Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 00-allmänt-om-ekonomi
Läst 3627 ggr
tlover
0

nån som testat "burkmetoden"

Det jag menar med det är ungefär som hon på ett ekonomiprogram i England el USA (ungefär deras variant på lyxfällan) har då man har pengarna i burkar markerat för vad man ska använda pengarna till varje månad (dom kör per vecka).

Jag och min man funderar på att köra på det (räkningar m.m betalas ju via banken som vanligt utan det blir mat, nöje, djuren m.m. som blir de olika "burkarna").

Om nån testat det hur funkade det för er och hur gjorde ni?

(vi tror det passar oss då vi ogillar kort)

l'm back

[Mustangcab]
2

Nej tack inga burkar här. Våra pengar har vi på banken och på våra kort. Jag vågar inte tänka tanken fullt ut vad som skulle behövas för burkar med allting som vi har som kostar pengar.

tlover
0

#1 som sagt tanken är inte att man ska ha burkar till allting, räkningar m.m. betalas ju från kontot (jag vet inte hur det är i programmet men där har man ju ett lite annorlunda banksystem)

tanken är att det ska gå till mat, nöje, djuren, kläder osv altså sånt man inte behöver betala via banken.

l'm back

[Moa-]
2

Låter enligt mig extremt opraktiskt, hur skulle det fungera i praktiken? Saker som köps i samma butiker, när man beslutar att åka direkt från arbetet och handlar…? Nej, jag ser varesig fördelen i det eller hur det praktiskt skall gå att genomföra.

[Mustangcab]
0

Själv har jag pengar till mat på ett kort. Sen har jag bensinpengar på ett par andra kort. Försäkringar betalas via internetbank då de kommer en gång per år och i övrigt  så har jag allting på autogiro.

Vad menar du med nöjen? Är det lördagsgodis?  Så ifall skulle jag få ha en burk för mat och en för godis då jag köper detta i den affär jag handlar mat.

När det gäller djuren så skickar jag i stort sett efter all mat och betalar med kortet. Sand till katterna köper jag dock i min matbutik så då skulle jag få ha ytterligare en burk när jag köper  detta. Och så behöver jag en för mina stannfågalr som jag matar på vintern. Nej det blir för krångligt.

Iofs kan jag förstå modellen för dem som inte har överblick över sina tillgångar och utgifter så det kan säkerligen var en hjälpmedel för dessa.

tlover
0

#3 #4 att det ska vara lite extra krångligt är lite av tanken för då handlar man inte lika mkt (mindre impulsköp tex)

saker som handlas i samma affär tex mat och hygien kommer antagligen komma i samma "burk"

man kan ju i början av dagen stoppa in ex antal hundralappar från en burk till plånboken för mat tex (fast vi handlar ju inte på vägen hem från jobbet så det är ju inte relevant för oss)

och som sagt sånt som ska betalas från banken betalas ju från banken (vi tar inget på autogiro då man få dålig koll då, och man kan råka illa ut om man har en dålig månad och inte har pengar på just det kontot

Nöje kan vara en av de få gånger vi äter ute, hyr en film, går på bio, köper film eller annat för nöje, däremot kanske det skulle kallas övrigt istället.

en stor del till att vi vill testa den metoden är att vi vill komma bort från plastkorten så mkt som möjligt.

men frågan var ju om nån annan testat det och hur det var då man testade det isåfall

l'm back

[Moa-]
0

tlover; jag anser tvärtom att autogiro är en jättebra lösning, detta då du ej riskerar att glömma de återkommande fakturorna. Personligen har jag det mesta på e-faktura och går in och godkänner betalningarna en gång i månaden… Att inte riskera att ha pengar på kontot är ju lätt löst genom att dra direkt från lönekontot eller ha en stående överföring mellan sina konton.

För mig skulle det inte fungera, jag ser inga som helst fördelar, utan endast krångel, i sådana fall bättre att använda ett program så som MichaelEs "My Economy lite" eller Excel för att hålla ordning på kostnaderna en månad i efterhand. 

Hur skall jag särskilja mat jag måste köpa ute för att få vardagen att fungera med mat jag köper ute som ett led av ett "nöje"? På Ica Maxi kan du köpa både smink, hygienprodukter, kläder, mat, godis, elektronik och djurartiklar… Skall detta då delas upp?  

På nätet så att jag får faktura på det kan jag köpa lika mycket saker, så jag vet inte hur detta heller skall hållas isär då det betalas från mitt "vardagskonto"? 

För majoritetsbefolkningen tror jag ej att detta skulle vara praktiskt hållbart, för den minoritet som har väldigt svårt att kontrollera sin egen ekonomi kan det kanske vara en väg att gå, men det låter ej anpassat för 2000-talet.

tlover
0

#6 eftersom min man har en så varierande inkomst är autogiro ganska farligt för oss då om det inte finns pengar på just det kontot just då dom drar så får man en påminnelse med medföljande extra avgift. kanske funkar det för folk som har samma inkomst varje månad (och inte vill vara medveten om att pengarna dras) men inte för oss.

hur man delar upp saker är ju upp till var och en men man kan ju ha pengar i plånboken från en "burk" men man för över mellan burkarna när man kommer hem för att få det "rätt"

Ica maxi finns inte här så det är inte relevant för oss.

jag har ju olika konton för olika saker så för mig skulle det funka även på saker som betalas över nätet.

och som sagt, frågan var om nån annan hade testat och hur det gick för dom då.

l'm back

[Mustangcab]
0

tlover, vi har ett konto där våra löner går in och där dras också våra kostnader. Vi har ett annat konto för kortet  som vi själva ser till att fylla på. Att vi vet vad som dras då det kommer fakturor hem på det är självklart. Lönekontot är ett ställe där jag för tillfälligt placerar pengar då jag inte har någon ränta där. Min man har inte samma inkomst varje månad heller då hans lön varierar med eurokursen.

Halvdansken
0

#7. "jag har ju olika konton för olika saker så för mig skulle det funka även på saker som betalas över nätet."
Hur då? För att betala på nätet måste du ju ha ett kort.

Men prova, kanske passar det för er?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
0

#9 jag tänkte på internetbanken (räkningar alltså) jag har aldrig testat att betala med kort över nätet.

Vi kommer j att ha kvar korten, annars kan vi ju inte ta ut pengar men vi har inga kort med automatisk kredit (man kan använda kredit men vi gör såklart aldrig det).

#8 jag förstår inte, var det en fråga eller?

det funkar inte för oss med autogiro för min man har så varierande inkomst allt ifrån 0 :- till 13000 :- det förra är däremot vanligare.

l'm back

[Mustangcab]
0

# 10 Nej det var ett konstaterande. Vi har ett konto dit vi sätter pengar som ska dras på autogiro. Jag får fakturor hem på hur mycket det är och då sätter jag av så mycket pengar som behövs för detta.

Vi har heller ingen kredit på våra bankkort.