Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 11-juridik
Läst 3616 ggr
Texaz
0

Sambolagen - Omfattas husdjur?

Hej!

Hoppas jag skriver under rätt rubrik nu, moderatorn får flytta tråden annars :)

Jag älskar min sambo, men man vet ju tyvärr inte vad framtiden utbringar! Vi har en katt vi betalat tillsammans (huskatt så inget köpekontrakt existerar) men som jag står som ägare på vad gäller försäkring och id registrering i SVERAK. Vi delar lika på de allra flesta utgifter, dock har min mor hjälpt oss med kostsamma veterinärbesök ett fåtal gånger.

Jag har läst mig till att husdjur inte omfattas av sambolagen, men en bekant till mig hävdade att husdjur ändå kan omfattas om den ena "ägaren" stått för det mesta av de kostnader djuret genererat… därför vänder jag mig nu till er; Vid en eventuell tvist, är lagen på min sida på så sätt att katten är min?

Tack på förhand!

VildaVittra
1

Husdjur innefattas inte av sambolagen, däremot så är ni samägare till katten. Vem som har betalat mest är ovidkommande då båda betalat. 

Varför inte sätta er ner och diskutera igenom saken? Kommer ni överens om vem som ska ha katten i händelse av att ni separerar/dör så skriver ni ett kontrakt på det.

Tänk på att då din sambo är delägare till katten, så ärver dennes arvingar denna del, så det kan vara bra att ha på papper hur ni vill ha det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Texaz
0

Okey, jo det kan ju vara en bra idé :) Tack för ditt svar!