Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 3132 ggr
Lina Strindlund
0

collector easycard...?

Någon som vet om collector easycard är bra?

Jag delbetalar en produkt genom dem, och fick med en broshyr med fakturan, om collector easycard, som verkar vara ett kreditkort.

De skriver att de inte kan ge lån räntefritt, men kan det verkligen vara HELT räntefritt? Och sen brukar det tillkomma administrationsavgifter, eller hur?

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Moa-]
1

Jag har aldrig hört talas om det. 

De skriver att de inte kan ge lån räntefritt, men kan det verkligen vara HELT räntefritt? Blev det ett inte för mycket i denna mening?

Kortet kostar 290 kr/år, årsränta 19 % och en faktureringsavgift på 19 kr.

"Vid nyttjande av kredit är årsräntan är 19 % - men du betalar bara ränta om du delbetalar.

Om du använder 10 000 kronor* kredit ger det en effektiv ränta på 25,95 %, och det totala beloppet att betala för en kredit på 10 000 kronor är 11 449 SEK. Beloppet* är ett representativt exempel och är beroende av utnyttjad kredit, hur krediten är använd och om den är nedbetald. Av beloppet avser alltså 10 000 kronor kreditbeloppet och 1 449 kronor är ränta och avgifter." Collector Easycard

Betalar du hela fakturan när det kommer så betalar du årsavgift och faktureringsavgift vad jag kan se.

De räntor jag kan se på det olika lånen på deras hemsida och frågor och svar så rekommenderar jag ej att nyttja dem utan välja en alternativ lösning.

Halvdansken
0

Jag har ett mastercard som är satt upp så att jag betalar allt jag är skyldig varje månad. Där är det inga räntor (pinsamt, men jag vet inte om det finns nån årsavgift) eller faktureringsavgifter. men då gäller det ju att man har koll på hur mycket man använder det.

Så om du ska välja ett kort, så ta ett av de mer kända som Master, Visa. Och läs det finstilta, som Moa ger exempel på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
0

Det finns många bra exempel, jag har ett kostnadsfritt Mastercard kredidkort genom Mecenat, detta är utan årsavgift, utan faktureringsavgifter (med e-faktura) så inga kostnader tillkommer om hela fakturan betalas när den kommer. Vid delbetalning och längre nyttjande än den kostnadsfria krediten så tillkommer givetvis räntor. Däremot måste varje enskilt kort undersökas för att se exakt vilka villkor som gäller.

Lina Strindlund
0

tack, då ska jag låta bli! 😛

[Moa-]
2

Lina Stindlund; så länge man tar välinformerade beslut så får man ta vilka beslut man vill. =)

Lina Strindlund
0

Men Det tar ju så lång tid att bli välinformerad :P haha.