Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikettekonomiplanering
Läst 53 ggr
[Rose-girl]
2022-09-04 15:27
0

Jämför priser

Att jämföra priser blir viktigare ju högre priserna blir.
Hur gör man då när man jämför olika priser. Jag tänkte dela med mig av mina tankar inom ämnet.

Kilopriser jämförs mot andra kilopriser och knappast mot andra styckpriser eller literpriser. Även kvalitéen har betydelse när man jämför priser, det är inte alltid billigare att köpa produkter med kort datum, men det kan vara billigt. Det beror på att man behöver äta maten innan den behöver kastas.

Kryddväxter som inte är så vackra och ser så aptitliga ut kan vara billigare än fina kryddväxter. Många gånger kan man klippa ner det som är visset på de och kunna rädda de med lite tålamod.

Att jämföra priser på kattsand är precis som att jämföra literpris och kilopris mot varandra. Klumpbildande sand är ofta dyrare än kattsand som inte är klumpbildande, men blir ofta i löpande kostnader billigare. Detta beror på att man inte behöver byta all sand med jämna mellanrum, så länge den är fräsch.

Färdigmat bör man jämföra per portion.

johan
2022-09-04 15:51
2

Och när det kommer till prylar, speciellt vitvaror, blir det väldigt viktigt att väga in energiklass. Annars blir lätt den billigare prylen dyrare under dess livstid.

Torktumlare med värmepump kostar ofta 2000 kr mer än en traditionell, men använder 1/5 så mycket energi. Med dagens elpriser tjänar man ganska snabbt in den skillnaden som barnfamilj.

Mvh // Johan

Vixxen
2022-09-05 00:33
0

Bra råd!
Jämfört priser har jag gjort i alla tider, men nu ännu mer.