Seriösa Investeringstips..?
Jag vill gärna investera mitt sparande effektivare och på så sätt få någorlunda bättre avkastning än vad ett traditionellt sparkonto ger. Jag har sparat i fonder och aktier samt olika former av fasträntekonto. Aktier vill jag inte hålla på med längre pga högt risktagande och tidskrävande. Har länge funderat på fastighetsinvestering som är en säkrare långsiktig investering med lågrisk och "god" avkastning problemet är dock att det krävs höga insatser och långa investeringsperioder 5-6år. Undrar om det finns andra investeringsmöjligheter för småsparare ?
Fastighetsfonder till exempel?
Bitcoin =)
/Fridaybrew
Tack för tipset…men är inte fastighetsfonder högrisksfonder? Som har legat lågt ett tag?
Bitcoin alltså digital valuta..?? Du skämtar va..??
Inte det minsta! Läs på det är klart intressant. Det är dock lite sent för att mina själv med egna datorn o grafikkort. Men det har uppnått kritisk massa och trenden är positiv. Dessutom att slippa betala avgifter till mäklare och vd:s fallskärmar och fixa allt hemifrån, är lockande. Det utgår avgifter fortfarande men de distribueras till alla som bidrar med beräkningskraft.
/Fridaybrew
#3: Det är nog samma som med direktägande, att du bör vara långsiktig. En fond investerar i många fastighetsbolag, vilket betyder att riskerna sprids. Direktägande i fastigheter är inte heller riskfritt.

Om du är lite riskvillig så kan investeringar i råvaror vara givande. Man binder pengarna i tex guld i 3-6-12 månader och oftast (obs - oftast) blir avkastningen betydligt högre än bästa räntan. Men det gäller ju att man har lite koll på världshandel och sånt. Men vi har gjort en del pengar på det sättet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
..detta låter intressant. Ska kolla upp det. Efterfråga på Guld har varit stort senaste månaderna. Kan tänka mig att en placering i det har var framgångsrik.
Långsiktigt sparande så är det aktier som gäller, i övrigt är det fonder. Du kan också köpa räntepapper för fem års sparande, dessa brukar ge bra avkastning.
Guld är dyrt och du måste verkligen göra en stor insättning för att det ska ge avkastning.
Silver har också stor efterfrågan eftersom Kina försöker köpa upp så mkt guld och silver som möjligt.
Jag skulle däremot aldrig våga satsa i guld/silver som man inte har i handen får det existerar i princip aldrig.
l'm back

Nä, man investerar ju i hur man tror att värdet kommer att förändra sig. Samma med aktier, du får ju inte dem i handen heller.
Spekulation, med andra ord.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#11 nog för tekniskt sätt så ökar inte priset på guld nästan alls (men det sjunker i princip inte i värde heller) det är inflationen som gör så att det verkar så som att dom ökar i pris (visst ökar dom liiite i pris men inte mkt, inte alls så mkt som man tror)
Nog för bara för att jag helldre vill ha det i handen och inte köpa låtsasguld så får väl andra köpa låtsasguld om dom vill.
l'm back
Tack för tipsen..Nu har jag börjat bevaka fastighetsaktier/fonder men Guld har jag nog inte råd!! Har inte hellre hitta några intressanta..
Robyn; varför skulle det vara "dyrare" (krävas större investering) att investera i guld än i fastighetsvärdepapper?
# 12 Guld har ökat i värde trots att vi nästan inte haft någon inflation vare sig i Svergei eller på världsmarknaden. Det är en ganska säker investering. Antingen guldtackor eller i papper. Och ja jag har faktiskt några guldtackor här hemma ifall ni undrar.