Bra sätt för att spara pengar
Jag är en riktig slösa och har mycket svårt att spara pengar. Har på senare tiden dragit ner på kostnader genom att byta mobilabonemang, säga upp prenumerationer och annat. Dock har jag så himla svårt att spara de pengarna och slösar dem på annat.
Har två stycken kontot ett vanligt som är kopplat till mitt visa-kort och ett e-sparkonto. Problemet där är att jag enkelt bara kan föra över pengarna från mitt e-spar till det vanlgia kontot.
Hur gör ni för att faktiskt spara pengarna? Har ni ett annat konto på en annan bank där ni sparar pengarna? Eller har ni ett konto där man inte kan göra transaktioner på internet?
Jag har varit hård mot mig själv och har autogiro för överföringar till dels min pensionsförsäkring / mitt fondsparande, dels mitt matkonto. På de förstnämnda går det helt enkelt inte att lyfta pengar. I alla fall inte utan stor möda.
Fondsparandet är förknippat med beskattning om jag lyfter pengar, och det drar man sig ju för!
Pensionsförsäkringen lyfter jag inte på förrän jag faktiskt går i pension.
Autogiro för sparande är bra, de pengarna "ser" man aldrig och klarar sig därför utmärkt utan dem.
Ett alternativ är att ha ett konto som ger en högre ränta och är spärrad till ett visst antal uttag per år.

#2 Det låter ju ganska smart ju :) För det är det som är det största problemet för mig att jag kan föra över pengarna från sparkontot hur enkelt som helst och helt obegränsat.
Där skulle man ju kunna ha ett autogiro till det.
Sparar till pensionen som inte är så långt borta och det kan jag inte ta ut förrän jag faktiskt fylle 65 år. Sedan sparar jag det som blir över varje månad och för över till ett sparkonto. Dessa pengar låser jag sedan på en viss tid till en fast ränta.
Sedan köper jag premieobligationer vilket är bra då man får tillbaka pengarna då lånet förfaller. Dessa går dock att sälja och mest får man för dem innan en dragning. Ja, man kan vinna upp till en miljon också.
Det finns också aktienindexobligationer på bankerna som man kan köpa, man får betala courtage (provison på1-3%) och en överkurs på upp till 10% men kapitalet får man tillbaka och de ligger på 3-5 år men man kan få tillbaka mycket mer än kapitalet och det är vad som är vitsen med dessa och det har jag också en del pengar i.
Jag har ett sparkonto där pengarna inte är låsta, dock så är det högre ränta. Endel ligger som fonder och endel som aktier. Var på möte på banken och talade om olika sparformer. Som sagt så är pengarna inte låsta, kan även lägga till pengarna.
Jag gör helt enkel så att jag bara inte rör dem.
Om du verkligen bestämmer sig för att du ska spara dessa pengar så rör dem inte. Annars är ju en idé att ha pengarna låsta i en fond i ex 5 år. Förra året när jag fyllde 20 ramlade det in lite pengar efter ett sådant spar som mina föräldrar fixat. Dessa skulle jag aldrig få för mig att "slösa", och som sagt inte de andra pengar som jag själv sparat undan.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill du bli miljonär så följ råden i länken nedan.
Bra artikel, ja kommer spara halva min semesterersättning som jag får tillbaka från min förra arbetsgivare, så nu börjar sparandet på allvar i det här hushållet. 
Gå in på ditt konto några gånger i månaden och skriv ner dina utgifter. Då får du koll på hur mycket du gör av med och du kan stoppa dig själv om du tycker att du gör av med för mycket pengar.
Haha jag missade att inlägget var från 2011! Ignorera mitt svar 😅