Socbidrag fråga.
Hej, jag är en tjej på som kommer få hjälp av soc snart när jag hittat en lägenhet. Orkar inte gå in på just varför jag får hjälp… för är känslosamt. Är bara en fråga jag vill ha svar på 🙂
Jag har alltid undrat om man kan spara undan några hundralappar i månaden säg 300 kr… som kan gå till kläder/skor. Jag köper inte kläder/skor varje månad utan jag storshoppar kanske 1-2 gånger om året. Enligt normen så ingår Kläder så då borde man väl kunna spara till det? och Radiotjänst/andra utgifter som man kan betala på kvartal.. borde man väl kunna lägga undan pengar till?
Är soc positiva till att man sparar undan pengar för senare inköp/betalning?
Nej, ekonomiskt försörjningsstöd är syftat att vara en tillfällig lösning, inget som skall sparas.
Däremot kan du spendera och prioritera själv bland dina utgifter i vanliga fall. Exakt hur de bedömer det brukar kunna skilja mellan olika kontor vad jag har förstått. Jag skulle för att vara på säkra sidan rekommendera att du sparar de pengarna i kontanter utanför ditt konto, då slipper man undan diskussionen.
Det är mycket möjligt att det finns någon som kan svara utifrån egna erfarenheter. =)
Okej, tack :)
Ska nog ta upp detta när det blir aktuellt… men förhoppningsvis har jag lärlingsplats när jag gått ur skolan. Som det ser ut där jag bor och runt trakterna så är det inte så lätt att få jobb så får räkna med att det tar tid. Jag kan ju inte flytta någon annanstans sen innan jag inte har jobb och ekonomi. Men jag vet att detta är en tillfällig lösning! 🙂
"Jag kan ju inte flytta någon annanstans sen innan jag inte har jobb och ekonomi." Varför inte? Om du får ett arbete någon annanstans?
Hoppas i alla fall att det ordnar sig på bästa sätt! =)
Ett tips när det kommer till att spara kontanter är att du inte tar ut 300 varje månad, utan tar ut 300, 200, 400 för olika månader så länge slutsumman blir 300/månad. Detta gör det mindre misstänksamt från socialens sida.
Ja, eller att en viss summa tas ut och även nyttjas till löpande kostnader så som mat och dylikt…
#3 Jag mena mer att flytta innan man har fått ett jobb. Har man fått ett jobb på ett annat ställe så är det klart att man kanske flyttar dit :) Svårt och förklara på internet..
Taxie; ja, men jag menar att man då kan söka även på andra ställen om man vet att det är svårt att få ett arbete på hemorten. Jag menar inte att du skall flytta först, utan söka arbete på en bred front, att få första arbetet är alltid mycket svårare än att få nästa, därför är det bra om man kan tänka sig att arbeta på annan ort under en period. Det blir då sedan lättare att få ett arbete i den egna hemstaden (eller vart man nu helst vill bo). =)
Stämmer din information på sidan är på iFokus, så lär du väl även ha en relativt bra arbetsmarknad när du kommer ut?
Om du vill att socialen inte ska bli misstänksamma så be att få ta ut pengar när du handlar på ex ica så att det ser ut som du köpt mat för pengarna.
Marre
Dock är det ju positivt att vara ärlig och man skall inte förleda den som hjälper en. Vi skall vara glada för det skydd vi trots allt har i Sverige. =)
Om du lever på socialbidrag och vill spara 300 i månaden för att tex köpa skor eller kläder nån eller några månader efter eller spar för att kunna köpa till något större kan jag inte se vad som är fel med det. Det du tar av är av dit normbelopp och det betyder att du istället för att köpa mat/kläder/fritid eller liknande hoppar över det för att lägga ihop pengar för något längre fram. Det som betalar ut är ett normbelopp, det som är existentminimum som man med nöd och näppe ska kunna klara sig på. Om du tar det beloppet i kontanter (så paranoid att inte ta ut 300kr varje månad tror jag inte man behöver va) och sparar tar du av dit eget normbelopp. Jag förstår inte problemet.
Alla dina räkningar lämnar du in till socialen, så du behöver aldrig spara för att kunna betala radiotjänst, elräkning, eller annat som betalas kvartalsvis eller halvårsvis. När dom räkningarna kommer så tar du med dig dom till din handläggare (eller hur ni nu kommer överrens om att göra) så betalar hen dom, liksom dom betalar hyra osv. Men dom vill i möjligaste mån att man ska ställa om sina abonnemang till månadsvis debitering. Det enda dom inte betalar för så är det tex hundförsäkring eller sånt som dom anser att du inte behöver, hur du finansierar dom delarna är upp till dig.
