Mina spartips!
Klippte kreditkortet för ett halvårsen innan det gick överstyr! Har nu ca1-2års planering att bli helt skuldfri! Jobbar bara deltid & har två katter att tänka på. Nu ska man försöka få ekonomi, vänner, hälsa & livet att gå ihop, men ändå kunna njuta av livet. Det har krävt sin lilla planering. Men har hittills gått jätte bra!
Nu ska jag sälja bilen.. ta några av pengarna och investera i ett par riktiga skor. Säga upp gymkortet & promenera 1timme till jobbet & 1timma hem. Tar jag min cykel så tar det ca15-20min. Träningen avklarad & mer pengar i kassan! Om inte annat finns bussen!
Jag har bara ett frysfack. Så för mej har det varit jobbigt att ordna lunchlådor, dessutom har jag inget större intresse för att laga mat. Men nu har jag skärpt mej & ordnat söndagar till matlagningsdag. På Måndagen tar jag med mej all mat till jobbets frys istället. Vilket mina kollegor inte har något emot heller(bäst att fråga). Veckans mat ordnad!
Mitt växt problem (dålig på att underhålla mina växter så jag köper nya ca var 3:e-5:e månad) Nu gjorde jag en ansträgning att istället för att köpa nya/plantera om/köpa dyr lr kass växtnäring. så fluffar jag upp befintlig jord och tar gammal vissnade blad & löv från samma planta och klipper ner & sprayar lite vatten, så det får långsamt förmultna i jorden. Växterna återhämtar sej fint & mår toppen! Man har sparat lite pengar på nya växter, jord & växtnäring!
Jaa.. och så har jag mej ett års Köpstop!
Där sparar man mycket!!!! Små saker man inte tänker på. Bara vesäntliga saker, om något går sönder akut & är ett måste som påverkar vardagen. **Man sparar mycket pengar!
Laga saker & kläder som går att laga!** Istället för att slänga & köpa nytt!
Istället för att slänga saker & kläder, lämna till en seconhand eller hjälpinsamling! Har jag behövt ett nytt plagg, så har jag ibland ändrat om på vissa kläder. Jag hade en jätte fin klänning, men gillade inte ärmarna. Tog bort ärmarna och trocklade in kanterna! Done* hade en favorit klänning sen & sparade pengar istället för att köpa en ny! För de som gillar att fixa & pyssla!
Dessutom nu under en enormt fattig månad. Nästan ingen mat & absolut inga pengar. Mest bara kryddor och smaksättningar kvar, så har jag kommit på en massa nya saker man kan äta & jätte god mat som man kan få ut av nästan bara ris & sånt jag glömt bort i skafferiet.
Ha alltid konserver & torkade bönor inför möjliga fattiga månader om man vet att man kommer kanske få en sån! Nu är det mesta utrensat inför nästa månad även sådan som har stått länge och jag har glömt bort i skafferiet. Snart är det lön igen! :)
Om inte annat kan jag rekomendera Dumpstring med tanke på vårt överkonsumerande samhälle!
Affärer slänger väldigt mkt mat! Detta är lagligt så länge du inte bryter dej in i en byggnat, stängsel eller lås.
De slänger jätte fin ätbar mat. Extra bra nu när det börjar bli lite kyligare i luften dessutom, då det håller sej bättre. Har hittat allt från backar med jätte fina bananer, som jag gjort bananplättar på smoothies osv. kakor, Grönsaker, potatis, osv osv.
De slänger många gånger för att något är utgånget ur sortimentet. Skadad förpackning. En liten sak inte är ok. Utgånget datum, men varan är fortfarande helt jätte fin! En prick på fel ställe! osv osv. Observera att detta gör man när butikerna har stängt för dagen och man inte får bryta upp några lås. Ta inte mer än vad du behöver. För man kan få ihop mat för en hel armé! Använd ditt sunda förnuft. Här följer en länk om dumpstring!
Nöden är uppfinningsrikedomens moder. Försöker se det på den ljusa sidan! :)
Och denna helgen..istället för att gå ut och festa, har jag suttit hemma och ägnat mej åt gamla intressen som att teckna, måla & spela något instrument. Sparar pengar, lär mej att umgås med mej själv & mina tankar. Gratis Terapi, Avslapning & meditation! Dessutom sparar man pengar & är utvilad till arbetsveckan startar igen & kan jobba hårt och kanske få löneförhöjning?! 😃
Bilden som är infogad är bröd gjord på mjöl salt & vatten, stekt på pannan. Ibland tillsätter jag mynta eller någon annan krydda. Sen äter jag dom ganska direkt med så smöret smälter så gott på! 😛
Man kan blanda i mkt efter smak! Osten är "Dumpstrad"!
Vad smart det här låter!
Hur många finns det egentligen som dumpstrar? Jag tycker nästan det låter för bra för att vara sant, haha
Viktigt att tänka på är att "dumstring" är olagligt, det finns någon som äger allt, inte bara om du bryter dig in. Det finns en anledning till att många contenierar är stängda. Detta handlar både om rätt och fel och i vissa fall om ekonomiska värden. Detta är något som du noga bör överväga.
Det finns en artikel och diskussion om detta på sajten; Känner ni till det okända folket?
#2 Jag tror trots allt att det är värt för mig att fundera på :) Skulle jag kunna spara så pass mycket pengar som det verkar, så kan det definitivt bli aktuellt, olagligt eller inte :)
Som sagt va.. det tåls ändå att tänkas på. 😉
Är det förresten inte svårt att ha köpstop?
Jo.. nu har jag precis infört mitt köpstop. Så jag har haft ca en månad med köpstop nu. I natt drömde jag att det riktigt kröp i fingrarna för att jag bara ville ha "den lilla saken"! 🙂 Men de ska gå! Tror det är mest jobbigt ibörjan, innan man kommit in i det & vant sej!
Jag tror jag ska försöka mig på en sån sak.. Jag vet en enda grej jag vill köpa innan dess dock, haha. Men efter det, ska jag ge det allt!
Vad roligt!
Haha.. så gjorde jag oxå! Köpte en sista sak innan mitt köpstop! 😃
Lycka till nu då! 🙂

lycka till. finns mycket man kan spara in på om man bara tänker efter.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag skulle gärna vilja ha receptet på brödet om det går för sig. :)