Vad nu?
Jag blev arbetslös i augusti 2013 från mitt jobb där jag arbetat i mer än 6 månader.
Jobbade fram till 19 augusti och fick alltså min sista lön nu i september.
Skrev in mig på Arbetsförmedlingen ganska omgående när jag blev arbetslös och håller i skrivande stund på med att söka jobb som dessvärre kommer vara svåra att få.
Överskott på barnskötare och min handledare på Arbetsförmedlingen sa att det kan bli svårt men att vi kommer försöka.
Men jag är i behov av pengar? Hur ska jag kunna betala alla utgifter och räkningar. Finns det något stöd jag kan söka? A-kassa? Socialbidrag?
Min handledare sa något om att man får någon slags ersättning efter 90 dagar som inskriven på Arbetsförmedlingen hur fungerar detta och vad är det man får då?
Jag skrev in mig den 30 augusti.
Sök främst A-kassa. Räcker inte denna till dina utgifter så söker du även socialbidrag.
Hur går jag tillväga när jag gör det? Är det någon som har nån aning om vad en A-kassa brukar ligga på?
#2 De beräknar på något vis hur mycket du jobbat för. Jag har aldrig haft det, utan det är min kille som har det. Han fick dock beräknat väldigt lite och får endast 3000 kr från dem. Därför har han även hjälp av soc. där han får ut 5000 kr. Vet ärligt talat inte hur du går tillväga. Prata med din arbetsförmedling och anmäl dig som arbetssökande. Hoppas någon annan kan hjälpa dig mer än vad jag kan.
Ja min fastlön var ju inte speciellt hög.. låg på 1200 kr. Jag jobbade extra alla dagar i veckan och fick då ut runt 5000 kr efter skatt varje månad men då som vikariatlön. Vet inte hur dom ser på det? Alltså vad min exakta utbetalade lön låg på eller min fastlön.
Så jag kan alltså vara berättigad både A-kassa och socialbidrag? Hur utreds det om man är berättigad?
Kollar dom upp så eventuella bidrag precis ska täcka alla utgifter eller ger dom en summa som man får, även om det blir något över?
Fick hem ett brev om "kreditsummor" eftersom jag har räkningar till FK, CSN samt öppnat ett abonnemang. Just kring abonnemanget gjordes en utredning om jag var berättigad att öppna det + avbetalningen på mobil eftersom min inkomst är 0 kr. Dom godkände det som tur var.
Har 3 månader kvar på CSN betalningen och ca 1,5 år på FK. 2 år på avbetalningen kring mobil + abonnemang.
Men undrar lite kring "kraven" som finns om man ska få söka A-kassa eller socialbidrag?
Har även en annan fråga: Jag har blivit inskriven som inneboende hos min far, och han är hos kronofogden. Han har en hög lön men dom drar alltså mycket från honom. OM jag får bidrag/jobblön kommer dom dra från mig med? Blir jag på något sätt indragen i detta?
#4 Kan inte svara på allt då jag nyligen gått ur gymnasiet. Men alla är berättigade a-kassa så länge man jobbat inom deras gränser, så att säga. Läs lite här och se om du hittar något https://www.alfakassan.se/

.. Och så länge man har varit medlem i en a-kassa i ett år medans du jobbade.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

En förutsättnig är ju först o främst att du är medlem i akassan. är du det ?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nej jag är inte medlem i någon a-kassa… måste jag ha varit det ett visst tag för att kunna söka det? Är det bara socialbidrag jag kan söka då?

#8 ja är du inte medlem i akassan får du ju inga pengar därifrån. det är ju en försäkring. och de betalar bara till sina medlemmar. men med tanke på din ålder undrar jag om du inte kan få en liten ersättning från FK. aktivitetsstöd elr vad det heter .
Du måste ha jobbat i minst sex månader för att få a-kassa, men då måste du också ha betalt a-kassa avgiften under denna tid också.
Ett alternativ är att vidareutbilda sig på Högskola/Universitet och få CSN lån.
Om du har egen bostad så har du rätt till socialbidrag, men om du bor hos dina föräldrar så är de försörjningsskyldiga tills den dagen du fyller 22.
I ditt läge är det antingen att ta något jobb (vadsomhelst) eller studera vidare.
MichaelE; nja, föräldrar är försörjningsskyldiga fram till 18 års ålder, alternativt fram till 21-årsdagen om barnet under tiden läser på gymnasiet eller på som högst gymnasienivå. Att socialtjänsten som regel ej hjälper till att skaffa eget boende till unga människor påverkar ej försörjningsskyldigheten, du har rätt till visst stöd däremot.
Då är A-kassa bortkastat eftersom jag varken är med eller betalat någon avgift.
