Semestertider - kostnadstider?
Nu är tiderna när många går på semester vilket inte minst märks när man själv är kvar på arbetet, det är få personer som går att få tag på. En stor del av Sverige saktar av samtidigt som det för andra yrken är högsäsong.
Hur ser er semester ut? Är semestern förknippad med höga kostnader eller hör du till dem som anser att sann semester är att vara hemma och ta det lugnt? Stannar du/ni i Sverige eller åker ni utomlands?
Själv har jag haft två veckor hemma när jag bara tagit det lugnt och varit lite hundvakt åt mina föräldrars hundvalp och njutit med böcker i solen, och sedan en vecka utomlands. Sammanfattningsvis en relativt billig semester, nu blir det att arbeta ett antal veckor så får jag se vad hösten har att vänta…
Däremot kan sommaren vara härlig även med en del arbete inplanerat, det är långa och varma kvällar som kan nyttjas. =)

Har alltid semester i augusti, tre veckor. Vi blir hemma med hus, trädgård och katter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har inte semester eftersom jag har aktivitetsersättning men för att få variation i det man gör (för det är ju ett slags jobb att öka ens möjliga arbetsnivå det är bara det att med det har man inga helger eller semestrar utan det är ett konstantarbete) så brukar jag och min man fara på åtminstånde en minisemester i Sverige.
Eftersom vi campar i bilen eller liknande så bor vi gratis under våra semestrar och vi gör även en del mat över öppen eld/gasolkök (beroende på brandrisken) så det är inte så jättemycket dyrare lite mer bränslekostnad och lite mer äta ute men det blir ändå billigt jämfört med vad resor kanbli (tex bröllopsresan gick på 7000 kr då var vi borta i 6 dagar och endel saker köptes till resan som kan användas sen tex en campingdusch som inte användes och vi enligt vår mening slösade åt ute när vi ville shoppade etc)
så det är väl billigt men det skulle antagligen vara billigare att stanna hemma.
l'm back
tlover; tror att ni är med och tävlar om lägst kostnad för en bröllopsresa om inte annat… =P
Halvdansken; när ni är hemma och har semester lyxar ni till det något extra då, eller njuter ni mest av att vara lediga och kunna göra vad ni vill?

Lyxar till det på så sätt att man kan ta en flaska bubbel eller annan god drink mitt på dan och tänka på alla som jobbar! Eller sitta uppe sent och se en film eller så.
Annars blir det trädgårdesarbete (vilket jag alltså gillar) och växtinköp och sånt. Lugnt och fint. Ingen stress.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 svärmor hade billigare då hon gifte sig med karln hon har nu,
Dom bodde visserligen på hotell men var bara borta en eller två nätter (och såg på Euskefeurat och åt pizza ute)
men dom hade ju mjölkkor så då blir det ju lite annars med resor
l'm back
tlover; jo, visserligen och att inte ha någon smekmånad alls blir ju ytterligare billigare… Men genrellt sett tror jag ändå att det ligger lågt kostnadsmässigt om man jämför med många andra…
Halvdansken; ja, vardagslyx med mousserande i trädgården och en bra bok är minst sagt härligt! =)

Vår semester består av en fiskeresa till Norge för mannen i 9dagar och ett par dagsutflykter när han kom hem. Sen blir det några dagar på Öland hos släktingar annars är det slit och släp i trädgården som gäller.

min och sambons semester är över, men vi tog en lugn hemmasemester iår. en veckai Göteborg hos släkten blev det, men då bodde vi hos mina föräldrar så det var bara bensin tur och retur som kostade extra där. vi valde att ta det lugnt eftersom vi var borta två veckor i april på ganska dyr resa, och tyckte att det fick räcka för i år.
Denna sommaren har varit väldigt lugn för min del. Min man har bytt fasaden utanför och vi bor i radhus så det är bara en vägg😉 Han bygger även en farstukvist…heter det så????
Jag servar med mat och dryck.
Vi har varit i Marstrand och hälsat på min bror och svägerska några gånger.
Vi har snart haft 4 veckor och tanken är att resa en vecka i september. Vi får se hur det blir.
Förr när sonen bodde hemma så hade vi sommarstuga men trots det så reste vi många somrar och luffade runt i Grekland. Det var härliga tider och då blev det ju en del högre kostnader på semestern.
/Maria