Olovligt dragen hyra?
Skriver för en annan som jag försöker hjälpa då allt låter konstigt i mina öron. Hon äger en bostadsrätt sen flera år tillbaka. Har alltid skött hyran på pricken utan att missa en enda dag. I somras så hände det dock att hon missade en när hon var på semester. Av olika anledningar så märktes inte det förs tre månader senare och det gick till justitsia inkasso. Hyrorna där efter betalades som vanligt in regelmässigt. Hon gjorde en plan med inkasso att betala av på tre gånger, nått hon har både papper på samt mail. Nu så fick hon samtal att de ska avhysa henne pga utebliven hyra. Hon ringde inkasso som sa att de ansåg inte det var bostadsrätt utan beslutade att hantera det som hyresrätt samt att de hade inte informerat hyresvärden om avbetalningen så dom hade ingen aning om det. Dagen efter så drog hyresvärden hela den missade hyran från Ebbes konto, hon har alltså inte sån automatiskt betalning men hur kunde dom då dra? De drog dessutom den från hennes sparkonto? Nu så har hon alltså betalat inte bara inkasso utan även hyresvärden två fulla hyror. För mig låter det helt sinnessjukt att de ens kan göra så?
Äger din kompis bostadsrätten eller hyr hon i andra hand?
Hon äger den och bor själv där
Om hon inte har autogiro kan inte hyresvärden dra pengar från kontot. Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt? I en bostadsrätt betalar man inte hyra. Däremot vanligtvis en avgift till föreningen. Där kan de dock inte kasta ut en hur som helst eftersom man har betalat för och äger en andel i föreningen.
Nej inte hyra men har själv hyresrätt så noll koll på vad de heter på bostadsrätter så vart per automatik man säger hyra :D För enda anledningen till avlyssningen verkar denna missade "hyra" vara. Men nu blir det ju att hon har betalat dubbelt, då borde ju antingen inkasso eller den föreningen backa om det, båda verkar ju gjort n fel?
Nu vet inte jag hur det funkar med bostadsrätt och dess föreningar. Men när det gäller sparkontot. Jag har för mig att jag läst nån gång att vissa bostadsrättsföreningar har så man sätter in pengar på ett konto som ska gå till olika saker som tex reparationer. Om det är ett sånt konto hon satt in pengar på så har dom kanske tillgång till det, men dom borde inte dra pengar utan att tala om i förväg.
När det gäller att föreningen dragit fast hon betalt så be henne samla ihop alla papper (inkl mailet) hon har från inkasso. Och att hon tar fram kontoutdrag på det hon betalt till inkasso och sen går till nån ansvarig på föreningen och visar att hon redan har betalt.
Det jag tycker är märkligt i det hela att inkasso inte talat om för föreningen att det skulle betalas på några månader. Lika märkligt att föreningen inte kollat upp på sina konton om dom fått in pengar från inkasso eller inte.
.
Du kan ju be din vän att kontakta Bostadsrättsnämnden eller Hyresnämnden och fråga hur denne ska gå tillväga med detta.
Det här låter mycket skumt må jag säga😮
/Maria
Jag tror att det är något missförstånd.
Hon hade fått ett brev från Fogden om tvångsförsäljning.
detta trots att hon nu betalat in den saknade "hyran" en andra gång som sagt så kommer detta. Alltså dubbel hyra betalt plus de måanderna hon skött hyran exemplariskt efteråt (och innan) Grannarna har inte heller klagat på henne nåt utan de är bra stämning i hela byggnaden.
Låter så sjukt allting.
Ska be henne kontakta dom #7
Det är viktigt att hon bestrider kravet hos Kronofogden också och skickar alla bevis på betalningen så att de kan avskriva ärendet. Annars gård e vidare som om hon hade en skuld.
# 6 Jag förmodar att det är reparationsfonden du avser. Denna följer med en lägenhet då denne säljs. Jag förstår inte hur de har lyckats ta pengar därifrån?
Frågan är om det är en bostadsrättsförening i dess juridiska bemärkelse. Här kan du läsa lite mer om detta.
Ja jag har som en hyreslägenhet så vet faktiskt inte hur bostadsrätter och dylik funkar :/
Men idag hade hon ringt runt i alla fall. Det var tydligen inkasso som begärt tvångsförsäljning till fogden men "hyresvärden" (vad de nu heter) samt även HSb hade ansökt om att få de avskrivet då de inte tyckte de var befogad då hon ändå alltid skött sig.
De skulle stå bakom henne och med 99% så skulle hon inte oroa sig nåt över det utan de skulle hjälpa henne i så fall om inkasso skulle börja krångla om det.
Vad jag förstår det så har hon ju redan betalat till inkasso och då har de ingen rätt att gå vidare till fogden. Detta är underligt och borde anmälas till förvaltningsrätten( eller någon annan instans som inkasso hamnar under).
Jag hoppas att det löser sig iaf.