Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikettrådgivning
Läst 132 ggr
Hamsterb1231
2023-08-22 18:23
0

Hur långt efter kan man be om swish?

För 3-4 veckor sen handlade jag på Systembolaget åt en kompis kompis (han är också över 20 och skulle kunnat handla själv men han jobbade så jag köpte med åt han när jag ändå skulle dit). Det gick upp i ca 350 kr. Jag har inte jättemycket pengar då jag letar jobb och tar just från mina sparpengar sista dagarna innan 25e. Jag hade verkligen behövt dom pengarna men kunde inte med att be han swisha och trodde såklart att han skulle komma på det själv tillslut. Efter 2 veckor släppte jag det för vill inte att folk ska tro att jag är snål eller veta att jag har dåligt med pengar.
Är det försent att fråga om han kan swisha nu nästan 4 veckor senare? Komma det bli konstig stämning? Hur hade ni gjort? Hade inte ens övervägt det om det inte vore för att jag verkligen behövde pengarna då jag räknade med dom i min månadsbudget.

beem
2023-08-22 18:40
5

Du skulle ha krävt swish samma dag. Det är inte att vara snål. Klart personen ska betala. Begär swish nu på en gång. Inget kobstinat med det. Det konstiga är att personen ifråga inte självmant swishat

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Åsa S
2023-08-22 18:41
5

Jag hade påmint min kompis om pengarna och förklarat att jag behöver de pengarna. Och konstigt att han inte skickat pengarna man vill väl inte vara skyldig sin kompis pengar speciellt inte en som inte har så mycket pengar

Scorpio97
2023-08-22 18:42
2

Om jag vore kompisen hade jag absolut velat veta det, och jag hade enbart tyckt att det var pinsamt för mig själv att jag hade glömt att swisha. Jag hade inte tyckt det var det minsta konstigt att någon vill ha tillbaka sina pengar, det är klart man vill det. Det är inte snålt att vilja ha tillbaka ett "lån".

Så jag tycker inte det är konstigt eller försent, och jag förstår absolut om du väntade ett tag för att du trodde att han skulle göra det självmant. För det borde han ha gjort. Blir det konstig stämning ligger det på honom för du borde inte ha behövt ta upp det alls.

Så skriv till honom bara och säg att du behöver/vill ha pengarna :)

//Jessie

• Redigerat 2023-08-22 18:45 av Scorpio97
[skyggis_tryggis]
2023-08-22 19:30
0

Jag skulle absolut ha påmint honom om att jag behövde få tillbaka pengarna som han fick låna. Gör det!

Sindri
2023-08-22 22:24
3

"Hej, jag kan inte se att du betalat för det jag handlade till dig. Har jag missat något? Annars får du gärna swisha 350 kr till mig eftersom jag behöver pengarna".
Inget konstigt med det.
Sedan skulle jag vara försiktig med att lägga ut pengar åt andra som jag inte känner väl. Det finns många som konstant "glömmer" att betala.

beem
2023-08-23 14:07
1

Uppdatera oss gärna med hur du gjort och hur det gick om du påtalade skulden.

Sorg är kärlek som blivit hemlös