Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett11-juridik
Läst 6492 ggr
Anonym
0

Skadestånd vid krock?

Om man blir påkörd, tex bakifrån eller från sidan, och det är självklart att det är den andres fel. Kan man begära ersättning för kostnader på saker som blir förstörda vid krocken? Tex om jag har en svindyr hundbur för flera tusen kronor?

Funderar på det för jag var iväg och köpte en ny bur som kostar flera tusen. På hemvägen så hade jag buren i bilen, med hunden i, och då höll jag på att bli påkörd bakifrån av en annan bil. Jag stannade vid en rondell som dök upp lite plötsligt, personen bakom mig hann inte reagera + pratade i telefon och fick inte stopp så han svängde ut vid sidan av mig på vägrenen och fick inte stopp förän han stod brevid mig. Hade han inte svängt så hade han ju åkt in i mitt bagage - där hunden och hundburen fanns. Hunden är ju försäkrad till 10 000:- och jag antar att jag får ut dom pengarna om han dör vid en krock. Men buren för 4000:- täcks väl bara av min hemförsäkring och där får jag ju betala självrisk på 1000:-. Kan man ställa ett skadeståndsanspråk på den andre bilföraren (han som orsakat olyckan) för att täcka kostnader för saker som gått sönder vid kollisionen? (Nu blev det ju ingen kollision, men bra att veta till framtiden)

tlover
0

Jag vet inte svaret på din fråga men

Vissa försäkringar täcker lösöre i bilen tror jag. Har man så dyra saker i bilen kan man ju kolla upp hur det är med sånt.

l'm back

[Moa-]
1

Ja, är den andra personen vållande vid en olycka så skall vederbörande och/eller dennes försäkring täcka kostnaderna på din bil och andra omkostnader. Din försäkring spelar med andra ord ingen roll, utan det är den vållande bilens försäkring som täcker skador orsakade av olyckan.

Personligen skulle jag dock vara mer orolig för hunden känslomässigt än för en eventuell bur, men rent juridiskt ser det ut enligt ovan.

Anonym
0

#1 Du tänker på tex en egna bilförsäkring? Eller menar du hemförsäkring? I båda fallen så blir jag ju stående med 1000-1500:- självrisk, för att någon annan varit slarvig!? Borde det inte gå att ställa ett skadeståndsanspråk på den andre personen så det går på hens försäkring?

[Moa-]
0

Anonym; läs mitt inlägg ovan.

tlover
0

#3 jag tänkte mest att det är bra att veta hur det är i alla fall om man har dyra saker i

l'm back

Anonym
0

#4 Jag missade det då det inte var postat när jag skrev mitt inlägg =) Men det var ju bra att veta, det täcker alltså saker i bilen också.

Självklart är jag också mer bekymrad över hunden rent känslomässigt. Men det kan ju ingen försäkring i världen ordna. Risken finns där, och även om jag är mer intresserad av hunden på ett känslomässigt plan så betyder det inte att jag är ointresserad av kostnaderna för saker runt om, sånt som försäkringar faktiskt kan ersätta. Kom att tänka på det då jag spenderade resterande av bilresan med att spela upp vad som kunde ha hänt. Kom då att tänka på att jag inte hade en aning om vad som händer med lösa föremål som jag har i bilen, för min bil och mina skador vet jag ju att den andres trafikförsäkring ska täcka.

[Moa-]
0

Anonym; det är i stort sett alltid den som är vållande som är ersättningsskyldig, det är bland annat därför det är krav på att alla bilar måste ha en tecknad trafikförsäkring…

Anonym
0

Frågan är ju då också, hur dyra saker får man ersättning för? Hur dyra saker kan man ha med sig i bilen och ändå 'räkna med' att få ersättning för om någon kör på mig?

[Moa-]
0

Anonym; det mesta är acceptabelt så länge det inte är direkt orimligt, maxbeloppet som sammanlagt ersätts från trafikförsäkringen är 300 miljoner kronor (exlusive ränta och rättegångskostnader), detta enligt trafikskadelagen 14 §.

[Mustangcab]
0

Ditt försäkringbolag bekostar skadan och reglerar sedan med den andres  försäkringsbolag. Det är en fördel om man har både bil-hem och hundfärsäkring i samma bolag för då är det lättare att reglera. Din självrisk får du också ut på den andres försäkring.

[Moa-]
0

Mustangcab; nej, det tror jag inte? Hur skulle mitt försäkringsbolag betala ut ersättning för skador som jag inte är försäkrad för? Så som vagnskador och sakskador på egen bil om jag endast har en trafikförsäkring?

Nej, det är den vållande personens försäkringsbolag som står för utbetalningen.

[Mustangcab]
0

Ditt försäkringsbolag går in och ersättter dig och kräver från den andres  försäkringsbolag. Tro mig jag har hanterat sådana ärenden. Det är för att du ska var skadefri. Sen får bolagen göra upp detta. Du får ingen förlust av det hela eller någon premiehöjning.

[Moa-]
0

Mustangcab; har du någon källa på det? Låter väldigt långsökt och otroligt att ett försäkringsbolag skall betala ut ersättning för något som en försäkring inte täcker…

[Mustangcab]
0

Jag läste för någon vecka sen om några som krockade med en hund och som frågade vad som gällde om de var skadeståndsskyldiga. Nej det är de inte utan det är ägaren till hunden som ska hålla uppsikt över den. Förutom att de blev av med sin hund så får de också betala den andres kostnader för bilen. Men de som äger bilen går deras bolag in och ersätter och kräver sen det andra bolaget på pengar. Ring gärna och fråga bolagen. De är praxis men jag vet inte om det står i någon lag.