det bara jag eller håller hela sjukvården på att förändras?

Jämt och ständigt märker jag att kunderna sneglar allt mer på att handla sina mediciner på nätet, och hjälper sina föräldrar att göra detsamma. Dessutom så utsätts vi för så mycket olika apoteks och nätdoktor reklamer att det börjar likna spelbranschen.

Alla nätapotek verkar gå som tåget och om man ska tro hittaonlineapotek.se så växer omsättningen inom online apotek med 35% om året?!

 På min tid gick man till sitt lokala apotek för att handla det som behövdes och hade ett trevligt (men ofta aningen stelt) samtal med sin apotekare och knallade vidare för att komma tillbaka någon vecka eller två senare. Nu är det helt annorlunda och de flesta verkar vilja istället få läkemedlen hemskickade. Jag förstår visserligen att man kanske beställer hem ett drogtest som man numera kan göra, för att man vill vara någorlunda anonym. Men gäller detsamma vid vanliga köp av Alvedon eller andra receptfria läkemedel? 

Som ett kvitto vinner dessutom Apoteas marknadschef priset som Sveriges bästa för i år. Intressant vore att veta hur det är där ni bor, glesbygd VS storstäderna. Själv bor jag i Umeå och där upplever jag en stark digitalisering!

Annons:
Honestyisdead
2019-11-09 22:54
#1

Jag väljer nätet för det som går. Det finns ingen annan plats som man får vänta så länge på som i kön på apoteket. Här kommer det fler och fler apotek och finns snart ett i varje hörn känns deg som, så det borde vara en hel del som handlar fysiskt.

Maleficum
2019-11-09 22:58
#2

Beställer ofta apoteksvaror på nätet för det är mer bekvämt (speciellt förut då jag levde med en hund med svår separationsångest, betydligt bättre att få sakerna hem till dörren då än att lämna hunden utanför affären).  En fördel är också att det är lätt att se sina recept och hur mycket uttag man har kvar och sånt.

Sen har jag även social fobi så det är skönt att inte behöva samtala med en person ;)

Däremot är jag mindre förtjust i att beställa andra saker på nätet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Dioramabyggare
2019-11-09 23:11
#3

Jag väljer fysiskt apotek, eftersom jag gillar att ha en apotekare att diskutera medicin, alternativ till utskriven medicin, och annat med (en fördel är att jag bor nära två fysiska apotek).

Lona
2019-11-10 00:35
#4

Min bästa kompis och tillika granne är apotekare så det smidigaste är helt klart att låta henne fixa min receptbelagda medicin. Jag får den "hemlevererad" och swishar henne om det behövs. Annars så beställer jag oftast receptfria läkemedel samt andra varor gällande egenvård på nätet. Apotea har för det mesta betydligt lägre priser (och bättre service!) än fysiska apotek. Jag bor i en grannkommun till Göteborg och har alltså tillgång till många apotek varav en del har öppet även sena kvällar och helger.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Apotekaren
2019-11-10 17:07
#5

Intressant! Råder verkligen splittrade meningar som också syns i undersökningen.

Åsa S
2019-11-11 07:56
#6

Receptfritt handlar jag på nätet det är större utbud och lägre priser. Receptbelagda mediciner handlar jag i butik

Annons:
Maria
2019-11-11 08:17
#7

Jag valde fysiskt apotek. 

Jag har aldrig beställt via nätet ännu men det beror ju alldeles på att jag har flertalet apotek i min närhet. Det beror inte på att det "var bättre förr"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
2019-11-22 21:24
#8

Valde det andra "Fysiskt"  handlar mest på apotek, beställt 1 gång på nätet

Fridaaaa
2019-11-24 13:57
#9

Köper mycket via nätet pga att det är oftast billigare och smidigare. 
Ofta man får sitta länge på apoteken osv med. Tycker apoteken bara blir segare och segare

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Russinlimpa
2019-11-24 18:27
#10

Mycket billigare för mig att köpa från nätet än i butik. På apotek hjärtat kan vissa saker vara upp till 60:- billigare på deras hemsida än i butik.

annzoo
2019-12-01 02:34
#11

Jag har nog aldrig beställt receptbelagd medicin via nätet ev då receptfria nångång och andra förbrukningsvaror samtidigt då pga priset. Där jag bor kan man iaf på aporek hjärtat beställa via nätet, betala och hämta efter 2 timmar om det finns på lagret i butiken.

[[eskils_]]
2020-01-21 17:39
#12

Valde På nätet, men tycker det är bra att båda möjligheterna finns. Tycker också att Apoteket har blivit lite väl kommersialiserat.

Gör som #6.

Sindri
2020-01-21 17:49
#13

Billigare, snabb leverans, koll på recept och uttag.
Nu har det blivit bättre, men förr så fanns ingen som helst integritet på apoteken. Man ropades upp med namn, och grannarna bredvid kunde höra precis vilken medicin man fått och varför. Även om det i sig inte var pinsam medicin så tyckte jag det var väldigt obehagligt.

