Kontoutdrag
Har en fråga . Om man söker bolån tillsammans med pojkvännen ,kollar de våra kontoutdrag då? Kollar de alla våra inkommande pengar på våra konton då? Och hur långt tillbaka?
Jag och maken har sökt bolån tre gånger (på SBAB och Handelsbanken), de har aldrig kollat våra konton. De gör ju en kreditupplysning och så vill de se anställningsbevis. Sen frågar de er om inkomster, övriga lån och utgifter (CSN tex) och annat som påverkar er ekonomi som barn osv. Om den lön du uppger dig ha skiljer sig mycket mot den senaste deklarerade årsinkomsten, tex första gången hade min make gått från student till fast anställd, då ville de se lönespecifikation. Första gången vi sökte bolån så var jag timvikarie, så då behövde jag visa intyg att jag var medlem i a-kassan.
Jag är nyfiken bara, men varför tänker du att de skulle kolla era konton?
Det finns bara en instans som är intresserade av era konton och det är Socialkontoret.
Som #1 säger så är det ju som sagt, sparande, om du är med i facket, fast anställning samt sen hur länge tillbaka, sparande och kreditupplysning. anledning att de frågar efter CSN är för att de syns inte på kreditupplysningen.