Hur kan jag få ihop pengar?
Jag är 16 år, fyller 17 i år. Jag bor ganska långt ifrån min gymnasieskola och utbildningen finns inte på närmre håll så är berättigad till inackorderingstillägg men det är så lågt att jag inte ens är nära att ha ekonomi för att flytta. Jag är djupt deprimerad och det är svårt att bo kvar hos min familj för mina familjeförhållanden är under all kritik, det är inte en hållbar situation. Min familjs ekonomiska situation är inte alls bra så de har inga möjligheter hjälpa mig till flytt. Jag måste flytta hemifrån så fort jag bara kan, jag klarar inte av att leva på det här sättet mycket längre. En sak är jag säker på, någon typ av flytt blir det, antingen att jag hinner hitta ett sätt att få ihop pengar i tid så jag flyttar hemifrån eller att jag flyttar in i döden. Det vore rätt tragiskt att det stod 1997-2014 på min gravsten, men jag klarar inte av att leva såhär i över 2 år till. Jag går det estetiska programmet, årkurs 1, hur stora är mina chanser till ett heltidsjobb?
Om inte jobba, vad kan jag då göra för få ihop pengar och vilka typ av jobb har jag rättighet jobba som?
Först och främst skulle jag vilja att du tog hjälp för de problem som finns inom din familj. Ungdomspsykiatrin kan hjälpa dig med din depression och det finns familjerådgivning hos kommun. I ditt fall kan det bli jobbigt, du har ingen rätt att få hjälp från socialen då dina föräldrar är skyldiga att försörja dig tills du är 21 plus att du bor hemma. Att söka extrajobb på en lokal affär är ett tips. Eftersom du är så ung så är det inte säkert att någon vill anställa dig på heltid. Jag hoppas att din situation reder ut sig. Lycka till

Du har ju CNN, sen kan du få bostadsbidrag som hjälper till med hyran, men sen skaffa åtminstone ett deltidsjobb, vet otroligt många som inte bor hemma när man gick i gymnasiet.
Tråkigt att höra om din situation. VIssa saker får man mer hjälp med i din ålder , som ovan skrivits kan du gå till psykolog mm gratis. Så du kan spara pengar där.
Du kanske kan se till att dina föräldrar söker socialbidrag. Och du kan se över dina utgifter och minska vissa saker kanske.
sommarjobb brukar man relativt lätt få i din ålder, kolla upp det med din kommun! i min kommun annonserade de specifikt ut jobb till de som gått ut 9:an eller 1.an på gymnasiet.Bara 6 veckor med låg lön, men ändå!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Glöm inte heller att en flytt inte behöver ske till en egen lägenhet. Beroende på vad du får för inack.tillägg och var du bor så kan det vara en bra idé att hyra ett rum. Inack.tillägget är tekniskt sett inte tänkt att täcka hyran av en egen lägenhet utan är ett bidrag för att hyra rum hos privatperson eller på internat.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hur går det?
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
5- Hejsan! Jag har tyvärr inger nått några framgångar. Jag har sökt lite jobb på stan men har inte fått något än.