Kan jag få hens skulder??
Kommer inhysa en nära släkting då denne inte har någonstans att ta vägen. Denne person har flera skulder, bland annat hos kronofogden. Personen har också en prick.
Det jag undrar, kanske lite dumt, är om jag kan tvingas på något som helst ansvar för hens skulder bara för att hen bor hos mig, i fall något "skulle hända"? (Vet inte själv vad det skulle kunna vara dock.) Jag måste hjälpa till som sista utväg, annars blir personen slutgiltigt hemlös.
Personen är myndig.
Hmmm…. Ska försöka minnas det vi pratade om på Samhällskunskapen när vi pratade om skulder… Om jag minns rätt, så kan du inte få hens skulder, detta händer enbart när någon "rymmer" utan förvarning eller går bort. Jag kan ha fel, men det låter inte troligt att du ska behöva ta på hens skulder.
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Med tanke på personens historia så kanske du själv ska akta dig för att bli involverad i dennes affärer, dvs låna ut grejer, sälja/köpa prylar av hen, skriva under nåt. För övrigt är hens skulder personliga. Jag kan inte se att du "ärver" hens skulder.
Se till att skriva hyresavtal med hen som löper på max ett år i taget. Jag vet inte så mkt om just detta men se till att skriv mellan er. Det finns gratis jurister att ringa. Jag rekommenderar varmt att göra det.
Är din släkting mantalsskriven hos dig så är ni båda skyldiga att betala lika mycket av hushållets kostnader
Du bör se till att din egendom skyddas från eventuell utmätning för "hens" skulder om det blir aktuellt. Du måste kunna bevisa att så kallad utmätningsbar egendom är din personliga egendom.
Mitt råd är att du kontaktar konsumentrådgivaren på din ort. Det är gratis & de är mycket duktiga på att råda i sånt här.
Beroende på hur boendesituationen ser ut kan det bli så att dom tar med i skulder av hen så att du får betala mer hushållsgrejjer. Men #3 hade ett bra råd, kontakta konsumentrådgivare på din ort.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack alla. Låter som att det var mer komplicerat än jag anat. Ska ta till mig era råd!
Korta svaret är nej. Prickar och skulder står på personen såvida inte personen väljer att skriva över skulder till dig, vilket du måste ta avstånd ifrån.
Personen är inneboende och det är viktigt att ni skriver ner vad exakt du äger och vad personen äger. Detta kan styrka vid eventuell utmätning av ägodelar samt att ni bör skriva ett kontrakt att personen är inneboende.
Men som ovannämnda säger så kontakta konsumentrådgivaren och kronofogden eftersom det är de som gör utmätningar.