Skatt i Danmark
Någon som har koll på om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren som ska meddela till SKAT.dk om vilken skattetabell/skattesats som arbetstagaren ska betala i skatt?
*förvirrad*
Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Eftersom du betalar skatt i det land du jobbar i så tar din danska arbetsgivare hand om sånt. Det är ett annat skattesystem i Danmark.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Arbetsgivaren säger att det är jag som arbetstagare som ska meddela det till SKAT…
Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Ja, alltså, du ska meddela SKAT att du börjat jobba i Danmark, du ska också ha ett danskt personnummer och danskt bankkonto. Men det är din arbetsgivare som betalar in skatten, precis som i Sverige.
Jag utgår från att det är en anställning av nån slags och inte att du har egen firma eller så.
Finns Öresunds-nånting på nätet som hjälper till med denna typen av frågor. Har glömt vad den heter.
Jo, jag har varit inne på Öresundirekt samt meddelat allt men efter årsskiftet så drogs det 55% i skatt och detta tycker jag är arbetsgivarens ansvar då han ej meddelat min skatt till dem.
Tack
Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se
Man ska lämna en "forskudsopgörelse" till SKAT för att undvika detta. Minns tyvärr inte hur man fick den, om det var från arbetsgivaren, kanske? Lite OT: Jag var så förvirrad av alla regler att jag vandrade ut till SKAT och snackade med en handläggare. Jag sa nåt om att jag förmodligen lär mig deras system efter ett tag. Då sa han att han jobbat med detta i nio år och fortfarande inte hade fattat systemet….. 😳

En forskudsopgørelse får man av skat när man anmäler sig där och berättar hur mycket man tjänar per månad. Så knappar de in det i systemen och ut kommer en forskudsopgørelse.
Tänk på att det inte finns något som heter jämkning i Danmark.
Just det, så var det. Man skulle få en sån för att undvika att få högre skattesats.