Tullen?
Hej visste inte vart jag skulle skriva men testar här.
Om man ska beställa varor utanför eu och bara handlar för 1300kr så tillkommer ingen tullavgift, MEN det står att man alltid måste betala moms och deklarera varorna Eh? jag har juh betalt varorna en gång. skickar tullen en räkning på momsen sen eller vad? trodde att momsen betalades när jag gör beställningen att den redan är inräknad? deklarera??? jag ska juh inte sälja mina varor??
Jag fattar seriöst ingenting!
Att du ska deklarera dina varor innebär att du ska tala om vad det är för något ingenting annat. Moms är du skyldig att betala det som diffa mellan Sverige och landet du köper ifrån.
okej så när jag hämtar ut paketet så måste jag betala igen?? så jag måste alltså bli as rik för att kunna handla utanför sverige?
vad kan diffa?? fattar inte vad moms är.. eller jo att de som säljer måste betala moms för varje vara .. moms är det skatt?
sen tänkte jag på att det står att varorna inte får kosta mer än 1300kr menar dom varorna eller varorna plus frakten? så om jag beställer varor för 1300kr och frakten går på 300kr räknar dom in frakten som "vara"?
Moms är mervärdesskatt som är olika från land till land. Det är något som läggs på varor som ska säljas. Det utgör ingen kostnad för företagen men det utgör en kostnad för köparen och en intäkt i många kronor för staten 😃
Du behöver inte betala när du hämta paketet. Om tullen anser att ditt paket ska förtullas så har de öppnat det och gjort en värdering och kräver dig på pengar. De flesta paket slinker igenom tullens öga ifall det inte är så mycket värda. På frakt tillkommer ingen tull.
är det då bättre att göra flera små beställningar hos samma företag än att göra en stor?
#% Förmodligen bara du inte lägger dem för tätt på varandra om du vill undvika att betalar moms men hellre betalar frakt.
Frakten avgörs av hur mycket paketet väger så jag lä väl vinna på det iaf?
Beställningar inom EU betalar du oftast ingen tull alls.
T.S har skrivit att det gäller utanför EU.
#9 Missade det. Jag har beställt ganska mycket från Kina bland annat och har inte betalat någon tullavgift. Dock aldrig för 1300.