Jag bor hemma har jag någon rätt till socialbidrag då? Jag har räkningar samt hjälper till med hyran här hemma eftersom min mamma inte tjänar mycket pengar.
Har hört att man kan få hjälp om man varit anställd tidigare men förlorat jobbet. Detta var dock på sent 80-tal vet ej om det fortfatande förekommer?
Högskola planerar jag att söka in på nästa år på hösten. Jag behöver läsa en kurs på comvux först och ska ta hjälp av arbetsförmedlingen.
Jag håller på att söka jobb men det ser tyvärr svart ut.
Jag frågar igen, är det någon som vet hur ersättningen ser ut från arbetsförmedlingen? Det jag hört är att man måste ha varit inskriven hos ABF i 90 dagar samt aktivt söka jobb.
Eftersom jag gått ur gymnasiet är föräldrarna inte försörjningsskyldiga längre.
Anonym; ekonomiskt försörjningsstöd kan du få för uppehälle och dylikt, men för "att hjälpa till hemma" med hyra brukar det vara svårt för unga. Jag vet inte hur gammal du är, men detta påverkar. Har du ett hyresavtal med din mamma, så kan detta hjälpa till som grund för att få stöd. '
Alfa-kassan har av staten i uppdrag att samordna ett stöd även åt dem som ej är anslutna till någon a-kassa. Du kan därför ha rätt till ersättning även om du inte är ansluten.
"Grundförsäkringen
_Den andra delen av arbetslöshetsförsäkringen är den allmänna grundförsäkringen. Den finns till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa, eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen.
Alla a-kassor betalar ut grundersättning och du ska söka grundersättning hos den a-kassa du tillhör. Om du inte tillhör någon a-kassa eller är ansluten till Alfa-kassan söker du grundersättningen hos oss.
Ersättning från grundförsäkringen kallas grundbelopp och kan betalas ut med högst 320 kronor per dag. Tidigast från och med den dag du fyller 20 år kan grundbeloppet betalas ut.
Grundersättningen (grundbeloppet) innebär kortfattat att tidigare arbetade timmar avgör vad din arbetslöshetsersättning blir.
En administrativ avgift på 24 kronor per hel ersättningsdag tas ut av den som inte är ansluten till Alfa-kassan.
Gemensamt för både inkomstrelaterad ersättning och grundersättning är att den betalas ut högst fem dagar per vecka._" Alfakassan
Kraven som skall uppfyllas är de som följer:
"Arbetsvillkor
För att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden:
- förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller
- förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar.
Som förvärvsarbete räknas
- reguljärt förvärvsarbete
- semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön
- anställning med lönebidrag,
- anställning inom Samhall, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare
- tid med avgångsvederlag
- anställning med allmänt eller förstärkt anställningsstöd
- totalförsvarsplikt och/eller föräldrapenningförmån (max 2 månader kan jämställas med förvärvsarbete)." Alfakassan
#13 Moa-
"Arbetsvillkor
För att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden:
- förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller
- förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar.
Som förvärvsarbete räknas
- reguljärt förvärvsarbete
- semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön
- anställning med lönebidrag,
- anställning inom Samhall, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare
- tid med avgångsvederlag
- anställning med allmänt eller förstärkt anställningsstöd
- totalförsvarsplikt och/eller föräldrapenningförmån (max 2 månader kan jämställas med förvärvsarbete)." Alfakassan
Jag arbetade i sex månader, från februari till augusti. Jag var anställd på söndagar och jobbade 3 h per natt. Vilket blir ca 12 h per månad.
Jag jobbade dock mycket extra. På lönespecifikationen från Augusti står det att jag jobbat fr.om 4 aug - 19 aug. Jag jobbade även mellan 2-4 v extra i maj, juni och juli utöver mina fasta dagar.
Det ser inte ut som att jag är behörig a-kassa då? Eftersom det inte är speciellt många timmar per månad samt att jag är 19 år. Fick mellan 2000-5000:- per månad.
Jag funderar på att ringa och höra med dom i alla fall. Samt ringa socialen och FK men har ingen aning om jag är behörig till NÅGOT alls.
Jag är återbetalningsskyldig till FK och CSN eftersom dom gjort fel och betalat ut pengar trots att jag inte var skyldig det sista terminen av gymnasiet. Jag har ingen aning hur jag ska ha råd att betala det utöver den summa jag måste hjälpa till med på hyran samt köpa egen mat och hygienprodukter, betala abonnemang.
Jag har sparat undan så jag klarar räkningarna nästa månad (oktober) men sen då?
Det måste väll finnas någon slags hjälp för personer i min sits? Betalar jag inte in till FK, CSN samt Tele2 kommer jag till inkasso och sedan kronofogden. Dom räkningarna tillsammans hamnar på ca 1000 kr.
Det är nästan så jag hoppar in och går om gymnasiet för att över huvud taget klara mig. Har redan blivit av med häst pga detta.
Anonym; nej, då låter det inte som om du lever upp till kraven. 12 tim/mån är väldigt lite. 40 tim/vecka är att beräkna som heltid, så 12 tim /mån blir 7,5 % av en heltidstjänst.
Att läsa gymnasiet skulle jag definitivt rekommendera dig, jag har svårt att se några egentliga framtidslösningar idag för den som saknar gymnasieutbildning. Så detta borde definitivt vara din högsta prioritet! Är du 19 år och går gymnasiet så är dina föräldrar dessutom försörjningspliktiga för dig, vilket gör att alla dina problem skulle lösas. (Avtal du tecknat själv faller dock utanför detta.) Utgår ifrån ovanstående då att du saknar fullgod gymnasieutbildning?
Vad söker du för arbeten? Har du sökt arbete som innesäljare och lokalvårdare? Två yrken som kan vara möjliga att få utan utbildning, dock fordras oftare och oftare även för dessa yrken gymnasiekompetens. Så mitt råd skulle bli att läsa dig till en fullgod gymnasieutbildning och samtidigt söka extraarbeten.
Prata med CSN och se om det går att jämka dina betalningar tills du har möjlighet att betala, detta brukar vara möjligt. Dock går det inte att skylla på CSN, den som mottar pengar från dylika instanser har alltid upplysningsplikt och kontrollplikt att det blir korrekt.
Hur kan du som 19-åring har skulder till försäkringskassan? Vad gäller denna?
Tala med tele2 och försök att avsluta detta abonnemang, om de inser att de inte kommer att få betalt så vinner de inget på att låta det ticka på, svårare dock om du delbetalar på en mobiltelefon.
Ring socialtjänsten och hör vilka möjligheter till ekonomiskt försörjningsstöd du har, detta skall dock alltid vara en absolut sista utväg.
#15 Moa-
En gymnasieutbildning har jag. Utbildade mig till barnskötare. Det jag påpekade var att jag blir otroligt stressad och ser ingen annan utväg än att gå om gymnasiet för att i alla fall få studiebidrag igen.
Dock förlorar jag då tre år och min tanke är att jag helst vill överleva till hösten 2014 för att söka in till högskolan där jag har behörighet om jag läser upp Matte A på till exempel Komvux. Då kan jag komma igång med studiebidrag igen och sedan enkelt få anställning efteråt eftersom det är underskott av förskollärare.
Skulderna jag har är eftersom CSN och FK betalat ut för mycket, utan att jag var vetande om att jag inte längre var behörig. Jag fick underhåll från FK eftersom föräldrarna är skilda.
CSN har jag bara 2 mån kvar att betala tillbaks så där ser det ut som jag klarar mig, men FK är en annan femma där totalbeloppet låg på 3800 kr och jag betalar 300 kr per månad. Jag har funderat på att stänga ner abonnemanget men ser det som sista utväg och funderar på om det är möjligt eftersom det är tillköp och avbetalning på mobil inräknat. Den måste jag i vilket fall fortsätta betala för.
Och eftersom jag nu inte är behörig till a-kassa eller kan få något stöd från FK så måste jag ringa socialtjänsten.
Får ingen hjälp ekonomiskt av min mor som har det tajt som det är och min far är hos kronofogden och har de tajt där med.
Jag sålde allt mitt guld för att kunna betala det resterande för hästen innan jag blev av med den, så har verkligen kris här nu.
Vet du om man kan läsa upp Matte A på någon folkhögskola eller komvux och få något bidrag därifrån? Vad jag förstått är komvux gratis till dess att man fyllt 20 så jag måste söka in väldigt snart.
Om man söker någon kurs som är csn-berättigad? Till exempel en hästskötar utbildning?
Har det väldigt stressigt och uppskattar all hjälp. Men om det inte finns något jag kan göra får jag bara acceptera läget…
Har du en fullgod gymnasieutbildning så tror jag att vår regering hindrat detta alternativ.
Däremot kan du läsa på universitet/högskola och då finns studielån som ett försörjningsalternativ. Sedan går det att studera till förskolelärare. Dock saknar du matte a/matte 1 så har du väl ändå inte fullgod gymnasiekompetens?
Utbildning i Sverige är kostnadsfri som regel om den är i offentlig regi, vilket gäller komvux, folkhögskola, högskola och universitet.
Att du saknar matte a/matte 1 ställer troligen till det för dig, och detta borde vara din prioritering, har du talat med SYON på din skola och hört om vilka möjligheter du har?
Fyller du 20 år detta eller nästa år? Detta påverkar dina förutsättningar för studiemedel.
Då ska jag kolla upp hur jag kan söka att läsa upp matte A på till exempel komvux. Har tänkt prata med SYON på ABF. Men dom tar väll bara in termimässigt alltså i januari nästa gång? Då har jag 4 månader tills jag fyller 20 år.
Jag fyller alltså 20 nästa år.
Kan jag söka socialbidrag ändå?
CSN tar hänsyn till året du fyller 20 år, inte datum du fyller 20 år. Antagningen till studier är inte beroende av din ålder som regel. Dock brukar du hänvisas till gymnasieskolan och ej komvux när du är 19 år.
Varför prata med arbetsförmedlingen om gymnasieskolan? Tala med gymnasieskolan är mitt råd, allt annat är att gå över ån efter vatten för att låta enormt gammalmodig… =P
Ja, söka ekonomiskt försörjningsstöd kan alla göra, men som 19 åring med studieplaner har du begränsade möjligheter att få stöd. Det bästa du kan göra är att ringa dem imorgon, oftast telefontid på förmiddagen. Det värsta som kan hända är att de säger nej.
Arbetsförmedlingen har en SYO som jag kan prata med om hur jag ska kunna läsa upp den kurs jag saknar. Eller syftar du på att jag bör vända mig till min gamla gymnasieskola och kolla upp detta och då läsa matte A där?
Har inte gymnasieskolor någon åldersgräns? Om möjligheten finns att endast läsa upp min kurs där och INTE gå om alla år så tar jag den, och borde väll vara csn-berättigad då?
Jag ska testa att ringa soc imorgon förmiddag, såg att dom har begränsad telefontid.
Exakt, detta då du trots allt endast är 19 år och fortfarande hör till gymnasieskolan om inte reglerna ändrats. När jag började gymnasiet så vet jag att en kille var eller fyllde 20 år strax efter starten…
Du har ju antagligen redan fått CSN för den kursen så tveksamt om du får nya pengar för det, sedan fodrar CSN en viss studiehastighet för att utbetalning skall ske, så det är beroende även av detta. Eftersom du är under 20 år så är det endast de 1050 kr i bidrag som du har möjlighet att få från CSN, vilket knappast kan räknas som försörjning.
Men vad har du gjort tidigare, ingenting? Arbetat 3 tim/vecka? Sökt jobb? Studerat?
Socialen kommer ej bevilja försörjningstöd om du inte kan visa att du uttömt samtliga alternativa möjligheter, så som ett aktivt jobbsökande exempelvis.
Sök arbete som innesäljare är mitt tips, med en framåt attityd brukar det gå att få arbete utan utbildning och det ger pengar, erfarenhet och en post att sätta i CV;et! =) Lycka till!
Jag ska höra med gymnasieskolan och se vad det finns för möjligheter. Tack!
Om vi säger att jag får gå denna kursen och läsa upp Matte A (vilket borde gå att ordna på distans så man bara kommer in och gör proven) och jag INTE får csn-stöd kan socialen tänkas hjälpa då?
Tänk om jag måste gå heltid på kursen och då inte kan skaffa jobb = inga pengar någonstans.
Efter gymnasiet har jag inte gjort någonting förutom jobbat på det jobbet jag blev av med. Jag är med i ABF och söker aktivt jobb vikariejobb/deltidsjobb/bemanningsjobb.
Jag ska hur som helst kolla upp detta, tack snälla Moa!

du har rätt att söka socialbidrag självklart . men om du blir beviljad beror ju på jusst din situation. och du får inte ha några tillgångar alls. inte äga bil. inte ha något sparat, inga fonder elr annat, Men ring till dem och be om ett möte med en handläggare .
Bil får man väl ha om den inte är värd över en viss summa? Tror jag har hört en summa på 2-3000 kr, men är osäker på den fronten.
Menjag fattar ändå inte hur du kan ha en CSN skuld TS ? Om du är 19 år så har du väl precis tagit studenten? Och man tar ju inga studielån för att läsa gymnasiet?
Det är ju först när man kommer upp på komvux/högskola som CSN blir aktuellt, men man måste väl vara 20 år minst för att få studielån/bidrag? Eller har de ändrat denna regel nu?
CSN skuld kan man ha ändå även om det inte rör sig om studielån. CSN hade betalat ut pengar till mig fast jag inte var behörig. Det handlar bara om en månad + ränta så det rör sig inte om så mycket, men har fortfarande 2 månader kvar att betala in.
Kanske ett sällsynt fall men tyvärr ;-)
Ok, tolkade det som att det var ett studielån du menade :)

sant . det kan man, om man anses behöva den till arbetet, ingen regel utan undantag