Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 2316 ggr
Martin
0

Binda eller inte binda elen?

Mitt elavtal går ut nu och funderar på hur jag skall göra, har erbjudande om att binda på upp till 3 år eller mixa med 50% rörligt och 50% fast.

För ett år sedan när jag tittade upp priserna så är det inte många kronor det verkar göra på ett år, utan det är väl lite mer att det blir lite lägre räkningar vintertid om det skulle bli en knallkall vinter då priserna annars brukar skjuta i höjden.

Bor i villa med fjärrvärme i Malmö.

Någon som har koll på prognoser (och gärna källor) på hur det ser ut framöver, kan man räkna med att elpriserna är någotsånär stabila eller kommer de att höjas markant utefter att man kanske med en ny regering (det beror såklart på vem som vinner, jag inser det också!) ställer krav på renare el vilket medför större kostnader för kraftbolagen?

mvh Martin

[Mustangcab]
0

Det brukar vara bättre att binda under sommaren, det gör jag och jag har ett 3-årigt avtal med allting bundet för att veta att jag inte får några överraskningar. Vi gör av med cirka 20.000 kWh per år men då har vi 22 C inomhus också. Boytan än 150 kvm och så har vi ett kylrum och AC.

Martin
0

Tack för info, ja riktigt så mycket gör vi inte av med men det kan ju vara bra ändå. Lite så jag har tänkt, binda för att slippa de värsta peakarna på vintern framförallt. Men kanske smart att vänta till i sommar med att binda, det har du en poäng i.

mvh Martin

TjockaBerta
0

Hittills har rörligt elpris varit billigast under många år i alla fall där vi bor och med de bolag som vi har.

>>>Malum domesticum<<<

[Mustangcab]
0

Idag fick jag ett erbjudande om lägre elkostnad än vad jag hade tidigare om jag binder det nu. Så då gör jag nog det.

MichaelE
0

En del brukar binda ett 6 månaders under hösten så att de har fast pris över vintern och sedan ha rörligt under sommaren.