Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 278 ggr
Syntium
2022-12-21 09:20
1

Banklån

Har ett lån som jag av olika anledningar skulle vilja att inte ha hos just den långivaren. Ansökte om ett lån hos Swedbank men fick automatiskt avslag. Frågan är om det skulle löna sig att gå in på banken och fråga en riktig människa? Det är inget stor summa, under 25k, så jag kan betala månadskostnaden, tycker det var lite märkligt att jag fick avslag.

"I'm too old for this shit."

Niklas
2022-12-21 09:24
2

Det är alltid bättre att träffas personligen om det gäller lite tveksamma fall. Hör också efter med flera olika långivare. Det brukar oftast vara någon som beviljar lån.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Syntium
2022-12-21 09:27
0

#1 Ska göra det men har det ju gärna på Swedbank för smidighetens skull.

Niklas
2022-12-21 09:32
0

Fick du veta vad det var som gjorde att de avslog ansökan? Ofta är det att man inte har fast anställning eller för låg inkomst.

Maria
2022-12-21 09:34
1

När vi skulle köpa vårt hus 2006 så ville vi ha lånegaranti hos Swedbank men fick avslag trots att vi varit kunder i många år och haft huslån tidigare som alltid skötts bra.

Vi bytte då till Handelsbanken och det var inga problem alls.

/Maria

Niklas
2022-12-21 09:36
3

#4: Det där är väldigt vanligt. Ofta är det fördelaktigare att bli kund än att vara kund. Det gäller inte bara banker heller. Det är lite konstigt eftersom de flesta vet att det är dyrare att skaffa kunder än att behålla dem.

Maria
2022-12-21 09:39
0

#5 Märkligt.

/Maria

Niklas
2022-12-21 09:51
1

Ja. Det är lätt att ta för givet det man redan har.

Syntium
2022-12-21 10:00
0

#3 Nä, jag antar att roboten tyckte min inkomst var för låg men har inga betalningsanmärkningar och jag sköter inbetalningarna men antar att inte roboten ser det 🤷🏻‍♂️

• Redigerat 2022-12-21 10:01 av Syntium
Niklas
2022-12-21 10:01
2

Jag tycker det borde vara värt det för banken att ta en chansning på dig när det är ett så litet lån.

Syntium
2022-12-21 10:02
1

#5 Där sa du nåt sant. Är man kund tas man för given.

Syntium
2022-12-21 10:03
1

#9 Tack! Fortsättning följer

Åsa S
2022-12-22 10:48
1

Lyckas man få komma in till en bank är det ofta det bästa och det kan skilja mellan olika kontor även inom samma bank. Syrran fick inte bostadslån på Nordea när hon sökte i Stockholms län där hon skulle köpa lägenheten så hon provade Nordea där hon vuxit upp och i stort sett hela familjen är kund där var det inga problem. Även jag fick bostadslån där och då var jag tjänstledig för studier och var ensamstående så vissa kan vara generösa ifall man kan visa att man aldrig misskött sina pengar och är bra på sparande.

Sist vi lånade till sommarstugan sökte både jag och min man på nätet, jag fick aldrig något svar alls medans min man som för väldigt många år sedan var anställd på swedbank fick svar typ efter 12 tim och efter ytterligare några timmar hade ett lånelöfte så de verkar göra skillnad på personer, jag hade bra sparande och mycket pengar på banken jag fick inte ens ett svar de tyckte kanske min lön var för låg. Min man var då slösa (han har lärt sog spara nu)och hade inte så mycket pengar på banken men han hade bra lön och var tidigare anställd och har fortfarande det speciella bankkontot med lite högre ränta som anställda på swedbank har då åkte han i en glassfil.

Niklas
2022-12-22 13:44
1

#12: För min dotter var det tvärt om, har jag för mig. Hon hade fått nej till en bank i närheten av där hon ville köpa hus. Hon blev däremot beviljad lån på det kontor hon hade konton i sen tidigare, men aldrig besökt.

Denna kommentar har tagits bort.
dpat
2023-04-28 16:00
1

Swedbank har avböjt mig med en gång minns jag, över telefonen.

Jag sökte också ca 30,000 kr och fick avslag. Detta trots fast anställning i flera år, bra inkomst, inga anmärkningar.

Det är löjligt hur individuellt det är med Swedbank.

Syntium
2023-04-28 19:09
0

#16 Skumt, inte ens med fast anställning och inga anmärkningar? Har inte tagit tag i det än så får väl se hur det går

Syntium
2023-06-30 11:46
0

Uppdatering: Fick tummen ur till slut och gick till banken. Det blev avslag där också.
Tydligen räknar de på nåt schablonbelopp som "det här behöver en vuxen människa ha kvar efter hyran" och jag hörde inte exakt men lät som nånting på 9k. Det gör att det blir ett underskott med min inkomst. Spelar tydligen ingen roll att räntan jag har nu är högre än vad som räknades på nu eller att jag alltid skött betalningarna, inga anmärkningar eller andra lån.
Får fortsätta dras med Santander helt enkelt 🙄
Skit.

Åsa S
2023-06-30 14:18
0

Jo den där schablonen kan ställa till det jag bad dem specifiera vad de där 9000 eller vad det var när jag sökte skulle gå till det var sånt som bil (jag har inte ens körkort) det var en riktigt hög summa för mat mer än dubbelt vad jag brukar lägga per månad och liknande men jag hade en vettig bankman även hon förstod ju att jag inte behövde flera tusen per månad till bil om jag inte ens har körkort. Så jag fick lån till en lägenhet även om jag låg på gränsen med min lön från ett fast jobb, att jag hade ett ganska stort sparande i den banken kan dock ha hjälpt hon sa att jag visat att jag kan det där med sparande.

Grace2009
2023-06-30 14:40
0

Runt 9k låter som Konsumentverkets beräkningar. Man kan gå in på deras hemsida och titta om man är nyfiken.

Syntium
2023-06-30 15:22
0

#19 Men jag har varken bil eller körkort heller, kanske man skulle göra ett nytt försök då?

#20 Tack så mycket, ska kolla på detta!

Niklas
2023-07-07 14:27
0

#21: Det kan hjälpa om du visar att du har kontroll på din ekonomi, exempelvis genom att lämna in en budget som visar dina faktiska inkomster och utgifter.