Du får inte lov att spara pengar när du går på socialbidrag. Pengarna du får varje månad ska täcka ditt levene, inte sparas. Så glöm allt sparande på bank.
Medarbetare på westernridning.ifokus
När jag hade socialbidrag lämnade jag faktura endast på hyra och el och sedan fick pengar för boendet + summan som alltid får för livsmedel, kläder och skor, tv, telefon, tidningar och fritid. Men jag betalade allt själv när jag fått pengarna. jag behövde utöver detta bara lämna in en utskrift från mitt bankkonto så att dem såg att jag inte fick in pengar på annat sätt. man fick ett belopp för tv, telefon och tidningar varje månad trots att utgifter för tv endast skulle betalas var tredje månad. man får alltid utbetalat en norm dvd. existensminimum.
Marre
CelsiusT; det där skiljer sig i sådana fall mellan olika kommuner eller olika klienter. Som regel blir du ej "omyndigförklarad" av att leva på ekonomiskt försörjningstöd utan du betalar som regel dina egna fakturor (hyran kan behandlas separat).
#13 Som jag skrev så är det olika hur man lägger upp det och kommer överrens om. Men du lämnar ändå varje månad in en ansökan för räkningarna. Så om du en månad har räkningar för 5000:- så får du den månaden den summan, nästa månad har du kanske fler räkningar och då söker du för en högre summa.
När jag gick på socialbidrag så skulle man göra en ansökan om månadens räkningar, varje månad. Jag valde att för enkelhetens skull traska in på kontoret med räkningarna, då frågade handläggaren om hen skulle betala direkt eller om hen skulle betala ut summan till mitt konto så jag själv kunde betala. Jag ser ingen vits med att jag ska göra det själv så det var enklare att handläggaren betalade på plats. Men oavsett om man betalar själv eller inte så ansöker du om pengar för räkningarna, så det är inte inräknat i dom pengarna du automatiskt har rätt till varje månad och du har alltså ingen anledning till att spara pengar för kvartals-betlaningar.
CelsiusT; det varierar som sagt hur upplägget ser ut mellan olika socialtjänster och möjligen även olika klienter. Det jag har hört är att det som regel ges ut samma summa varje månad, detta varierar säkerligen med klientens förmåga att sköta sin egen ekonomi, vissa får även utbetalningarna veckovis för att aldrig stå utan pengar till mat i slutet av månaden.
#15 Ja du får en fast summa varje månad som du har rätt till, hur stor den summan är beror på din situation. Den summan ska täcka kläder, mat, mediciner osv.
Men utöver den summan så har man rätt att ha ett boende, så hyran och elen betalas ut separat, alternativt att handläggaren sköter betalningen av fakturorna direkt. Man har även en hel drös med andra kostnader som hemförsäkring, radiotjänst osv som soc betalar, utöver ditt basbelopp. Soc betalar det som dom anser att du har rätt till eller som man måste ha. Bor man i lägenhet så måste man tex betala radiotjänst, hemförsäkring och el, då tar soc det den månad som det kommer (fast dom kräver att man väljer månadsbetalning då det är möjligt). Varje månad så lämnar du in dina räkningar och får dom betalda, alternativt gör en separat ansökan och får sedan ut pengar som täcker räkningarna och betalar dom själv.
Visst förekommer det skillnader i hur det praktiseras, men det här är grundläggande för hur det ska gå till. Det står om man läser reglerna (eller gjorde iaf när jag sökte för ca 6 år sedan, men jag gissar att det inte är särskilt stor skillnad mot idag).
CelsiusT; som sagt varierar det i sådana fall mellan olika socialtjänster. Kostnaderna för el, tv, internet ingår i normen, och skall därmed betalas av klienten i fråga från biståndet. I den kommun som jag arbetar i så ligger medicer utanför normen och ersätt särskilt utöver denna.
Det du skriver stämmer med andra ord inte in på hur det fungerar i den kommunen jag arbetar i, eller för de personer jag känner som har/har haft försörjningsstöd.
Hur blir det om man har extra höga matkostnader? Om man vill ät en ekologisk kost fylld med grönsaker och frukt? Det är ju mer hälsosamt 'n att ta mediciner, kan förebygga sjukdomar och gör att jag lättare orakr ta mig ur situationen, skaffa jobb, etc.
Vad tycker ni, och vad är era erfarenheter om detta?
