Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 26291 ggr
Misarn
0

För och nackdelar med att vara med i facket

Vilka för och nackdelar är det att vara med i facket, vet att det är många som har gått ur och blir själv fundersam om det är lönt att betala för det varje månad.

martdat
13

är själv inte med o har aldrig varit så jag ser ju bara från min sida.. men jag sparar pengar. jag kan välja mitt eget försäkringsbolag och slippa bli påtvingad Folksam.

Fördelen är ju självklart att man får hjälp om man hamnar i konflikt med arbetsgivaren!  men det kan ju bero på vilket fack man tillhör. jag jobbar ju under hotell o retsurang och de står då verkligen inte på arbetstagarens sida. sämsta facket någonsin. enligt mig då.

Däremot är jag med i A kassa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Misarn
4

#1 ungefär hur jag resonerar också, tillhör dock kommunal men dom har knappast hjälpt mig med något.

Åsa S
10

Jag har fått jättemycket hjälp. Jobbade som lärare och kan tyckas tryggt jobb som kommer finnas kvar men så omvandlades skolan till privatägd och skolan gick inte runt så de sa upp 1/3 av personalen och jag hade bara varit där i 9år. Vi fick mycket info och stöd från facket jag var dubbelansluten LR & naturvetarna. Eftersom man ju genom facket hade kollektivavtal och inkomstfösäkring fick jag några till tusenlappar per månad utöver A-kassa. I och med att jag hade kollektivavtal via facket fanns det även hälp att få via trygghetsådet som gav mig ytterligare några tusen i månaden eftersom jag var över 40 + de betalade en dator till mig som jag kunde söka jobb med.+De betalade en eknomiassistentkurs som kostade 40000kr.

Min kollega som fick problem med A-kassan och inte klarade av kontakterna med A-kassan pga av tidigare utbrändhet fick en person på facket som sköttede kontakterna åt henne.

Hamnar man i en konflikt med arbetsgivaren eller blir felaktigt uppsagd har man rätt att få laglig hjälp från facket ifall mangår vidare till AD, är man inte fackligt ansluten får man betala alla kostnader själv i AD + betala egen advokat.

MichaelE
20

Först och främst bör man alltid vara med i a-kassan, framförallt nu när den inte är så dyr längre.

Sedan när det kommer till facket så har väldigt många som har fel syn på dem och samt hur de arbetar, för det handlar inte bara om vad DE kan göra för dig utan också vad DU kan göra för DEM. Ett fackförbund handlar om ett samspel mellan medlemmarna och de som arbetar hos facket och detta samspel sker oftast genom att arbetsplatsen har en fackklubb, som består av medlemmar dvs DU, där man diskuterar hur arbetsplatsen kan bli bättre samt vilka förändringar som krävs.

Många arbetsplatser har kollektivavtal och är du medlem i facket så får du ut mer av kollektivavtalet om du inte var medlem eftersom det finns många rättigheter och skyldigheter för dig som är medlem och att veta dessa är viktigt. Att inte vara medlem i facket gör att Lagen om AnställningsSkydd inte längre behöver följas till punkt och pricka, din chef kan säga upp dig trots att du har jobbat längre än de flesta och du kommer inte få något stöd eller hjälp för att visa att du har blivit uppsagd på felaktiga grunder (precis som #3 säger). Men är du medlem så hjälper facket dig i alla punkter och det kommer inte kosta dig någonting.

Sen har vi just det här uttrycket, "men de gör ju inget", och det är den myten som finns. För visst har du fått löneförhöjning? Tror du att det är din chef som givmilt har gett dig högre lön? Nej, det är en process där fackförbundet försöker komma överens med din branschs arbetsgivareförbund om hur det kollektiva avtalet ska se ut de kommande åren. Det avtalet handlar om vilka rättigheter du som arbetstagare ska få samt vilka förbättringar ni kommer att få, t ex om Kommunal får igenom att kontorsarbetsplatser inte får vara öppna (dvs inga skiljeväggar utan alla sitter vid datorerna som man gjorde i skolan och man får koppla in datorn själv) pga arbetsmiljön och hälsan, så har de kommunerna som anammar detta kontorslösning inget annat val än att ta bort det systemet och införa ett annat. Men detta kräver också att medlemmarna är uppmärksamma på kollektivavtalet och går i samlad trupp till facket när man upptäcker att ens arbetsgivare inte följer avtalet (om sådan finns på arbetsplatsen). 

Sedan har vi ju till sist lönen, den förhandlas fram under detta möte mellan facket och arbetsgivareförbundet och en arbetsplats med kollektivavtal måste följa miniminivån för lönerna och därmed din löneförhöjning. Sedan sker det att man får lönesamtal med sin chef och det är en helt annan sak när det kommer till en individuell lönehöjning, så länge det inte ligger under den lön som är satt i avtalet.

Med allt detta kommer till ett pris och det är att ju färre medlemmar ett fack har, desto svagare blir facket och förhandlingarna blir även de sämre och det ger i sin tur sämre villkor och lön. Däremot om det finns många medlemmar så blir facket starkare och har dessutom en större möjlighet att genomföra stridsåtgärder (strejk) för att få igenom sina krav.

Så genom att gå ur facket så försämrar du möjligheten till ett bättre kollektivavtal för inte bara dig själv utan även för de andra inom samma bransch.

Hoppas att det besvarar en hel del frågor.

/MichaelE - har gått utbildningar hos Transportarbetareförbundet.

Plingen85
1

Mannen har fått hjälp av facket när han fått för lite i lön, och en annan gång då en arbetsgivare försökte blåsa han på pengar.

Dum som jag är så var jag inte med i facket och var med i en arbetsolycka sen, visade sig att jag inte var försäkrad så nu får jag strida själv. Kommer gå med i facket direkt när jag har ett nytt jobb

Misarn
3

Låter som att jag bör vara med då jag råkat ut för arbetsskada på jobbet :-/

Maria
3

#6 Det är precis vid sådana saker som facket kan vara till stor hjälp. De kan vara med och stötta vid möten med arbetsgivare, försäkringskassa osv.

De kan även ge råd vilka rättigheter och skyldigheter man har som arbetstagare och vilka avtal som gäller på just din arbetsplats.

/Maria

martdat
0

verkar vara väldigt olika vilken artbetsgivare man har med. min arbetsplats har kolektivavtal .och det följs lönemässigt i alla fall . jag är försäkrad . har använt sjukförsäkringen afa med. Löneförhöjning förhandlade jag om själv så jag kom upp över kollektivavtalet.

Plingen85
1

Ja jag var anställd med lönebidrag ifrån ams, de kollar visst inte noga om det alltid finns en försäkring på en.. Även fast de visste att företaget inte hade något kollektivavtal.. nu har man lärt sig den nya vägen.. så 300 spän till facket kommer jag betala in sen iallafall.

tlover
0

Ang A-kassa är det inte alls ett måste nuförtiden. Många ungar kvalificerar sig inte till a-kassa eftersom man sällan har nog lång anställning för att man ska kunna få a-kassa.

Därför är min man inte med i a-kassa, han har springvickat sen han slutade skolan och innan han slutade skolan sommarjobbade han varje år från han var gammal nog. Men även om det är vården han springvickar inom och han gick omvårdnads så har han ännu inte fått nåt vikariat som är så långt att han har kunnat kvalla sig in till a-kassa.

Vilket har visat sig positivt nu i år då en arbetsgivare försökte tvinga på honom ett jobb han varken hade tid el pengar nog att ta. Arbetsgivaren försökte hota med a-kassa eftersom han sa nej men det gick inte.

Däremot är han med i facket.

l'm back

martdat
1

#10 Tjhi fick han. fy för utpressare