Tips vid studier utomlands?
Hej,
Jag flyttar till Australien om några veckor för att studera på universitetet under ett år. Idag är jag kund hos Swedbank och har varit i kontakt med dem gällande min flytt. De tyckte att jag kunde fortsätta att vara det, trots att jag bor på andra sidan jorden. Det enda jag behövde fixa var ett extra kort för att vara på den säkra sidan.
Jag har googlat och talat med andra backpackers/studenter som är i Australien nu och de rekommenderar framförallt ICA-banken samt att jag öppnar ett konto hos en bank på plats också. Andra säger att det räcker med att ha kvar min svenska bank, sedan finns det dem som säger att jag bara ska ha en bank i Australien också…
Jag kan erkänna att jag har väldigt dålig kolla på banker och allt vad det innebär men har varit i kontakt med några olika och alla rekommenderar ju givetvis sig själva… Så jag tänkte höra med er här inne om någon av er har några tips/förslag/idéer som kan vara bra för en student som flyttar till ett nytt land?
Vad rekommenderar ni? Bara ha en svensk bank? Bara ha en bank i Australien? Kombinera? Någon speciell bank som ni kan rekommendera?
Tack!
Inte swedbank! De skickar inte en ny bankdosa via post om den man har går sönder utan man måste gå in på ett av deras kontor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo, jag skulle ha en svensk bank där jag kan få pengar insatt från Sverige om något händer samt flytta över pengar till andra i Sverige om jag vill att de ska köpa/betala något åt mig. Sedan skulle jag ha en bank i landet, då det kostar extra varje uttag om man tar ut pengar utomlands.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack, det lutar åt ICA-banken! Skrev ett inlägg på en Facebookgrupp för folk som redan är där och jag fick svaren:
"…ICA banken är att rekommendera under tiden (läs: under tiden jag väntar på den lokala banken) då de varken tar avgifter för uttag utomlands eller valutaväxling."
"ICA bankkort är att rekommendera!"
Det verkar som att det tar ett tag innan man får kort när man väl är på plats - där har jag fått en rekommendation på Commonwealth Bank som jag i så fall fixar på plats. Kan ju vara bra att ha en lokal bank också som sagt…

Du måste väl ha en bank där nere, hur ska du annars kunna betala saker? Vad är ICA Bankkort för nåt? Mastercard-aktigt?
Hatar cancer och älskar vårlökar.