Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 1651 ggr
MolnBlomman
0

Låna till villa

På vissa banker står det att man kan låna upp till 85 % av bostadens marknadsvärde med en kontantinsats på 15 % av köpeskillingen. 

Men vad händer om bostaden är värd mycket mer än vad jag köper den för? 

Kan jag då låna 85% till samma insats?

Räkneexempel: 

Jag ska köpa ett hus som är värd 1 miljon kronor. Jag får huset för 500 tusen. Insatsen blir då 15 % av 500 tusen som är 75 tusen. Kan jag få låna upp till 850 tusen till samma insats på 75 tusen?

[mafaldahej]
0

Det beror på.

Hur kommer det sig att du får köpa till halva priset?

MolnBlomman
0

Det är en släkting som säljer det till mig. 

Pratade precis med banken. Vi ska värdera huset och sedan får jag låna det jag behöver till samma insats som för 500 tusen. :-)

[mafaldahej]
0

Va bra!  :-)

Lycka till!

peoy
0

Har du nån "bra" anledning att låna mer än nödvändigt ?

Ifall du inte har det - låt bli. Spara hellre mellanskillnaden som ett (kanske) onödigt lån på 425000 skulle kostat..

Fast det kan ju vara så att du behöver byta tak på huset, dränera, byta fasad och fönster, och då gör ju de där 425000 extra nytta och höjer värdet på huset..

MolnBlomman
0

Jag har inte råd att köpa huset utan att ta ett lån. Jag kommer även låna 200 tusen för att renovera kök och badrum. Sen kommer jag värdera upp huset för att flytta ned alla lån till bottenlån.

Enligt banken så behöver jag inte ha någon insats alls eftersom huset är värt så mycket mer än köpeskillingen.