Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 5641 ggr
peoy
0

Lösa lån i förtid

Ett tips för de som kan/vill/har möjlighet till att lösa ett bundet lån i förtid.

Gör man det på det vanliga sättet, begär att få lösa lånet, så tillkommer en ränteskillnadsersättning som är skyhög. Jag räknade själv på mitt gamla bundna bolån (4,77% ränta, 635 i amortering/månad) och kom fram till att jag på de återstående 23 månaderna skulle förlora ca 2700kr på att lösa det i förtid.

Ränteskillnadsersättningen går bl.a räkna ut på http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Bolan/Berakna-ranteskillnadsersattning/ .

Vissa lånegivare tillåter att man ändrar amorteringsbeloppet en gång under bindningstiden utan att det kostar nånting. Har du planerat att lösa lånet helt är det bara ändra amorteringen till ett tokhögt belopp, och kanske betala bort hela lånet på det sättet på 2-3 månader, eller bara öka till ett i längden hållbart belopp och plocka ur de pengar som sparats för ett ev. framtida lösen av det lånet.

Jag justerade i veckan upp amorteringen på mitt bundna lån från 635kr/mån till 2500/mån, något som också minskar ränteskillnadsersättningen OM jag skulle vilja/kunna lösa lånet i förtid (detta är aldrig är lönsamt, inte ens en extraamortering oavsett belopp är det).
För att få utrymme till min höjda amortering så betalar jag helt bort ett av de andra lånen jag har på huset (rörligt, ingen ränteskillnadsersättning).

martdat
0

fattar hälften men det är för att jag e trött. ska be om tid på banken för att förhandla om mitt bundna lån så ska läsa imorn ijen när jag e piggare. tänkt att vänta te nässta månad så löneförhöjningen gått ijenom :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

peoy
0

Kan svara lite kortare och enklare :)

Vissa banker tillåter att man ändrar på amorteringsbeloppet (SBAB/ICA Banken tillåter EN ändring) inom den bindningstid lånet har.

Det är aldrig värt att lösa lånet, eller ta ett nytt med lägre ränta.

En höjning av amorteringsbeloppet ger snabbare effekt på sänkningen av räntan över den kvarvarande bindningstiden.

Vill du betala bort lånet helt är det bättre (om banken tillåter en ändring utan att det kostar nåt) att öka upp amorteringen till massor mer än vad du har idag (och använda pengar från kontot som skulle använts till extraamorteringen, samtidigt som du får ränta på det som bara ligger och väntar på "från"-kontot)

Har du tänkt ha kvar lånet, men betala snabbare på det, höj bara amorteringen så att det är hållbart under hela kvarvarande bindningstid. Har du en miljon i lån, 300000 som du vill extraamortera, och 24 månader kvar på bindningstiden, ändra då amorteringen till 12500/månad (300000/24). När bindningstiden gått ut får du ju ändra som du vill igen..

martdat
0

här finns inge konton för extra amorteringpengar :P Tänkte att ränteskillnaden.( det är bara ett års bindningstid kvar ) bakas in i summan. så jag får sänkt månadsbelopp. pengarna ska ju betalas förr elr senare ändå tänkte ja…så lånet e lite högre men jag betalar mindre i månaden.  tänker jag galet??

peoy
0

Ja, du tänker galet :)

Kolla länken jag skickade i första inlägget, där det enkelt går att räkna ut ränteskillnadsersättningen (du vet kvarvarande skuld, räntan och bindningstidens slut)

Minskar du din amortering, så ökar också ränteutgifterna totalt under den kvarvarande bindningstiden, och lägger du in ränteskillnadsersättningen (för att få lägre rätne-%) i lånet så blir det oavsett hur du gör dyrare i slutändan.

Om det är så att din bank tillåter att du ändrar på amorteringen utan att det kostar dig något extra, så är det mindre dåligt (du förlorar bara på en långsammare nergång av ränteutgiften per månad). I värsta fall vill dom att (ungefär som du skriver) du löser det gamla lånet med ett nytt på det gamla beloppet + ränteskillnadsersättningen för att få ny ränta och lägre amortering.

Jag kan snabbräkna lite om du kommer med lite uppgifter om belopp och nuvarande ränta och bindningstid (och kanske vad du blivit lovad för ränta på ett nytt lån, annars räknar jag med SBABs ränta)

martdat
0

Jag amorterar inte på det alls…

jag har två bolån. ca halva bunden ränta som e hög och halva rörlig som jag amorterar på.

båda är vanliga bolån. inget topplån. det e den bundna jag vill dona om. nuvarande belopp tror ja e på 270 000  men 6 % ränta-Köpte mitt under krisen 2008 och hade full panik när räntorna steg-från det jag hade fått lånelöfte då räntorna var 4% ca och vi skrev på så hadde räntorna ökat och jag hade full panik.

jag räknar med att ha samma ränta som det andra lånet 2.70 elr vad det e ,,

peoy
0

Gjorde själv samma misstag med mitt 10-åriga lån jag tog 2005, då var räntorna lite lägre men såg ut att skena iväg (4,77%). Har haft betydligt högre räntor ett tag på de rörliga lånen på fastigheten. Har inte heller nån miljon i lån eller en halv på nåt konto att betala extra på lånen med, har ca 300000 i lån just nu, och betalar bort det minsta lånet på ca 50000.

Om du behåller det gamla lånet utan att röra i det fram tills bindningstiden går ut blir din räntekostnad 16200 (11340 efter skattelättnad).

Om du har precis ett år kvar på det bundna lånet kostar det nära 12000 att lösa det med ett nytt med lägre ränta (2,7% stämmer rätt så bra).

Det lånet kommer då vara på 282000, och du kommer betala ca 7600 (5330 efter skattelättnad) i ränta på det under det kommande året (utan amortering).

Vet inte om ränteskillnaden räknas som ränta på deklarationen, men gör den det så blir det ju 30% avdrag där med (8400 isåfall, men räkna inte med det)

Ändrar du på lånet så får du i slutändan ett lån på 12000kr mer, och får betala 17330 (12000+5330), eller 13730 (8400+5330) (ifall man får avdrag på ränteskillnaden) för att få det. Låter du det löpa ut det år som är kvar så stannar räntekostnaden på 11340.

Har du planet att binda om lånet till en bra ränta nu när räntorna ligger lågt, låna mer förutom att bara låna till ränteskillnadsersättningen, eller lägga in en rejäl månadsamortering på lånet så kan det vara lönt, men inte annars..

martdat
0

ok. Tack :D ja det e inget måste .jag har råd att lugna mig det året som e kvar .funderar  ev på att låna lite dock till en redig luftvärmepump .men inget bestämt… ska fundera vidare,

MichaelE
0

Riktigt bra tips #0 du kommer med. Vet själv att amorterar man fortare så kommer man också fortare undan den höga räntesumman som man skulle ha fått annars.

peoy
2

Nu kommer det rulla på lite..

Lånet på 44917 slutbetalt igår
Amortering på lånet med hög ränta (4,77%) ökad från 635 till 2500kr/mån, skuld innan juni månads betalning, 97550
Ränteutgiften minskar med en 10:a varje månad, så efter 10 mån har jag 100kr mer/månad att leva på :)

Sen det viktiga.. jag gör det på en a-kasseinkomst :)