Kortavgifter
EU vill ha ett tak för kortavgifter. Varje år beräknas att bankerna tar ut 7 miljarder kr/år av kortanvändarna vilket torde vara minst 1 miljard mer än vad det kostar att använda korten.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17149193.ab
Rent spontant låter det vettigt, men som alltid bör man läsa lagtext och aktuella förslag för att säkert kunna uttala sig…
Kommer sakna att som student alltid haft alla kort kostnadsfritt…
Tyvärr använder banker många fula metoder för att få in så mcket pengar som möjligt.
Kortavgifter är en,som inkluderar avgifter för uttag samt avgifter för att ha kortet.
Avgifter för att ha Internetbank.
Att banken håller i betalningstransaktioner i tre-5 dygn i ett sparkonto för att generera pengar till banken i sig innan pengarna förs vidare till mottagaren.
Vilka banker har kostnad för internetbank och kostnad för kontantuttag. Jag känner inte till någon.
Swedbank tar för Internetbank, sedan har alla kreditkort ett uttagsavgift.
MichaelE; det beror väl på hur du definerar kreditkort? Många har kombinerade konto- och kreditkort och dessa har ej någon uttagsavgift… Däremot rena kreditkort vet jag brukar nyttja denna avgift (som går att ta sig runt genom att ta ut pengar i butiker många gånger). Eller avsåg du även här endast Swedbank?
Jaha Swedbank, småspararnas bank tar betalt för internettjänster där folk sköter saker och ting själva, snyggt måste jag säga. Jag har krditkort på ett par bensinstationer men om jag tar ut pengar där så kostar det inget så länge som jag betalar tillbaka det nästa månad ingen ränta heller för den delen.
Mina bankort kostar heller inget då jag tar ut pengar då jag inte har någon kredit på dem utom på COOP där man måste ha krdedit men jag använder den aldrig. Mitt kort på Länsförsäkringar betalar jag ingenting för då jag är helkund. Dvs jag är delägare i banken och försäkringsbolaget. Inte helller kostar mig mina bensinkort något och de kan jag använda som jag vill i övrigt då det är VISA.
#5 Både Swedbank och Ge Moneybank har dessa avgifter vid uttag. Känner inte till övriga banker.
MichaelE, Handelsbanken och Icabanken har det ej på sina kombinationskort…