För högre elpriser
För att säkerställa att det blir höga elpriser tömmer elkraftbolagen reserverna i dom norrländska dammarna. På så sätt garanteras skyhöga elpriser under höst och vinter.
Jag minns ett påstående att om Sverige skötte sin egen elhantering skulle elpriserna ligga under 40 öre/kWh. Men pga EU-krav kommer svenska hushåll urholkas på sitt sparande genom extermhöga elpriser.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-de-enorma-vattenflodena-dundra-fram-i-norrbotten
Har du någon mer källa som styrker att det är för att höja priserna de släpper ut vattnet?
Det låter osannolikt att det skulle bero på det.
- Redigerat 2022-08-27 15:00 av [Rose-girl]
#0: Varifrån har du fått idén att kraftbolagen tömmer dammar för att säkerställa höga elpriser?
Det är uppenbart. Om kraftbolagen inte tidigare svämmat över Luleälven på det här sättet, men gör det just nu när elpriserna är som allra högst någonsin, varför tror du att kraftbolagen tävlar med varandra om att tömma våra norrländska kraftdammar?
…
Lägg särskilt märke till VDns mörkläggning när han blir tillfrågad.
Nu är det väl så att de höga flödena uppstått pga regn.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det är vad kraftbolagen vill att du ska tro på.
Påståendet är att dammarna ligger på max mitt i sommaren när elpriserna också är på max, det är inte meningsfullt, så när ett lite sommarregn kommer är påståendet att kraftbolagen måste tömma dammarna.
Det är inte så det fungerat i vanliga fall.
På sommaren kan man ligga på 70 - 80 % i dammarna och låta generatorerna köra för fullt när vattnet stiger. Det ger billig el på sommaren. Det är först på hösten när höstregnen kan komma i enorma mängder som bolagen i undantagsfall måste släppa dammluckorna öppna.
Att släppa kraftdammluckorna öppna mitt på sommaren är obergripligt på fler sätt än du har fingrar på händerna. När SMHI berättar att det är stora lågtryck på ingång som kan ge sommarregn har du 3- 5 dagar på dej, då låter kraftbolagen normalt sett elgeneratorerna gå på absoluta max så dom får mer plats i dammarna.
Sen tar det 3 - 5 dagar innan vattnet når fram till älvarna och under tiden kan generatorerna köra för fullt. Det innebär på sommaren att kraftbolagen har 7 - 10 dagar på att köra sina generatorer innan vattnet först fallit över land och sedan når fram och har fyllt på dammarna.
Att tömma kraftdammarna på sommaren med utflöden som aldrig skådats i mannaminne (!?) är obegripligt utom i situationen att kraftbolagen kraftigt vill pressa upp elpriserna för vanliga konsumenter.
Syftet är att skapa en elpriskris
- Redigerat 2022-08-25 19:02 av Huygens
#5: Nej det är inte vad kraftbolagen vill få dig att tro utan de arbetar efter vattendomar.
Risken hade varit en större översvämning.

#5 Kan ingenting om vattenfall men
vem vill skapa en elpriskris?
Dom människorna har väl också elräkningar att betala.
Som jag minns för ett antal år sedan under Perssonregeringen, undersökte en journalist hur stora bonusar som betalades ut till kraftbolagscheferna. Det visade sej att 1150 (ettusenetthundrafemtio) kraftbolagschefer på alla möjliga chefsnivåer fick mer än +1 miljon kronor vardera i vinstbonus, för att elpriserna var höga och gav kraftbolagen saftiga vinster.
Toppcheferna fick allra högst bonusar på över +25 miljoner kr/chef det året. Dessa chefer såg inte den personliga elräkningen som något problem.
Den personliga elräkningen blev en bagatell.
#8: Men snälla du det har regnat väldigt mycket på kort tid i fjällen uppemot 75 -100 mm på fem dagar.
Vad ska vattnet ta vägen?
Om man producerar el nu sjunker inte priset?
se #5
Se #4.
Hela augustis regn föll på några dagar plus att en turbin var trasig.
Då räcker inte dina antaganden.
