Vad betalar ni i hyra?
Hej!
Lite nyfiken på vad folk har för hyra i sina hyresrätter.
Skriv gärna var du bor, storlek på lägenheten och om du bor ensam eller inte.
Själv betalar jag 3700 inkl. el + värme för en 1a på 48 kvm i en söderförort (klassad som "fulare" område) till Stockholm, det är en ungdomslägenhet och jag bor själv.
Hur mycket måste ni lägga ut?
Drygt 6500:- för en tvåa exkl. el, värme och vatten. Den är väl på en kanske 45 kvadrat eller så. I Bournemouth, England, väääldigt nära havet därav priset. :P
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
1000 exl. el och värme för ett torp på 40 kvm + biutrymmen och tomt. Med el och värme osv ligger jag i genomsnitt på en boendekostnad på runt 1400 kr i månaden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
8600 för en trea på 86 kvm. Då är dock garageplats samt hyra för disk+tvättmaskin inräknat, har inte koll på vad grundhyran är riktigt. Värme ingår men inte el. Bor tillsammans med sambo i ett relativt centralt, eftertraktat område i Linköping.
Nästan 5000:- för en 2:a på 65 kvm. Värme ingår men inte el. Bor själv i en förort till Göteborg.
#2 Oj det lät billigt! Får man fråga var torpet ligger?
#5 Strax utanför Uppsala.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
4353:- för en 2a på 62 kvm inkl. motorvärmarplats (exkl. el) i Öjebyn, strax utanför Piteå. Jag bor ensam med mina djur.
6000 inklusive kallgarage. Viss värme och varmvatten ingår. Vattnet får vi betala extea för var månad eftersom den lilla mängd som ingår är löjligt liten.
Vi bor i en tvåa med öppen planlösning, en terass, en inglasad balkong och havsutsikt i en ganska stor stad. 5 minuter på cykel till stan.
3000:- i kallhyra för ett stort hus på landet (3,5mil från närmaste stad, 3km från närmaste by). Boytan är väl ca 70-80kvm fördelat på 3rok, sen har vi källare under 3/4 av huset med tvättstuga, matkällare med frysboxar, pannrum och förråd och vind över hela huset. Vedeldad värme (panna i källaren och spis i köket) men det går även köra på elpatron + att det finns luftvärmepump om man inte orkar elda (eller inte vill vakna i kallt hus och även bra då man reser bort så det inte fryser).
Just nu sommartid betalar vi ca 500:-/mån i el (inkl nätavgifter och skatter) och då är det främst varmvatten och ac (från luftvärmepumpen) som kostar, eftersom vi inte eldar för varmvattnet nu sommartid utan kör på elpatronen. Sen till vintern så kommer vi elda för värmen och då får vi ju varmvatten på köpet. Men vi kommer säkert även att köra med luftvärmepumpen på lågfart, så det återstår att se vad prislappen hamnar på. Vi bor 2 vuxna, en bäbis och en hund här.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Bor i Åstorp i Nordvästra Skåne. Ca 2 mil utanför Helsingborg och lite närmare Ängelholm.
2 rok på 53 kvadrat med stor inglasad balkong och mitt i centrum.
Betalar 4326 kr i månaden och då tillkommer bara hushållsel.
Bor ensam med min gamle hund.
Bor i lägenhet i Forsbacka och betalar 4032 för än 2 på 59 kvadrat och värme och varm vatten ingåri hyran. el på 250-300 i månaden. 3 korsningar från Coop konsum och nära till större städer.
Studentlägenhet i Kalmar. 32 kvadratmeter 1,5 rum. Hyra: 4300 inklusive el+vatten+2 hyresfria månader under sommaren. Delar med sambo.
8100 för en 3a på 86kvm i Malmö
7443 just nu för en 4a på 96 kvm i Järna (södertälje) men huset ska stambytas nu så efter hyreshöjningen så kommer hyran hamna på roliga 9838:-… Är överlycklig….. not!
Ni med så skyhöga hyror. Är det värt det? Hur många dagar i månaden skulle ni kunna vara lediga med en mer skälig boendekostnad?
#15 Vad räknar du till skyhöga?
vi har inget annat boende och har inte valt att de ska höja så jäkla mycket.. annars så är 7443 för en 4a en bra hyra…
#17 Ja den hyran som ni har nu är bra. Synd att dom ska höja :(
#18 jag var beredd på att de skulle höja men trodde det skulle vara runt 1000
#19 Har en väninna som också fick flera tusen i höjning när de tvångsrenoverade till högre standard. Borde inte vara tillåtet.
#20 Nej verkligen inte, vi har många äldre och handikappade här samt barnfamiljer så det var många som höjde rösterna på mötet. Vi ska vara glada att vi har råd men där försvinner massa pengar vi kunde lag på skulder istället. Men samtidigt att få tag på en lägenhet i sthlm idag är ju nästan omöjligt.. Vi får välja att låta de total renovera lyan också men då höjs hyrran med 3366… vi har inte riktigt bestämt oss ang det
82kvm stor trea. Vatten ingår men inte elen. 1000euro. Betalar 8e varje månad för bilstolpen så faktiskt hyra 1008e. Elen är på ungefär 30e i månaden. Vi bor i ena kanten av en annan stad cirka 30min med buss från helsingfors, finland. Här är hyrorna dyra så jag är ändå helt nöjd med vår. Vi har en bra privat hyresvärd, nära till dagis, butiker och bussar. :) jag har inget körkort så vi kan inte direkt bo varsomhelst. Men med tanke på hur dyrt finland är i t.ex mat så hade jag ändå inte kunnat jobba mindre.
Bor i en tvåa på 64 kvm, hyran är just nu 4961 kr (exl. el).
Jag är hemmaboende men jag betalar 800 kr i månaden och då betalar jag för tv licens, el och internet.
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Jag har en hyresrätt i Norrköping. 2:a på 57kvm med liten balkong.
5752kr/mån inkl värme och vatten.
566kr/mån för garageplats i flerbilsgarage.
Jag bor ensam med min grabb på 4 år varannan vecka. Så jag får sova i vardagsrummet och han i ett eget rum.
Betalar 5400 i kallhyra för parhus med fyra rok på 102 kvadrat. Stor trädgård och rätt stort förråd med plats för mc.
Två vuxna och bebis.
Bor tio minuter med bil från ett halvstort samhälle, 4 mil till närmsta stad.
176kvm hus med 5 rum + kök, dubbelgarage, 2500kvm tomt..
2400/mån i snitt (buffrar upp i budgeten för de mörka och kalla månaderna) för el, värme, vatten, avlopp, skräphantering.
3200/mån för bolånen, varav 2500/mån är amortering (dvs ca 700/mån i ränta, och 200/mån av det får jag tillbaks på skatten)
Så totalt är min "hyra" strax under 3000/mån. Bor själv ca 1 mil i ett mindre samhälle (ca 4000 inv) utanför Skellefteå med hund + 2 katter + 2 varannanveckobarn.
Fast frågan gällde ju inte husboende :)
Ca 4700kr för en studentlägenhet på 41kvm i Linköping. Allt ingår, även bredbandet. Tio-månadershyra. I mina ögon är det rätt saftigt…

Mvh Stephanie 

4200 kr för ett litet hus på 50-55 kvm, då ingår el, sotare, sophämtning.
Ved får vi stå för själva om vi vill elda (vilket behövs på vintern).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.