Sparande?
Hejsan! Just nu studerar jag och jag börjar fundera på om man kanske ska spara lite av CSN lånet på ett sparkonto så att man sen kan betala tillbaka eller kanske spara till en bil eller så..
Min fråga är - vad ska man kolla efter när man vill öppna sparkonto? Vilken bank? Vilken ränta osv. :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Hej, jag kan ju säga hur vi tänkte
Vi märkte att när man ska spara på konto (och inte fonder) så är ett "pengarna är låst i 3 månader" sparandekonto bäst, i alla fall på SEB och Swedbank. Räntan är faktiskt lägre om du låser på längre tid (i alla fall då vi låste vårt), på nån av bankerna så var räntan högre om man låste på 5 el 10 år tror jag däremot eller ungefär samma.
Det praktiska med 3 månaders fasträntekotona var också det att man kunde ta ut mitt i en "period" och då förlorade man bara räntan på den period man var i (kan vara praktiskt om nått oförutsägbart händer)
Däremot har ju dom ett minibelopp (nån av bankerna el båda hade 50 000 som minibelopp) och man kan inte sätta in mer på kontot under en och samma period utan man måste spara dom på ett annat konto till det är dags att teckna en ny period eller starta ett nytt 3 månaders konto.
Är det under minibeloppet på fasträntekontona så vet jag däremot inte vad som är bäst.
l'm back
Att spara CSN lånet som du betalar ränta på för att sedan återbetala pengarna är en dum idé då det i sådana fall kommer att diffa då du inte utan risk kommer att få en lika hög sparanderänta som låneränta. Bättre att i sådana fall ta lägre andel lån från början.
Det beror på vilken bank man väljer men se till att du väljer en som har insättningsgaranti så att du inte blir av med pengarna.
Du kan ex välja ICA-banken då får du ett kort och så har du ränta på det kontot utan någon tidsbegränsning men du kan också låsa dem viss tid ifall du vill.
När det gäller tiden så beror det på vilken bank man väljer på Länsförsäringr bank så är ränta på 5 års-bindning ungefär en 1% högre än den på 1 år.
Blue step är också ett alternativ som jag själv använder mig av och jag har bundit i 1 år till 4% ränta.
Sen berro det på vilken ränta som du få betala på ditt CSN. Själv tog jag fullt CSN när jag studerade och satt in dem på COOP sparkassa som hade bäst ränta, men det var de gamla studiemedlen.