Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 3923 ggr
Anonym
0

Skulder hos kronofogden

Var hemma hos pappa igår men han var inte hemma. Vi har ingen nära kontakt och ses väldigt sällan. De gånger jag varit hos honom har jag lagt märke till en hög med oöppnade brev. Ingen big deal har jag tänkt då han när jag var mindre lät en revisor sköta allt pappersjobb. Men igår när han inte var hemma så kunde jag inte låta bli att kolla vad det var för brev. Högen som var ca 20-30 cm hög innehöll till största delen av brev från kronofogden, skatteverket och något ställe där elräkningarna samlas ifall de inte betalas i tid.

Bland alla de oöppnade breven så hittade jag och min bror några få öppnade brev från kronofogden. Där insåg vi att han inte betalat några räkningar alls. Där var obetalda räkningar till allt från sotaren  till fyrhjulingen. Jag har egentligen vetat hela tiden att han har dålig hand om pengar. Han har aldrig sett pengar som någonting man lever på utan som någonting man lever MED. Var vi i affärer som små så kunde vi peka på vad vi ville och han köpte det utan vidare. Visserligen hade han bra fast inkomst på den tiden. Nu är han pensionär och får in ca 8000 i månaden. Det är vad han ska leva på. Han har ett stort hus som han köpte loss från sina syskon för ett antal år sedan, där han han skuld till dem på 300.000 kr. Vilket i och för sig inte är så farligt egentligen.

Varken jag eller min bror känner att vi kan prata med honom om detta. Dels för att vi inte har några bra kunskaper (bortsett från att vi VET att det inte är ok att ha skulder hos kronofogden) och dels för att vi inte vill bli osams med honom.

Vi berättade detta för mamma (som inte levt med honom på 10 år) som genast tog saken i egna händer och började ringa runt till kronofogden och trafikverket. Det visade sig att han har stora skulder hos kronofogden. Han har både bil och fyrhjuling, de är inte avställda och inte försäkrade. På bilen är det körförbud sedan 1 januari 2013. Så där är ju också stora summor som aldrig betalats in.

Frågan är nu hur ska vi göra? Eller vad ska HAN göra för att ordna detta? Men en sådan låg inkomst så kommer han inte långt. Han har skog som han verkar av och får in pengar på. Dessa pengar har han vid några tillfällen använt för att betala tillbaka. Min bror gick in på hans internetbank och kollade. Hans enda utgifter är från mataffären så han handlar ju ingenting. Däremot så ligger han minus 34.000 kronor. Han har en godkänd kredit på 50.000kr, vad nu det innebär.

Kan han ta lån för att betala av kronofogden eller är han så fast att han inte kan ta lån? I mina okunniga öron låter det smidigast att ta ett lån och betala av alla skulder och sedan bara betala tillbaka på lånet. Men i och med den knappa inkomsten så låter ju inte ens det troligt.

Vad tror ni? Finns det några bidrag han har rätt till att få i och med att han är pensionär? Eller är sådant också helt kört?

Grace2009
2

Prata med Budget- och skuldrådgivningen som hemkommunen erbjuder, det kostar inget. De kan tillsammans med din pappa se över hans ekonomi och fundera hur det kan lösas. Är det stora skulder kan han ansöka om skuldsanering hos kronofogden (budget- och skuldrådgivningen på kommunen hjälper honom med att fylla i ansökan och fixa det som behövs). Skuldsaneringen tar 5 år om jag inte minns fel, då lever han på en skälig levnadsnivå och resten av inkomsten går till fogden (har han bara 8000kr i månaden lär de inte ta mycket av det). Efter 5 år stryks skulden bort helt och hållet, även om han bara har betalat en bråkdel av totalsumman. Däremot får han inte ta nya lån eller skapa nya skulder under dessa 5 år. 

Hoppas det löser sig och lycka till :)

MichaelE
0

Han kan inte ta ett lån för att betala bort skulderna av två skäl. Banken kommer neka pga att han har anmärkningar hos kronofogden men också pga hans låga inkomst (antar att hans skuld är ganska hög).

En skuldsanering skulle kunna fungera så följ #1 råd.

[Thiah]
3

Sen kanske jag kan tycka att det är lite fräckt av er att snoka på hans bank och involvera er mamma utan att ha pratat med honom först. Hans post är något väldigt privat och det kanske blir svårare att få honom att lyssna på er om han får reda på att ni gått in i hans bank och berättat för er mamma.

pernillaoscarsson
6

#3 Du får tycka vad du vill om det. Vi har gjort en bra grej, pappa tog det bra och är väldigt tacksam att vi hittade breven. Nu går allting åt rätt håll. Jag förstår inte poängen med att hålla sådant här hemligt? Många vill inte prata om sin dåliga ekonomi för att de skäms över den, men ska det behöva gå så långt att personerna mår psykiskt dåligt av att inte kunna försörja sig? Jag har ingen bra kontakt med min pappa men de få gånger jag sett honom de senaste åren har jag sett hur han blivit tröttare och dystrare. Jag har trott att det berott på andra saker men nu när vi lagt ihop 1+1 så har vi förstått vad felet har varit. Att vi nu kunnat hjälpa honom på rätt väg har säkert betytt mycket för honom.

Min pappa är en person som är för stolt för att be om hjälp. Hade vi inte fått fram ALL information innan samtalet med honom så hade han inte varit ärlig mot oss. Han hade bara viftat med handen och sagt att det inte var några problem. Men nu hade vi allt, han fick se med egna ögon vilka skulder han hade, han kunde ljuga.

Och i samma veva så fick vi även fram att han inte varit hos läkarna på länge, i och med att han har diabetes så är det viktigt att han går på sina kontroller. Hade vi inte tagit tag i saken så hade det kunnat gå illa på flera vis. Hans värden som ska ligga på 5 låg lååååångt över detta vilket innebär livsfara.

Så visst, kanske vi inte skulle snokat och tagit förgivet att han skulle vara ärliga mot oss, men hur hade det då slutat? Antagligen inte så bra som det verkar göra nu mot alla odds!

CLind
1

# 2 en liten fråga runt skuldsaneringen och bortskrivning av skuld, skriver man bara bort en skuld efter ett visst antal år även om personen äger ett stort hus? Jag trodde man fick sälja av det man kunde innan man fick den hjälpen, en ensam person klarar ju att bo i något mindre än ett stort hus?

#4 inget mot din pappa bara en fundering på ovan.

Grace2009
1

#5 Äger man något som kan ha ett värde försöker Kronofogden att sälja det innan man kan få en skuldsanering. Så ett hus kommer de garanterat att försöka sälja, men jag tror det är så att om de inte lyckas med det (kan ju vara ett sämre läge eller att det helt enkelt inte finns intresserade för tillfället) får man behålla det. Men de säljer billigt ifall någon vill ha det, även om det vanliga marknadspriset är mycket högre egentligen.

CLind
0

# 6 tack

Lill-Kisse
0

Med så lång pension kan er far få bidrag. Sök Bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd hos Pensionsmyndigheten. Se deras hemsida. Där finns också blankett.