Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 2481 ggr
marre96
2014-08-31 21:25
0

Fattig?

Hej. Är en tjej som nyss fyllt 18 inte bott hemma på 4 år och har bara kontakt med min mamma. Jag går i gymnasiet 12timmar om dagen och bor med min sambo som får sina pengar från försäkringskassan. Ett litet problem bara… jag har ingen inkomst och får ingen hjälp från socialen och min mamma kan inte hjälpa mig. Hur fan ska jag göra? Dom 2000 jag får i studiebidrag räcker inte till boende, mat och allt därtill för det funkar inte att bo med min sambo. Ringt socialen och dom sa att så länge jag går i skolan så kan dom inte hjälpa mig för tills jag är 21 är jag mina föräldrars ansvar och eftersom jag är borta 12 timmar om dagen så blir det svårt med ett jobb. Någon som vet hur jag kan göra eller suttit i samma sitts????

Saffran0Spice
2014-08-31 21:31
1

Socialen måste hjälpa dig om du inte har någon form av inkomst!
Så gå till Soc, sätt dig i väntrummet och kräv att få prata med någon. Du får med största sannolikhet inte full ekonomi/existens minimum, detta beror på att du har sambo och då minskar dina kostnader enligt deras räkning.

Men bidrag ska du kunna söka och hjälp ska de ge dig om du inte har någon som helst annan inkomstkälla eller hjälp utifrån - så det dom sagt är skitsnack och det där säger de till de allra flesta.
För tyvärr är det så idag, Soc ska egentligen hjälpa till, men när man kommer dit och söker hjälp så är det första de gör att leta en orsak till att inte hjälpa dig.

Har varit i den sitsen nästan 15 år, och under den tiden fick jag göra 90% av jobbet de på soc borde gjort -.-'

Åsa S
2014-08-31 22:18
2

Tyvärr hamnar man i en konstig sits när man är under 21 och går på gymnasiet för då är ens föräldrar försörjningsskyldiga = man får inga pengar från socialen för det är inte deras problem utan den unges föräldrar.  Har man dålig kontakt med föräldrarna och har flyttat hemifrån så brukar de ändå hänvisa till att lagen säger att föräldrarna har försörjningsplikt.  Måste man ha socialbidrag är tyvärr ibland enda lösningen att man slutar gymnasiet för då blir man helt plötsligt en självständig individ som är myndig ta hand om sig själv för man har fyllt 18år. Att sluta gymnasiet är dock ofta ingen bra lösning. Har du tittat på helgjobb när jag pluggade som vuxen jobbade jag varje lördag det höll mig flytande. Jobbar man varje lördag kan ju det innebära runt 3000-4000 extra varje månad och jobbar man söndag är det ju 100% OB inom handeln exempelvis.

Karmatarerskanise
2014-08-31 23:18
3

#1 Nej socialen måste inte eftersom föräldrar är skyldiga att betala om man går i skolan.

Ts du får nog flytta hem till din mamma eller så får ni tillsammans gå till soc och hon får visa att hon inte har råd.

marre96
2014-09-01 04:03
0

#3 det enda problemet är att vi försökt det men då måste båda mina föräldrar skriva på ett papper vad dom tjänar och min pappa ville inte det så han fuska och skrev fel siffror. Får inte bo hemma hos min mamma så det är lite svårt :/

Saffran0Spice
2014-09-01 08:53
0

#3 Jo - om föräldrarna inte har inkomsten att försörja sitt barn.

Anonym
Anonym
2014-09-28 11:07
0

#4 Är dina föräldrar skilda? Vill han inte att du/ni ska få pengar så du klarar dig? Ni kan, om du bor hos din mamma, söka någon form av underhållsstöd eller vad det kallas. Dvs att ni genom FK? får ut försörsjningsstöd som din pappa skuldbeläggs med, dvs får betala tillbaka när han kan. Jag har inte fullt minne av hur det fungerar och vart man vänder sig, men vet att det finns. För båda föräldrarna har skyldighet att försörja dig om du är under 21 och går på gymnasiet. 

Har ni begärt/sökt sådant underhållsstöd så spelar det sedan ingen roll vad din pappa har för inkomst, om du och din mamma då ändå inte får ihop det ekonomiskt så har soc skyldighet att hjälpa din mamma.