- Redigerat 2022-08-25 19:05 av Pyttelite
#3: Menar du att kraftbolagen inte alstrar och säljer el från vattnet?
Huygens SMHI gick 19 augusti ut och varnade för skyfall och det över hela sverige.
.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smhi-varnar-for-skyfall-i-stora-delar-av-landet
.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skyfall-vantas-i-sverige-gul-varning-fran-smhi
Det började naturligtvis i södra sverige där det blev en del översvämningar.
.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/skyfall-orsakade-oversvamningar-pa-bjare
Här där jag bor i dalarna fick vi på några timmar över 50 mm. Min mätare har markering till 40 mm, men den var mer än full. Så över 50 mm här. I borlänge var det översvämningar.
.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/regn-och-oversvamning-i-borlange
Sen fortsatte ovädret norrut.
Så att vattenkraftverken nu släpper ut massvis med vatten är inget konstigt. Dom har inget val när det är fullt i magasinen.
Kommer du ihåg hur det var förra hösten. Här där jag bor blev det ju lindrigt. Bara ca 70 mm. Men gävle fick över 161 mm av dom var det runt 101 mm på 2 timmar.
Så det oväder vi hade här fr/lö liknar det som var förra hösten. Men som alltid när det gäller regn så kommer det olika mycket på olika ställen.
Kommer inte ihåg, men norrut klarade dom sig väl rätt bra förra hösten.
Så det som är norrut just nu är inte konstigt. Och med det klimat vi kommer få så kan det bli vanligare framöver.
.
- Redigerat 2022-08-25 20:45 av annia1
Myndighetsmetoden hotar att leda till arbetslöshet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanskt-naringsliv-i-eluppror-vi-klarar-inte-det
Fast det har väl knappast med vattenfall att göra och det troliga är att man inte tappat så mycket rörelseenergi så att den tas upp i turbiner nedströms för det finns väl fler än två i Luleälven?
Jag tror vi ser WEF och Bilderberggruppen verka fullt ut.
I Frankrike är elpriset nu 1050 öre/KWh. För 5 år sedan var det fasta priset i Sverige
30 öre/KWh. Orsaken uppges vara EU, som i sin tur är kontrollerat av bolagen. Globalt är det höga priser i Kanada, USA, Australien, Japan och andra världsdelar. Systematiskt.
Resultatet blir att konsumenternas hushållskassor kan plundras.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elpriset-i-frankrike-pa-rekordniva-historiskt-dyr
#16: Nu stänger jag av dig från iFokus. Du kan inte hålla dig ifrån att hitta på och sprida konspirationsteorier utan grund och på platser där det inte hör hemma.
Om du vill och tror att du kan skärpa dig kan du mejla mig om en månad så ger jag dig en ny chans.
Nu är visserligen huygens avstängd. Men ändå svara.
Vanliga somrar så brukar det inte vara nåt problem med elbrist eller priser.
Men i år är det inte vanlig sommar. Att vi har elbrist och höga priser stavas PUTIN. Ryssland har dragit ner på gasleveranserna så de i europa får bara en liten del mot vad de brukar få.
Hade europa fått den mängd gas de brukar få så hade det inte varit nåt problem i år heller.
Nu kan man ju hävda att sverige inte använder gas och därmed inte borde ha höga priser. Stämmer att vi inte använder gas. Men de i södra sverige köper en stor del av sin el från utlandet och därför drabbas södra sverige så mycket som dom gör nu.
Att de i södra sverige köper stor del från utlandet beror på att det svenska stamnätet inte är tillräckligt utbyggt så elen kan inte flöda fritt mellan norra och södra sverige.
Så att vi har elbrist och höga elpriser både i södra sverige och i europa är inget konstigt. Och vi får räkna med elbrist och höga priser i vinter.
När det gäller just frankrike. Så finns förutom gasen, en annan faktor. De har problem med sin kärnkraft. Då det varit så varmt så har de inte kunnat släppa ut kylvattnet i havet som de brukar.
Så elbristen och elpriserna vi har just nu stavas PUTIN och inget annat.
.