Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 11-juridik
Läst 2586 ggr
Chestnut
0

Om hobbyn går med vinst?

Anta att en person har en hobby, hästar, scrapbooking, hundar, eller ptja vad som helst och av någon anledning skulle gå med vinst på sin hobby under en ett års period (men normalt inte går med vinst utan snarare +-0 eller bara -). 

Exempel 1: att man säljer sin ettåring för en avsevärd summa mer än hela stallets/hästintressets utgifter är för året (låt oss ponera att vinsten är 80 000) - vad gäller då med skatteregler? 

Exempel 2: En scrapbookare säljer kort etc som hobby vid sidan av sin fasta inkomst och när denne räknar på inkomst/utgifter upptäcker personen att den gått med ca 2000-3000:- med vinst - vad gäller då om det 1) är en engångsgrej och 2) om det blir samma sak nästkommande år?

Med vänliga hälsningar
Chess

Mooniq
0

det är väl en lämplig fråga att ställa på skatteverkets hemsida o få proffs-svar på… 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MichaelE
0

I exempel kan jag inte besvara på.

Däremot i exempel två så måste du betala skatt på bruttovinsten och jag är inte säker på om det var omsättningen eller vinsten som inte får överstiga 30000 kr/året innan man måste registrera som egen företagare.

Dessa kan skatteverket svara på. Min information har några år på nacken. 

Men dela gärna med dig vad skatteverket säger till dig.

[sstorm]
1

Jag ringde skatteverket just om detta för någon månad sedan :)

I mitt fall handlar det om att jag fotograferar på fritiden och brukar ha med min fotostudio på utställningar och vill då kunna ta en slant för slitaget, kostnader med CD skivor etc. Jag fick då till svar att jag kan skatta pengarna som en hobbyverksamhet och deklarera dem på deras blankett som finns här 

Får man mycket inkomster får man helt enkelt starta ett eget företag. De är svaret jag fick :)