bolån trots skuldsanering
jag har skuldsanering och har 2 år kvar, jag kommer stå som medsökande och min sambo är kund och har båtlån som sköts hos handelsbanken.nu har vi hittat ett hus vi gärna vill ha och har en årsinkomst ihop på 700 000 min sambo har aldrig haft någon anmärkning. vi har till 15% i kontantinsatsen och behöver nu låna 2,2 miljoner,har någon erfarenhet av att en har skuldsanering och fått ja eller nej.

låter lustigt i mina öron . har ni så hög inkomst så ska ni väll betala in mer pengar? har man skuldsanering får man ju bara behålla ett visst belopp. resten man får in ska ju gå till skulderna. man ska höra av sig till skuldsaneringen om man får höjd inkomst,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det vore bra om ni betalade bort skuldsaneringen, framförallt som ovanstående säger, får man högre lön bör man betala av mer. Det gör också att ni får bort skulden fortare.
Frågan är ju om banken kommer gå med på detta eller om du bör betala av din skuld så fort som möjligt och spara ihop en ännu större summa pengar.
min sambos inkomster är inte inräknade i mina skulder, betalar idag in 7000 i månaden på skuldsanering i månaden.jag har bara varit fast anställd och fått bättre ställt senaste 2 år med lön 25 000 i mån sen inkomster från försäkringskassan då jag har 2 barn underhåll barnbidrag och vårdbidrag. vi hade tänkt vänta tills saneringen var över,men har nu hittat ett vi vill ha,och gör ett försök.kan inte få annat än nej. undrar mest om någon mer varit i samma sits,betalar just nu över 10 000 för hyres lght. och då ingår inte el,skulle bli billigare med lån mm till hus.
#3 Frågan är om de kan räkna med dig i låneansökan eftersom du just har denna skuld. Men som sagt, man kan inte få något värre än ett nej och detta nej kostar ju inte dig något.
Finns det ingen möjlighet att din sambo kan stå helt själv på bolånet?
Fast 2,2 miljoner låter ganska mycket om man bara har 33.000kr/mån
Ju fler övriga lån ni har så som båtlån, billån och blankolån desto mindre får ni låna till huset.
Kolla t.ex. https://www.sbab.se/ så kan ni ju räkna ut hur stort bolån din sambo kan tänkas få helt själv.
Tror inte du kan stå med på lånen eftersom när man har skuldsanering får man inte dra på sig nya skulder. Sorry ni kanske kan kolla om ni har någon som kan tänka sig vara borgenär tills din sanering är klar kram
Jag skulle avråda borgenär, utan antingen får antingen sambo söka själv eller så får ni vänta tills du har betalat bort din skuld.