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Lina Stindlind; nej, det kan du inte få ökat bidrag för om du inte har någon väldigt särskild åkomma som läkaren förskriver just detta för, då skulle det troligen tas upp för prövning.
Annars faller det ju helt på sin egen rimlighet, du har normen för matkostnader, varför skulle just din norm bli högre än alla andras?
Och så det här med husdjur / djur…
Har man råd att ha djur, och vilken del av bidraget går till djurens försörjning? Alltså mat, försäkring, ev veterinärkostnader…? Det känns ju hemskt om man måste göra sig av med sitt /sina djur! 😢
#20 Hästar får man inte ha, det liksom bil räknas som pengar, så det måste säljas och dom pengarna ska användas innan man får socialbidrag.
Hund och katt får man ha, men man får själv försörja dom med det bidrag man får. Man får inget extra för att man har husdjur.
Nej, du får inga extra pengar för husdjur, utan rekommenderas som regel att göra dig av med dessa. Ekonomiskt försörjningstöd skall vara en kortsiktig lösning som regel, och då kanske det är möjligt att någon annan kan hjälpa till med djuren eller deras försörjning under denna tid? Annars får du ta det från dina matpengar och göra det som ett eget val.
På månadsnormen (här i denna kommun) 3856 :- (+hyra , max 5600:- ensmahushåll ) Ska gå till fortlöpande utgifter samt uppehälle (mat , skor , kläder, tidningar , internet mm) sen räkningar avseende läkarvård , hyresgästförening , el och värme , tvlicens , specialresa(till praktik eller vård) betalas ut via spec på ansökan . Du kan även ha en summa innestående på banken i detta fall : Om insättning endast kommer från försörjningstöd utan annan form av insättningar.. Om extern insättning på bk sker (föräldrar , försäljning via Blocket mm) då räknas detta som inkomst från annan och motsvarande belopp dras från nästkommande försörjningstöd ! Enkelt förklarat..Har du ingen som gör andra insättningar på ditt bankkonto än soc. så kan du spara på pengar på kontot . !! Eller för att göra det enkelt för dej.. Begär ekonomisk rådgivning , så gör dom en budgetplan … Hade jag när jag gick på soc.bidrag för 10 år sedan .. Då jag avslutade ekonomisk rådgivning kvitterade jag ut 14 400 :- i sparade medel .. Utan att soc. kunde kräva summan tillbaka.. :-)
14400?! vad använde du den stora summan till? Och vem fick du rådgivning av? 🙂
Lina Strindlund; jag gissar på skuldrådgivning från kommunen, men det är inte säkert, men de brukar kunna ge bra hjälp. (Dock borde de ej motarbeta sin egen verksamhet…)
Sjöholm i hålan; känns det inte dumt att motarbeta och gå bakom ryggen på den som hjälper dig? Ekonomisk försörjningstöd skall vara en sist utväg och inget annat.
Ekonomisk rådgivning var via försörjningstöd , och hen frågade om jag ville spara något ….. Såklart man säger ja :-) Då jag varken missbrukar , röker eller super..Och hade inga lån eller nåt , så klarade jag mej elegant på 800 :- /mån !!!! Så dessa 14 400 köpte jag möbler för samt som en nystart för kommande arbete …Så dom pengarna var INTE STULNA eller nåt från kommunen ;-) Det är ju upp till var och en vad man vill slösa bidraget på ……
sjöholm i hålan; så du sparade det ekonomiska stödet löpande? Hur överlever man på 800 kr/mån?
tlover; få i Sverige…
#29 få kanske men dm finns
l'm back
800 :- ? Det är inga problem :-) Det går ju av 40:-*30 för cigaretter :-)
Minst 1500 :-/mån för bil . Genomsnitt 300-600 :- för syppe sen får man ju ge f*n i att gå käka pizza/kinamat varje helg ..200 :- i veckan är inga problem om man är beredd på att leva ett innehållslöst liv ;-) … Och försörjningstöd betalar ju dina löpande utgifter(tvlicens,hemförsäkring,ev.månadskort till praktik/jobbsöka,sjukvård,tandläkare mm.) så redan där är ju ett par hundra borta…Och sen är ju fs inget man ska gå på hela livet ;-)…Behövde jag inhandla nåt extra nån månad var bara att ringa till ekorådgivaren så satte hen in summan man ville ha….skor,kläder eller rentav pizza nån fredag :- Så nån månad klarade jag mej med 800:- sen kanske månaden efter tog man 4-500:- extra ,,Idag har jag egen verksamhet och tjänar "hyfsat" men ändå behållt en del av denna filosofin då jag vet att det funkar… Utan hyra/maskinlån och så…så klarar jag mej galant på 1400-1800:-/mån och lever gott på detta….Nej , har inga barn eller kvinna som kräver underhåll…Då hade det varit kört redan på andra andningen :-) :-)
#31 Du får inte ha bil när du går på soc. så den kostnaden är det ingen som har.
