Hur sparar jag bäst?
Hej. Har sedan i somras då jag hade sommar jobb lagt undan ungefär hälften av det jag tjänade på ett sparkonto och ett kriskonto. Och snart kommer första lönen från min nuvarande anställning….. 🙂
Det jag undrar är om det är bäst att bara låta dem vara där på kontot (sparkontot i detta fall) eller låsa in dom i ett visst antal månader eller år….?
Har funderat på att kanske skaffa någon fond, men har inte riktigt förstått det där med fond. Hur man skaffar dom, om man måste ha koll på dem, och hur man för in pengar på dom, och om man måste ha fonder från banken eller kan få dem någon annnan stans ifrån….
Vad borde jag göra med mina sparade pengar.
Vilken bank har du? Det är en viss skillnad på räntan hos de olika bankerna.
När behöver du kunna ta ut dina pengar? Då det finns olika bindningstider ifall man vill ha högre ränta. Men jag skulle inte rekommnedera någon att binda pengar i mer än ett års tid då det kan hända saker som gör att räntan stiger.
Ska du spara i fonder bör vara något sånär insatt i vilka fonder du ska spara i och hålla koll på hur de går. Jag har tidigare sparat både i fonder och enskilda aktier men slutat med detta då jag börjar närma mig 60 och börsen inte går så bra. Desutom så bör du se det som ett långsiktigt sparande på minst 5 år.
Om du köper fonder eller aktier så tar banken ut en avgift som kallas för courtage. Det kan ligga mellan 1-3%. Gör du förluster på dina affärer så kan du sälja och göra avdrag i deklarationen.
Du kan tala med din bank om aktier och fonder men var beredd på att de är försäljare av en produkt och ofta har provision på det hela.
Jag har Nordea som bank.
Det här med att ta ut pengar, jag har redan delat upp min ekonomi i fyra kategorier, kommer eventuellt bli en femte.
Kontokort (de pengar som ligger på kortet) Sparande Kriskonto och målsparande.
(den femte kan möjligen bli pensions sparande)
Sparande kontot är ett konto där jag endast sätter in pengar men inte tar ut några…. det ska sparas där. Och de får inte röras! Inte på ett tag i alla fall. Det är ett framtidsparande. Inför kanske en ny bil, eller ett hus. (dvs inte än på minst 1 år när det gäller bil 😉)
Kriskontot är ett konto där jag sparar för sånt som jag kan behöva pengarna till, typ hyra om jag skulle bli av med jobbet, eller behöva köpa en ny mobil. Men får inte nallas av om det inte är nödvändigt.
Målsparandet är just nu sparande inför en ny soffa. Och när jag köp den så blir det att spara tills jag har ett nytt mål.
Och kontokort är pengar som används i vardagen till mat och bensin typ.
Jag har fått för mig att du behöver mer koll på aktier och mindre koll på fonder…..
Fonder är ett sparande till min pension då jag anser att det är lika bra att börja med det tidigt. Men vet inte om jag har intresset för att sitta och se över dem så de går bra. Trodde man mer kunde låta dem va typ ett tag i alla fall. Liksom visst måste man kolla så det inte bara går minus, men ah liksom ändå kan låta dem va i några månader.
Min fråga är då vilken ränta du har på dessa konton. Jag har själv ett antal banker och har delat upp mina/våra besparingar på olika ställen. Bäst ränta ha vi på BlueStep där vi har 4% på 1-års bundet. Där har vi så mycket man kan dvs motsvarande 100.000€. Sen ha vi också köpte premieobligationer som ligger på olika löptdi där vi har garnterat pengarna tillbaka efter löptiden och med en garanti som avkastning. Man kan vinna upp till 1 miljon men man riskerar inte kapitalet. Det är pengar som vi inte anser att vi behöver på några år.
Det sparkontot du har är det bundet på någon tid eller har du rörlig ränta? De andra sparanden ska du också ha som ett bundet sparande så att du får ut mesta möjliga ränta.
De är inte mycket… under en procent på alla…. det blir väl det om det står 0.30 % eller 0.10% eller?
har för mig att det är något sånt, ligger lite förbekvämt för att springa upp och leta efter bank dosan.
vad är premieobligationer då? 🤔
Nej sparkontot är inte bundet på någon tid, utan det är öppet så jag kan plocka pengar därifrån hur som helst om jag vill.
Men då ska du byta sparform och binda åtminstone på 3 eller 6 månader och se dig om efter en bank som ger ränta. Ett bra tips är ICA-banken där du får 1% på ditt sparkonto och kan ta ut pengar när du vill. Deras internetbank är gratis och det kostar 20 kr i månaden för ett Matercard. Dessutm så betalar du ingen avgift när du är utomlands och handlar eller tar ut kontanter i annan valuta.
http://www.icabanken.se/kort-och-konto/vara-konton/sparkonto/
Premieobligationer är lån till Svenska Staten. De ges ut av Riksgälden
https://www.riksgalden.se/sv/spara/
På länken ovan kan du läsa lite om dessa och om vad Riksgälden gör. De har även så att du kan spara och där får du 0.75 % i ränta. Denna ränta är rörlig.
Har ansökt om ett bankkort på icabanken med huvudsaklig uppgift för sparande (tvungen att fylla i). 🙂
Men tror jag kommer använda båda bankerna, dock långsparandet på ica, och funderar på ha det som vardagskort också.
Men om jag skulle föra över mina sparade pengar från Nordea nu till Ica. Kommer jag fortfarande få ränta på dem hos nordea? Eller kommer ica ge mig ränta på dem…..???
