Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 1487 ggr
Anonym
Anonym
2014-09-06 00:03
0

Offentlighet?

Kan jag som utomstående få del av ex. andras elräkning vad de betalar? om jag kontaktar elbolaget i fråga är de skyldiga att delge mig de uppgifter jag vill ha reda på?

annia1
2014-09-06 00:56
0

Jag vet inte, men hoppas inte det för jag ser ingen anledning för ett företag att lämna ut privata uppgifter. Och du kan fråga dig själv om du skulle vilja att företag lämna ut uppgifter om dig. 
Om du ska köpa hus så får du uppgifter från mäklare eller säljare.

Nätavgiften är möjligt att du kan ringa och få uppgift om för det är nog rätt lika för olika hushåll. Och jag tror att nätavgiften kommer från närmaste elbolag.
Men för att få reda på vad de betalar för själva elförbrukningen så måste du veta vilket elbolag personen har. De kan bo i haparanda, men ha sitt avtal med ett litet bolag i ystad. För i dagens läge kan man teckna avtal med vilket bolag man vill.

.

peoy
2014-09-07 10:54
1

Anledningen är väl om du vill veta om du håller dig inom det "normala" i området där du bor ? Då är det ju inte det dom BETALAR på sin elräkning som är det intressanta, utan själva energiförbrukningen.

Är du nyfiken på grannarnas ekonomi finns det ju andra sätt att snoka på..

Jag skulle själv vilja se en tjänst från el- och fjärrvärmebolaget (som är samma här) där det utan att avslöja vem som bor vars finns uppgifter om boyta, byggår, uppvärmning (kanske gissad av dom, har kunden inte fjärrvärme finns det ju andra alternativ än el), el- och (ev.) fjärrvärmeförbrukning månadsvis.

Det blir lite mer rättvist att jämföra sitt eget boendes förbrukning mot andras om man får jämföra med de i närheten. Det finns också en del (bl.a. jag) som lagt ut sin förbrukning på byggahus-forumet, men det blir så få och utspridda att jämföra mot att det inte ger så mycket..

[Murvel]
2014-09-08 15:08
0

Elräkning är inte offentlig handling och då är svaret nej. Däremot finns det en del personuppgifter som räknas som offentliga, om det rörde något annat än just elen..