#23 När jag gick på soc. så sa dom att om jag hade lite pengar över från föregående månad så var det inget dom brydde sig om. Men om man hade större summa pengar från föregående månad (tex 1000:-) så kunde man riskera att få den summan mindre nästa månad. Dom menade på det att man ska ha sina 3500:- (som jag var berättigad till), men inte mer, hade jag kvar från föregående månad så menade dom att jag bara får resterande belopp upp till 3500:-.
CelsiusT; du kan beviljas att få ha bil trots att du har ekonomiskt försörjningstöd, detta prövas individuellt och billiga bilar brukar tillåtas vid kortvariga stöd då de ej ger någon större inkomst.
#32 . Du får ha bil med dej "in i boet" vid 1a ansökan om : Den är äldre än 10 år samt har ett värde högst 5000 :- I andra fall får du sälja skitet … Och 😈 ta dej om du skaffar bil under tiden man har fs 💔
Sen vet jag inte om du hade eko.rådgivning ?? Har man detta , kan dom spara pengar åt dej Och det legitimt.. I annat fall….Dom vet ju inte vad du har i byrålådan😎 om du stoppar ner överskottet där, har inte en 😈 med att göra
Biltips:Köp en Volvo 240 upp till 1983 så betalar du ingen skatt och försäkringen är minimal samt besiktning vartannat år…Gällande 30 årsgräns :-)
När jag sökte fick man inte ha varken häst eller bil, oavsett om den kostade 1000:- eller 10 000:-. Det räknades som sånt som kostade för mycket att ha och som värdefull egendom som gick att sälja.
Du får ha bil om den anges vid 1a ansökan och som jag skrev innan…Nåt gammalt skit , och man kan styrka att bilen kommer att användas vid jobbsöka samt pendling till arbete tills 1a lön betalas ut …. Annars sitter du på röven den dag du får ett arbete men måste ha bil🎧Tror inte många arbetsgivare är imponerade av att det första dom får göra, att betala ut ett löneförskott på 8-10 000:- för inköp av bil😎
#35 vad jag förstår varierar det från kommun till kommun (eller landsting, vilket nu soc går under) Vi kunde tex ha vår bil kvar (den var säkert inte ens värd 1000 kr).
Vad jag förstår så kan bil gillas om det krävs för ens jobb/jobbet man söker
l'm back
Socialtjänsten ligger under kommunen.
Men bostadshyra då? det ingår i normen?
Celsius T: vad gjorde du med din häst då om du hade någon? 💔
Hm… jag har lite ångest nu, för när jag ringde a-kassan, och de sa att det kan dröja 2-3 veckor, kanske mer, innan jag får pengar! 
Trodde jag skulle få ersättning den 25 juli! Eftersom jag anmält mig första arbetslösa dagen (17 juni) på Arb.förmedlingen, och skickat alla intyg de efterfrågat för minst 1 vecka sedan. känner mig så irriterad och vill inte låna mer av min stackars mor…
Är det krångligt att ansöka om socialbidrag?och är det värt när jag ändå får akassa inom 4 veckor?
#40 Vi fick ett sånt glapp mellan skola och sommarjobb en gång och sökte och fick.
Men det beror ju lite på om man har saker av värde tex, då kan det bli krångligt
l'm back
#39 Bostadshyra ligger utanför normen. Alltså, såklart ersätter dom bostadshyra upp till en viss summa. Men normen som du får utbetalt till dig innefattar inte bostaden, den räknas för sig.
OK , tack för info :) min hyra e ganska låg,3900 inkl. bilplats. Men jag har inte bil längre, måste dock ha kvar bilplatsen ,den betalas ett år i taget. :P
Lina .. Har du otur får du betala parkeringen sidan om , såvida den inte redan är betald ..Och din hyra är ganska långt under norm för ensamhushåll .. Om jag inte har fel är normen strax över 5 000 :- .. I denna kommun är den ca 5400:- Men hoppas allt löser sej för dej…A-kassan kan vara struligt vid 1a utbetalning , sen är det oftast inga problem