Funderar på att lägga sparpengar från denna lön på ica. Och föra över de andra spar pengarna efter jag fått ränta på dem. Eller hur ska jag göra.
Räknas ränta på de pengar du har på kontot just då räntan ges ut, eller beräknas den över vad du genomsnittligt har haft på kontot under året? För är det så som jag skrev först skulle jag ju kunna lägga in alla pengar på det kontot där det är högst ränta och sedan flytta tillbaka dem där de låg innan efter utbetalningen av ränta.
Räntan räknas på de pengar som du har på kontot under tiden de står där. Du får även ränta på räntan. Om du för över dina pengar till ICA-banken så får du ränta fr.om den dagen de kommer in på kontot. På Nordea får du ränta t.o.m den sista dagen du har dem på kontot. Det betyder att om du byter bank så får du ränta först hos Nordea därefter får du ränta hos ICA-banken. Du kommer att få uppgifter till deklarationen från bägge bankerna. Man räknar räntan per dag så är den 1% så får du 1/365 dels % per dag. Du får alltså ränta från den bank där pengarna finns för tillfället.
Sen kan det också vara så tyvärr att en del banker ger ränta för pengar som står inne hela månaden och det har man oftast inte så stor glädje av. På ICA-banken har du ränta från första kronan men du måste ha ett sparkonto ifall du vill ha 1%.
Skaffa ett ICA sparkonto så får du 1 % ränta och har fria uttag. Föra över pengar till ditt kort kan du göra via deras Internetbank.
Kom på att Länsförsäkringar kan vara något för dig ifall du har en försäkring där och flyttar ditt pensionssparande dit och blir kund i banken. Då räknas du nämligen som helkund. De har bättre sparrätanta än ICA och du får då kortet gratis. Du kan välja mellan VISA eller Mastercard. Internetbanken kostar heller inget.
Dock tar de 2% i växlingskurs när du handlar utomlands eller tar ut pengar så behåll gärna ditt ICA-kort för detta. Du kan ta ut pengar i ICAs kassor samt sätta in på kundtjänst hos ICA.
Mina föräldrar prata något om volvo finans de ska tydligen ha en bra ränta.
Nu blir det i alla fall ett sparkonto på Ica samt deras kort… sen får jag kolla lite på både länsförsäkringar och volvo. Men ica är en bra början :)
Volvo finans har följande villkor
Vad är målet med ditt sparande? Skicka ett pm, jag har flera förslag som kan fungera för dig, om du har lust.
# 11 Varför kan du inte skriva det här?
Det beror på i vilket sparande……. målsparandet just nu är till en soffa. Sen lär jag spara så jag klarar av att plugga ett år och fortfarande kunna betala hyra och sånt. Sen är det förmodligen till en bil :) Samt pension. Säger som min kära rådgivare (mustangcab) här på mitt inlägg varför inte bara skriva tipsen här.
Passar på att lägga in ett tips här om Marginalen som har bra sparränta men som är enbart en internetbank.
De har ett konto som man knyter ett VISA-kort till och där får man 2% ränta på. Första året är kortet gratis och sen kostar det 19kr per månad. Det är ingen kredit knutet till kortet och det görs ingen inkomstprövning.
Har du mer än 100.000 kr på Marginalen så får du 2,3% ränta på ditt konto dit kortet är knutet.
Det kostar 35 kr att ta ut pengar utomlands och valutapåslaget är 1,65%. Så där är ICA-kortet bättre. Men man kan låta sin lön gå in på detta konto och man kan ha autogireringa från eller till det. Internetbanken kostar givetvis ingenting.😃
SBAB. 2,2% Ingen bindningstid och sånt trams. Ska du dessutom ha bostadslån så småningom är de mycket trevliga att låna av också. Har man bostadslån hos dem får man dessutom bättre sparränta. Du kan öppna ett sparkonto direkt på nätet.
# 15 Om räntan inte är låst så kan den sjunka om Riksbanken beslutar att sänka sin ränta. Just nu så har Europiska Centralbanken säntk räntan till 0,25% för att undvika deflation.
Annars är SBAB en bra aktör mot "storbankerna".
# 14 Vill tillägga att det kostar inget att ta ut pengar på kortet från Marginalen inom EU.
Dessutom uppmana de som har ICA-banken att skaffa ett sparkonto dit man för pengarna och sen för över dem till kortkontot.
Kan någon ansvarig ta bort inlägg # 18?
SÅ ICA banken är ett bra ställe att spara på? jag har tänkt det, men inte tagit mig för att gå med där, har ännu inga pengar över att spara. Men hoppas kunna spara snart.
bra tips!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Det beror på om du behöver ha pengarna snabbt eller inte. Det finns flera så som BlueStep och Marginalen som ger 2,5 % på ettårs låsning på pengarna.
ICA är bra om du ska utomlands då de inte tar något valutapåslag, det gör de flesta banker.
Jag har sparkonto på SBAB, när jag öppnade det var det 3,5% ränta men nu har det ju sjunkit till 2,2% dessvärre… 😕 Men fortfarande betydligt bättre än storbankernas sparkonton! Fördelen är att det inte är någon bindningstid och fria uttag, så jag kan föra pengar fram och tillbaka hur mycket jag vill. Det är enkelt att öppna och använda om man har e-legitimation. Och skulle läget förändras så att det är sämre än andra alternativ är det lätt att bara flytta över pengarna någon annanstans.
Jag är väldigt riskobenägen och vill hellre ha ett traditionellt sparkonto än att chansa på fonder och andra former som kan ge bra avkastning men där det också finns en risk att förlora. Hellre lite pengar som jag VET att jag har!