Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett09-försäkringar
Läst 7417 ggr
Azeman86
0

Bästa hemförsäkring?

Hejsan! Jag undrar vilken hemförsäkring som ni tycker är bäst? Vad är plus och minus med den? 
Vilken vore bästa för ett hus där det finns bland annat akvarier? 

Pojkvännen har just nu Folksam (jag har nyligen flyttat in till honom). Och jag tycker att Folksam känns lite si o så (jag vet inte heller så mycket om dom). 

Han betalar just nu till Folksam 809:-/månad, plus betalar han till Anticimex och då betalar han 1441:-/kvartal - för att dom ska komma och kolla huset endast var 5e år. 🤔 Är det verkligen så med dom? Det blir då ca 5764:-  för varje år, och var 5e år blir det ca 28 820:-  som jag sjäv tycker att det känns lite för mycket att betala för att dom ska bara göra ett besök var 5e år? Ett besök som verkligen inte kostar lika mycket.  Så jag vet inte om det verkligen är så eller ej? Det känns helt sjukt att betala så mycket! 🤔

Misarn
0

Följer, vill också veta :-)

peoy
1

Det lät dyrt för att vara en hemförsäkring.. är det inte möjligtvis så att ni bor i villa ?

Folksam är utan att behöva förklara nånting lätt det dyraste försäkringsbolaget ni kan ha, oavsett om det går via Kommunals medlemsavtal eller inte.

Min villahemförsäkring låg på ca 7000kr/år när jag hade den via Folksam. Flyttade den till IF så fort jag fick möjlighet till det (efter ett år med Folksam, pga deras "erbjudande" om nyförsäkringsbesiktning, och pga missnöje med Moderna Förskingringar).

Jag är medlem i Unionen, och dom har avtal med IF som ger lite rabatt, så nu har jag en försäkring med begränsat åldersavdrag (max 15000/skada) och alla andra villkor är lika eller bättre än de från Folksam.

Årspriset.. 2312kr…

annia1
2

Jag vet inte vilken försäkring som är bäst. Man får helt enkelt kolla med de olika bolagen vad deras försäkring täcker utifrån det man har.

Om jag förstår rätt så tycker du anitcimex är konstig. Men beroende på vad man tecknat så kan den innehålla olika saker. Det de flesta tecknar den för är skadedjursbekämping. Alltså om man får in tex myror eller tex får ett getingbo på vinden så kommer de hem och sanerar/tar bort det. Nu kan jag komma ihåg fel, men jag har för mig när de kommer hem och sanerar/tar bort nåt så är det gratis. Det ingår alltså i försäkringen.

Sen har dom även andra försäkringar. Dom har för hussvamp vilket är bland det värsta en villaägare kan råka ut för. Är det ett litet angrepp så går det att sanera så det försvinner, men är det tillräckligt stort angrepp så kan man få riva hela huset. Kommer inte ihåg vad dom ersätter när det gäller den biten. Hussvampsförsäkring har inte de vanliga försäkringsbolagen, har åtminstone inte haft förut.

Anticimex har även en vattenskadeförsäkring. Nu kommer jag inte ihåg vad den innehåller förutom att jag har för mig att dom står för självrisken som är på vanliga hemförsäkringen om man får en vattenskada.

Att dom kommer hem en gång vart 5:e år är för att se att allt fortfarande är ok och den kollen görs för att försäkringen ska fortsätta gälla.

Så exakt vad anticimex försäkring innehåller det får du fråga din sambo.

När det gäller folksam, nu är det nog ändrat för de som tecknar idag. Men när jag tecknade min så jag har fullvärdesförsäkring både på själva huset och på allt lösöre, ja förutom vanliga åldersavdraget. De flesta bolag har ett tak på hur mycket man teckna på lösöre. Visst folksam är nog det dyraste, men samtidigt beror det på vad som ingår.

.

peoy
0

Jag läste villkoren ganska noga när jag bytte från Folksam till IF, och dom hade då ungefär samma uppdelning på försäkringstyperna (Folksams "bas", "mellan" och "stor" motsvarar IFs "villa", "villa extra" och "stor villa" / (eller "hem"))

Konsumenternas Försäkringsbyrå är ett bra, oberoende ställe att jämföra försäkringar m.m på

http://bankforsakring.konsumenternas.se/

men som med allt annat är det ju upp till köparen att dubbel och trippelkolla att uppgifterna stämmer..

annia1
1

peoy det är ju så man ska göra. Lusläsa och jämföra så man får en försäkring som täcker det man vill.

En annan viktig sak är att försöka kolla upp hur försäkringsbolagen varit när folk haft skador av nåt slag. Jag vet inte om det finns nån samlad sida på nätet så man kolla omdömen annars får man söka på olika sätt på nätet. En billig försäkring är jättebra, men får man inte hjälp när man behöver så är den likväl dyr.
Och kanske bäst att säga att alla bolag har nog både positiva och negativa omdömen, men man får ändå ett hum om hur dom är.

.

Misarn
1

Vi har kollat upp olika försäkringar och vi valde IF nu när vi flyttar till hus, tycker dom verkade bäst. Har IF både på hundarna och bilen och har varit väldigt nöjd så blir förvånad om jag blir det med hemförsäkringen :-)

MichaelE
0

Läs denna artikel om vilka hemförsäkringar som är bäst.

Fridaaaa
0

Vi har hemförsäkring i Folksam, och bor i villa (hyr), och de är inte dyra (då hade vi inte haft råd med dem). Har annat på folksam med men hade inget direkt innan vi skaffade hemförsäkringen där.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
0

Har Aktsam, där ingår Anticimex, inga astronomiska summor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.