Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 00-allmänt-om-ekonomi
Läst 5208 ggr
VildaVittra
0

Bra bank med bra service?

Jag tvärtröttnade på min bank idag (Swedbank) då deras tillbehör alltid är av sämsta möjliga kvalitet. Under de senaste 6 åren (då jag flyttade till en ort där den banken var det enda alternativet) har jag gjort av med ca 11 bankkort (spricker eller tappar chippet) samt ett antal bankdosor.

Vem får betala för det? Jo, jag naturligtvis. Är jag oförsiktig? Nej, om inte att ha bankdosan i en tom låda på skrivbordet eller att ha korten i en korthållare av metall är oförsiktigt.

För ett tag sedan fick jag erbjudandet om att bli nyckelkund för då skulle allt bli mycket enklare. Blev det det? Nej, samma urusla service men med en kostnad som var tre gånger mot vad banktjänstemannen sagt.

Idag slocknade senaste bankdosan utan förvarning, kan dom skicka en ny med rekommenderad post? Nej självklart inte, trots att jag inte kan ta mig dit förrän den 19 augusti.

Så, vet ni någon bra bank där de jobbar för att kundens bankärenden ska gå så smidigt som möjligt samt har hållbara kort? Behöver inte vara en bank med ett fysiskt kontor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
0

Jag väljer bara bank utifrån deras möjligheter att sköta det via internet och telefon. Där tycker jag att SEB är mycket bra. Så småningom ska man kunna göra alla ärenden via telefonen med mobilt BankID. Med iPhone-appen går det snabbt att läsa in räkningar genom att filma nedersta raden. Digipasser har jag haft några stycken de senaste femton åren men när batteriet har tagit slut har de bytt dem utan kostnad.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

VildaVittra
0

Tack, ringde upp dom och de skulle skicka bankdosor och kort med rekommenderat, så ska sätta mig och skapa ett konto.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Min man har SEB också men han skaffade det för att det är den banken som går mist dåligt ekonomiskt av storbankerna. Däremot är det lite jobbigt om han måste till banken för närmaste är 17 mil bort.

l'm back

VildaVittra
1

#3 Vet inte hur långt jag har det, men avståndet är mindre viktigt då jag kan göra allt på nätet.

Finns det överhuvudtaget någonting inom 17 mils avstånd där du bor? 😃

tlover
0

#4 ah hä ä ju nästgårds härikring 😉

l'm back

Niklas
0

Hoppas att du också blir nöjd.

[Moa-]
2

Om du inte blir nöjd med SEB så rekommenderas Handelsbanken varmt,  de har alltid löst alla problem som uppstått snabbt och effektivt. De har även tänjt på reglerna flera gånger för att lösa uppkomna situationer. Sammanfattningsvis god service enligt mig, däremot om det gäller lån så finns det banker med bättre räntor och villkor…

[Mustangcab]
2

Handelsbanken, ICA-banken och Länsförsäkringar bank. Den senare har fått pris för den mest hade Sveriges mest nöjda kunder 2012.

Maria
2

Vi hade Swedbank i alla år förut men när vi skulle köpa vårt hur så var de väldigt otrevliga när vi kom för att få "lånegaranti"

Vi bytte genom fastighetsmäklaren som rekommenderade Handelsbanken och de har varit väldigt tillmötesgående, både när det gällde att ta lån och senare lägga om lånen.

Deras kort och prylar för internetbanken fungerar alldeles utmärkt och jag har aldrig haft några problem.

/Maria

[strutter]
1

Jag har bytt bank flera gånger, eftersom jag tycker att jag har fått dålig hjälp. Plus att jag vid vissa tillfällen har känt att jag faktiskt blivit lurad.

Nu har jag Länsförsäkringar och är nöjd.

Robyn
0

..ser att jag kommer in sent i diskussionen du har säkert löst problemet för länge sedan men eftersom alla förslagna banker här verkar använda sig av doser som verkar krångla till och från så vill jag tipsa om Skandiabanken som inte använder sig av doser utan man få sin kod som ett sms när man ska logga in. Inga onödiga avgifter bara avgift för bankkortet och via App:en fixar du de vardagliga bankärendena.

[Moa-]
0

Robyn; har aldrig någonsin hört att Handelsbankens dosor skulle krångla? Det är mer omständligt att betala än tidigare, men skulle nog anse det mer krångligt att varje gång få en ny kod… Säkerheten skall vi dock troligen vara glada för.

[Mustangcab]
0

Ingen av mina 3 dosor till 3 olika banker har krånglat däribland Handlesbanken.

Robyn
0

@ Moa o Mustangcab roligt att era doser inte krånglar någonsin!! Jag undrar bara om alla eller hälften av dosorna där ute från minst tre banker är krångelfria? Att vi svarar på den här tråden visar just att så är inte fallet eller..? Vad man upplever som krångligt eller inte när det gäller inloggningssätt till bankerna beror mycket på vad man är van sen tidigare. Tack vara nyare elektroniskt teknik har jag en sak mindre att ha reda på.

Maria
0

Här kommer en till med dosa från Handelsbanken som aldrig har krånglat.😉

/Maria

[Moa-]
0

Robyn; men vem har sagt att dosorna krånglar? Aldrig någonsin hört att en dosa från Handelsbanken eller Icabanken skulle krångla? 

Enda banken som fått kritik är Swedbank, ingen av de övriga vad jag kan se? På samma sätt som jag uppfattar det när jag talar med människor IRL.

Niklas
0

#11: SEB tillåter inloggning med mobilt BankID. det tycker jag är överlägset alla lösningar med dosor och koder. Jag har för övrigt inte heller råkat ut för krånglande Digipass under tjugo års användande.