Annons:
Etikett11-juridik
Läst 435 ggr
beem
11/24/19, 1:54 PM

Fråga om arv

Hittade ingen sajt där min fråga passar so jag chansar här.

Jag har en fråga om arv som blivit aktuellt i en   väns familj. Jag har diskutera detta med  vännen  och vi har olika uppfattningar. Han ska träffa en jurist efter nyår men skulle  vilja vara lite förberedd och ta ställning till det nu. 

Så här ligger det till - med fingerade namn 😉

Arne  och Birgit är sambo utan barn. Deras föräldrar är döda.

Arne  har 3  syskon - Birgit  har inga syskon.

Testamente är skrivet där Arne  ärver Birgit  - och tvärtom - - vid dödsfall.

Om båda är borta ärver  Arnes syskon vilket också står i testamentet. Syskonen är gifta.

Ett av Arnes syskon är död.

Nu min fråga:

Får  den döda systerns man  arvet efter Arne och Birgit   ?

eller

Är det deras barn som ärver efter Arne och Birgit  - som närmast anhörig till den döda systern ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
annzoo
12/1/19, 3:07 AM
#1

Hittade denna text Om den avlidne har tre barn skall varje barn ärva lika mycket. Om ett av barnen är avlidet men i sin tur har två barn skall dessa två barn dela på förälderns tredjedel av arvet. I ditt senario så förstår jag det som att den dödes systers man ärver inget men deras barn gör det. Dvs den dödes systers del av arvet delad på antalet av deras barn. Tex vi säger att den dödes systerns del av arvet skulle vara 10.000 kr och hon har 2 barn. Deras barn skulle då få 5000 kr var och deras pappa ingenting

beem
12/1/19, 9:46 AM
#2

#1 Det är så jag har tolkat det också. Det låter rimligt att den avlidnes barn ska ärva.

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Caeli
12/4/19, 9:51 PM
#3

Kan ju även vara så att kvarvarande syskon ärver och ingenting går vidare till syskonbarnen (eller svågern). Eftersom det finns testamente så beror det helt och hållet på vad som står där och hur det är formulerat. Om inte testamente hade funnits hade det gått till som det beskrivs i #1.

beem
12/5/19, 9:27 AM
#4

#3 Visst kan det vara så.  Jag vet ju inte exakt hur testamentet är skrivet.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: