Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2223 ggr
Lag
0

Banker o Förmedlingar

Är väldigt tröt på alla dessa erbjudningar som utlovas om att sammla små skullder eller lån till ett. Borde de inte ha skyldighet att stå för deras reklam som utlovar lägre kostnader. Om man nu får lån över huvud taget? Har nu undersökt detta på flera olika banker och förmedlingar utan något posetivt resultat. Det slutar med att du får förmånga Uc förfrågningar. Med andra ord tar man bort ens rätt att försöka att få en lägre ränta eller bättre lån. Då har de detta att skylla på vi avslag. Det är faktisk så att det verkar vara lättare att få lån om man har betalningsannmärkning än att vara ren, än att försöka få bättre bolån eller andra lån på grund av förfrågningar hos UC. Enligt vissa bankers egen utsago, har jag fått detta svar. Det konstiga är att de alltid har något att skylla på trots att de inte har något konkret att komma med som skulle göra att de kan göra avslag. Vist det är deras rätt att lämna lån till de som de vill. Men varför sänder de då ut alla dessa kampanjer,reklam och löften om bättre vilkor? Skulle kunna lämna namn på de som är sämst och värst på att ljuga och hitta på ursäkter.

Är det flera som upplet detta ? Har träffat en del. Men skulle vara intresan med fler hörde av sig.

Mvh.

Ove

MichaelE
0

Fördelen att lösa lån via Lendo eller Freedom Finance gentemot att gå från bank till bank tills någon ger dig lånet är att du slipper alla förfrågningar hos UC. Hos Lendo och Freedom Finance blir det bara ett istället för 3-7 st om du besöker olika banker i din hemstad.

Avslag får man oftast pga att man beställer väldigt mycket på Internet (kreditupplysning görs nästan varje gång man ska ta en vara på faktura, notera att vissa ställen görs upplysningen bara en gång sen nästa gång du beställer görs ingen upplysning), har för dåligt sparkapital eller om du betalar a-kassa eller inte.

Banker värnar om att du har en bra ekonomisk grund, dvs du är medlem i ett fackförbund och har a-kassa - detta ger en viss anställningstrygghet, vilket gör att du inte förlorar jobbet för minsta lilla samt att blir du av med jobbet så har du ändå en inkomst. Dessutom vill de se att du har jobbat mer än sex månader (helst) och är tillsvidareanställd med fast lön i månaden.

När de gör en upplysning på dig så kollar de nästan 20 olika saker och slår det fel på någon av dem så får du inte lånet.

Mitt största tips innan man tar ett lån är att se till att inte ha tagit en ny kredit eller avbetalning, inte beställt på Internet där man betalar med faktura eller får en kreditupplysning. Sedan är det viktigt att ha ett bra sparkapital på 10 000+ när man ska ta ett mindre lån och 50 000+ om du ska fundera på ett bolån.

Jag vet att detta inte var det svar du sökte, men jag tänkte bara göra bilden klarare om varför de gör så. Sen när det kommer till reklamen så är det inte mycket man kan göra.