Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett06-sparande
Läst 2859 ggr
[FriidaMariie]
0

Sparkonto till barn.

Hej! Snart fyller min väninnas dotter 1 år och min plan är att starta ett sparkonto till henne då jag vet att min vännina inte har möjligheter till det just nu. Jag har försökt att googla lite men blir inte speciellt mycket klokare. Kan jag starta ett sparkonto till ett barn som inte är mitt? Det låter inte troligt men jag får för mig att en vän startade ett sparkonto till sitt gudbarn i doppresent för några år sedan. Hur startar man ett sparkonto på bästa sätt? Vilken bank är bäst enligt er? Tanken är att detta ska vara ett konto som är "låst" tills flickan fyller 18 år. Tack på förhand.

martdat
0

antar att det går. vet flera som gjort det .men inte gjort det själv. så vet inte hur man skriver det på banken  Problemet med det är om din väninna har dålig ekonomi . och hon i framtiden kan tvingas att söka ekonomiskt bistånd så kommer socialen att ta det som en tillgång .varesig hon kommer åt pengarna elr inte då det är hela hushållets ekonomi som räknas in…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[FriidaMariie]
3

#1 okej då är jag inte helt ute och cyklar iaf. Fast jsg hade ingen aning om att socialen kunde ta det som en tillgång. Då är det kanske bättre att öppna ett i mitt namn, inte lika "roligt" kanske men för tillfället bästa lösningen. Tack för hjälpen! :)

peoy
1

Eftersom det handlar om ett långsiktigt sparande, och om du inte kommer vara i behov av att söka bostadsbidrag eller nåt annat där man inte får ha obegränsat sparande, så är det bättre att öppna ett fondkonto i ditt namn och fylla på där varje månad..

Leta fonder som gått bra de senaste 5 åren, och byt om det skulle behövas.. Betydligt roligare med 25-50% i ränta (och ett par % i avgifter) än 0,0 - 2,7% som på ett vanligt sparkonto…

[Rödluvan]1
1

#3 Det är ju ganska dumt, om ts dör så kommer pengarna ändå inte tillfalla hennes väninnas dotter.

peoy
1

#4 sånt går att lösa

Scrog
3

Det finns en annan fördel med att du skapar ett konto i eget namn. Om väninnans dotter när hon fyller arton inte känns mogen att ta vara på pengarna kan du välja att ge pengarna vid ett senare tillfälle eller styra lite vad de används till.

Du kanske inte vill att pengarna ska gå till en suparresa till Ibiza utan vara en grunplåt till körkort eller eget boende….

[FriidaMariie]
0

Okej, fonder ska jag kolla efter då, men finns det inte risk att pengarna sjunker eller tilloch med kan försvinna om det går riktigt illa? Jag har noll koll på fonder och liknande. Om jag skapar ett konto i mitt eget namn och det skulle hända något med mig, hur skulle man då kunna lösa det så att sparandet ändå skulle gå till flickan? #3

peoy
1

Fonder går upp och ner som allt annat, men på lång sikt går det uppåt (om förvaltaren sköter den bra). Det finns de fonder som gått med över +20% i 5 år (utan minusår), och sprider man köpen av andelarna över tiden (månadssparning) så är man med både på upp- och nergångar.

Med tanke på att inflationen räknas till ca 4%, så ger idag alla sparkonton minskad köpkraft även om saldot ser ut att stiga för varje år..

Testamente är lösningen på att ge bort innehållet eller hela fondkontot.

Det är nog kanske först lämpligt att skapa kontot, leta upp nån bra mall eller skriva själv just för fondkontot (där stället som sköter fonderna nämns, kontonummer, barnets namn och personnummer osv), sen låta nån lämplig jurist granska det.

Ev. behöver du kanske också ta med tråkigare saker i testamentet angående fondkontot, till vem pengarna ska gå ifall det händer nåt med flickan före 18 års (eller annan) ålder, så att nån som har kunskap granskar det är nog en bra idé.

[FriidaMariie]
0

#8 okej, jag blev lite klokare av detta och ska genast sätta mig och spåna. Tack så mycket för hjälpen :)

[melowi]
3

Hur man gör har jag ingen aning om, men vet att det ska gå. Min morbror startade ett sparkonto åt mig på min 1-års dag har jag för mig att det var. När jag sedan blev 18 kunde jag öppna kontot, dock hade summan minskat men var iaf 6000:- 🙂