Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett11-juridik
Läst 3614 ggr
thessanh
1

Vem ärver?

Hoppas man får fråga om arvsfrågor här

Jag undrar kort och gott vem som ärver min sambo.

Vi har skrivit testamente att vi vill ärva varandra men om jag dör före honom?

Vi har inga barn och han har inga syskon. Min sambo har en väldigt liten släkt. Än sålänge lever hans föräldrar och en moster till honom men om han får leva ett normallångt liv lever han ju längre än dem.

Är det då sedan hans enda kusin som ärver honom?

Eller är det mina arvtagare, mina syskon och syskonbarn som ärver honom om jag är död? (eftersom vi skrivit testament att vi ärver varandra)

Är det någon som har svar på detta?

martdat
1

om du inte finns längre. så ärver hans föräldrar om han dör. om de lever då. om inget testamente är skrivet  att någon annan ska ärva så går det till allmänna arvsfonden. arvsrätt har bara barn och föräldrar . inte kusiner elr andra släktingar. dina släktingar har inte med saken att göra alls. du har ju inte hunnit ärva alls eftersom han överlevt dig.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

thessanh
1

Tack så mycket då vet vi. Då får han skriva ett testamente till någon nära vän eller liknande om jag går bort först. För allmänna arvsfonden lät ju trist.

martdat
0

hade nog fel om endel . förlåt.likaså så kan tydligen fler ha arvrätt om du dött.  ber om ursäkt. kände i maggropen att nått var fel. tur jag kollade lite   här har du lite att läsa. http://www.regeringen.se/sb/d/8953/a/110697.

martdat
3

Detta borda borde gälla om du dött före honom.

Om den avlidne inte var gift

I första hand är det den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) som ärver. Om något av barnen har dött tidigare (eller avstår från sin rätt att ärva) ärver hans eller hennes barn. Varje gren får lika stor lott. Till exempel: En person dör och efterlämnar en son och en avliden dotters två barn (den avlidnes barnbarn.). Arvet uppgår till 100 000 kronor, sonen får 50 000 kronor och den avlidne dotterns barn får 25 000 var.

Om det inte finns några bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar. Är de döda ärver den avlidnes syskon. Om någon av syskonen har dött tidigare ärver deras barn. Finns det inga föräldrar, syskon eller syskonbarn ärver den avlidnes farföräldrar eller morföräldrar. Är de döda ärver den avlidnes farbröder, fastrar, morbröder och mostrar. Deras barn (den avlidnes kusiner) har dock ingen rätt till arvet.

Finns det inga släktarvingar, tillfaller arvet Allmänna arvsfonden.

martdat
0

jag blandade ihop arvrätt o laglott tror jag nog i början….

thessanh
1

Tack :)

gardit
1

Allmänna arvsfonden må låta trist, men den gör mycket gott! Som engagerad i föreningsliv tackar man för möjligheten att söka pengar till det som är svårt att genomföra annars t.ex handikappanpassa lokaler, internationella utbytesresor osv.

Från deras hemsida:

**Detta stödjer Arvsfonden

**

Arvsfonden stödjer ideella föreningar och andra icke-vinstdrivande organisationer, som vill pröva nya idéer för att utveckla verksamheter för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning på deras egna villkor. Vi vill ge organisationerna möjlighet att pröva nya idéer som kan utveckla verksamheten inom olika områden.

MolnBlomman
0

Glöm inte att även ändra arvsordningen på era pensioner och se över vilka försäkringar ni har där.