Annons:
Siggebus
2020-02-05 19:11
#14

Det som går köper jag på nätet. Ofta billigare  och väldigt smidigt - Apote.se har ju t ex endast en dag för leverans 🙂

Fridaaaa
2020-02-06 12:22
#15

#14 En dag beror helt på vart man bor. Här tar det minst 2

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
2020-02-06 16:05
#16

#14 Samma här. De använder ju inte Posten utan någon annan firma som lägger i lådan på morgonen efter.

Sindri
2020-02-06 16:23
#17

Ja, kanske tidningsutbärningen. Beställde i går em och imorse låg det i lådan med tidningen. Suveränt.

JMW
2020-02-06 16:38
#18

Nja, kanske men de heter Early Bird.

Sindri
2020-02-06 17:22
#19

OK -vore väl smart om man kunde samordna annars. En bil istället för två.

JMW
2020-02-06 18:54
#20

#19 Jo men jag är ju inte säker på om det faktiskt är tidningsbudet. Mycket möjligt. Vet att i Sthlm så har tidningsbuden fått det på sig att leverera paket.

Annons:
Wizbot
2020-02-06 22:04
#21

Jag väljer oftast nätet då apoteket ofta inte har mina mediciner i laget och jag orkar inte med två besök/ springa runt till flera besök. Sen är det ju det med väntetiden också. Jag kan leva med att vänta på att någon behöver hjälp med sina mediciner men senast fick jag vänta en kvart för att farmaceuten skulle visa en person diverse ansiktskrämer och smink. Vilket jag kände var både osmakligt och respektlöst. Om de nu ska sälja sådant hade hon kunnat hänvisa de ärendena till butiksbiträdet så att vi som behövde våra mediciner kunde få dessa.

KPD
2020-02-08 12:31
#22

Varför de märkliga tilläggen ”jag är nytänkande och digitaliserad” respektive ”det var bättre förr”? Närmaste apotek ligger bättre till för mig än flera paketombud (beroende på fraktbolag). Jag har svårt att se att se, att det skulle vara ”nytänkande” att få längre att gå och behöva vänta en eller ett par dagar extra. För mig är det bättre här och nu att gå till apoteket.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Fridaaaa
2020-02-09 07:39
#23

#22 Många erbjuder hemleverans :) 
Vi har närmare till postombud än ett apotek

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2020-02-22 11:04
#24

Jag köper aldrig på nätet. Min man jobbar på ett större sjukhus med apotek, jag jobbar på kontor mitt i smeten i centrala Göteborg med minst 2 stora apotek och flera mindre närmare än 5 minuter från jobbet. Jag vinner alltså ingenting på att beställa på nätet.

[Tante Aubergine]
2020-02-24 05:26
#25

#22, håller med.

För mig så ligger närmaste apotek bara ett stenkast från mitt hus så skulle aldrig kunna tänka mig att beställa på nätet.

Har de inte det jag behöver så tar jag bussen till något av apoteken nere på stan istället.

Namiko
2020-03-03 18:59
#26

Jag går till fysiska apotek för medicin och beställer vitaminer online eftersom apoteken häromkring har uruselt utbud av dom vitaminer jag behöver.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Carmarino
2020-04-26 12:39
#27

Har funderat på att beställa på nätet, men de mediciner jag har kollat på har många gånger varit dyrare där, plus att det tillkommer frakt. Visst kan jag välja att hämta ut det på apoteket, men ser ingen vits med det. Eftersom ICA numera har apotek också så brukar jag handla där i samband med att jag handlar i affären.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
2020-04-26 14:49
#28

#27 Apotea kör fraktfritt. Tror Apotek Hjärtat gör det också.

Fridaaaa
2020-04-26 15:16
#29

#27 Apotea är fraktfritt.
Apoteket med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vixxen
2020-04-29 17:45
#30

Både och, beroende på medicin.

johan
2020-07-27 22:35
#31

Nu under corona-våren har vi uteslutande handlat online. Men alla levererar inte till brevlåda eller dörren, utan till utlämningsställe och då faller det hela kan jag känns eftersom jag har nära till fysiska apotek också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Kalli
2020-08-20 21:58
#32

Främst på nätet, billigare och för mig är det enklare även om jag bor nära ett flertal apotek.

Honestyisdead
2020-08-21 08:02
#33

Har precis beställt mina mediciner som kommer hem redan ikväll. Hur bra som helst så man slipper ut i coronan.

monstermash
2020-09-04 21:31
#34

Samma som #7. Helt orimligt att vänta 24 timmar - 2 dagar på att få något hemskickat när man kan lösa det på under en halvtimme.

Annons:
Upp till toppen
Annons: