Skuld och Prickfri
Två stora milstolpar att nå är nära nu…
Efter att ha varit slarvig och dum i unga dagar så når jag i år två riktigt stora milstolpar.
1. I April gör jag min sista avbetalning på en skuld som jag har på SEB-Kort.
2. I Juni månad försvinner min sista prick från UC
Jag har jobbat hårt med att sanera bort skit från dumheter och misstag jag gjorde som ung&dum då jag levde över mina tillgångar.
Idag har jag en sundare syn på pengar och planerar min ekonomi minutiöst och jag har en inkomst som täcker dessa hålen och alla pengar som idag går till att betala för gamla synder kommer snart att vara tillgängliga för mina egna behov istället.
Ni som har skuldsanerat och blivit prickfria, hur har det fungerat för er att ta lån sen? t.ex lån för att köpa bil eller bostad?
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Grattis!
Det har ju varit liknande här, man har tagit avbetalningar höger och vänster när man var lite yngre men sen när började räkna på räntorna så är det massvis med pengar som försvinner från en. Dessa har jag bakat ihop till ett enda lån och därmed sänkt räntorna.
De gånger jag har tagit avbetalning idag så ser jag till att de är max sex månader för att få så lite ränta som möjligt. Dock är det endast nödvändiga saker som köps, allt annat sparar man till istället.
Det enda jag köpt på avbetalning är mobiltelefonerna som jag betalat 200 kr för varje månad och ingen ränta.😃
Det hjälper ju inte mycket på min fråga…
# 3 Ursäkta det var inte meningen att raljera. Men jag är uppvuxen med att spara till det som jag vill ha och absolut inte ta något på avbetalning med ränta såvida det inte är en fastighet.
Såg det inte som att du raljerade men det var fullständigt meningslös information som inte tillförde något till min fråga…
Hej Leon. Vad skönt att du snart är klar med alla skulder. Jag har varit i din sits fick kämpa 7.5 år innan min sanering var klar. Men faktiskt så köpte jag ett hus efter det som jag stod själv på så har man bara fast inkomst så kan du ta lån. Alla prickar försvinner o man får tillbaks sitt värde igen hoppas detta hjälper dig på nåt vis
#6 härligt att höra, det var detta jag ville höra, någon som med egen erfarenhet kan berätta vad de varit med om.
Tacksam att du delade med dig.
Var så lite så
Men en god vän till mig har levt på mininivå i 5 år då en person i hens omkrets ställde till det för denna. Hen är sen 10 år tillbaka skuldfri och har bor tillsammans med sin älskade och de har ett hus och hen har arbete.
Min sambo blev av med sin prick för ett par år sedan och bara någon månad efter det kunde han ta ett lån. Så det märks liksom inte alls idag att han haft en prick.
Uppföljning på min tidigare fråga…
Jag är fri från min skuld, det tog sin tid att betala av den men det ska göra ont att vara dum brukar jag säga. Skulden har varit direkt till en bank och inte till kronofogden så någon prick för den finns inte, men det fanns prickar för andra dumheter i mitt "yngre" liv.
Den sista pricken var aktiv till och med denna månad så imorgon bör jag vara en "prickfri" man…
Men redan idag har jag fått lånelöfte på exakt den summan jag bett om från flera olika "bolag" till en mycket bättre ränta än det lilla lån jag har idag, men jag avvaktar med att ta ett beslut, hur mycket det än hägrar med att möblera lägenheten och göra den riktigt hemtrevlig för mig och barnen så vill jag ta det lugnt nu, njuta av att inte ha något som tynger mitt sinne. Sen vill jag försöka att söka privatlån hos min bank istället för dessa "låneinstitut" som finns överallt.
Men kontentan är… Trots dumheter när man var ung så löser det sig och man kan få en chans att leva ett normalt liv.
Ja o det är en väldigt skön känsla en tung börda som släpper lycka till
#11 Tycker det låter som om du tänker klokt inför framtiden!