Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4082 ggr
[SisselaJ]
2014-08-13 16:21
0

Pengabov

Vilken är din "pengabov" som du vet drar alldeles för mycket av dina pengar per månad? Eller du kanske inte har någon? 

Själv skulle jag nog säga att jag lägger lite för mycket pengar på kläder men även på diverse restaurangbesök och fikastunder.

[Cookie Monster]
2014-08-13 17:05
1

Katterna och hunden utan tvekan! Mat, sand, godis, leksaker och tillbehör lägger jag alldeles för mycket pengar på varje månad, Jag snålar inte det minsta när det kommer till mina djur så endast det bästa enligt mih duger för dem. :)

[Outlawly]
2014-08-15 06:39
0

Bilen måste det va, inte för att jag är något bilfreak eller så. Men tanka, lite service här och där.

Hildgrim
2014-08-16 16:01
0

Det måste vara hunden som kostar över 4000 kr per månad.:O

Allt oviktigt
2014-08-17 11:05
0

Det är nog hundarna. Blir en del pengar varje månad

Cordata
2014-08-17 20:25
0

Det är presenter och fika tror jag :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

CelsiusT
2014-08-24 09:38
0

Pratar vi återkommande per månad så tror jag det är bensinen som jag möjligtvis tycker att vi lägger onödigt mycket pengar på. Vi håller ju oss alltid inom vår budget, men jag hade gärna dragit bort en tusenlapp från den egentligen. Vi gör en hel del onödiga resor. Men denna månaden är bra, vi har minst 1000:- över (ska tanka upp bilen inför månadsskiftet så vet jag mer exakt sen) vilket alltså innebär att vi inte gjort så mycket onödiga resor vilket känns väldigt bra. 

Annars tycker jag den stora pengaboven är att vi ibland roar oss med att småshoppa och då ofta onödigheter. Att vi skapar behov som vi egentligen inte hade haft om vi bara inte sökt behovet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SisselaJ]
2014-08-27 00:01
2

Att lägga pengar på djuren är ju en bra pengabov anser jag, som att lägga pengar på vilken familjemedlem som helst. :) Förstår också det med bilen. Nu äger inte jag en egen men lånar min sambos bil och delar bensinkostnader. Och visst tickar det lätt iväg…

tlover
2014-08-28 12:37
0

Böcker kanske? Jag har själv näst intill fobi mot att köpa saker till mig själv däremot så det är främst min man som står för "slöseriet" (jag tycker däremot inte att kunskap är slöseri).

Annars om man menar bara jag är det väl te, en av få saker jag unnar mig då och då.

l'm back

tasartir
2014-08-30 22:31
0

Mat och böcker lägger jag kanske mer pengar på än de flesta. Men jag tycker om mat och böcker så det är ok tycker jag (och jag har inga andra dyra intressen) :)

peoy
2014-09-03 23:31
0

Håller med tasartir.. Mat & böcker är det som det senaste året dratt iväg alldeles för mycket.. men så äter jag för 3 också (jobbar på saken, men det största problemet är ju att mat är gott)..

Mitt senaste år har det gått kring 2000/månad i snitt i matinköp, 7500 för böcker, film och nåt enstaka spel

[WickedAlly]
2014-09-04 08:22
0

Vår son, helt klart. inte för att jag tycker att det är onödigt men ärligt talat, han behöver verkligen inte allt han får, haha.

[Tuulikki]
2014-09-08 17:36
0

Mat, godis och hunden :P

Stephanie
2014-09-09 18:26
0

Godis är nog min stora bov… Fika på caféer ibland också.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Gasoline
2014-09-16 16:55
1

Bensin förmodligen, men det går på hobbykontot. 

Annars skulle jag vilja påstå att jag är ganska sparsam 🙂 Skulle nog snarare önska att jag ibland kunde unna mig lite mer än vad jag gör. Men när man levt på ingenting en längre period och helt plötsligt får lön så lever man ju fortfarande kvar i gamla tider och gamla vanor är svåra att bryta. Dessutom är jag rädd att jag ska spendera för mycket och är LIVRÄDD för att sätta mig i skuld 😮

Men det kommer förhoppningsvis aldrig hända

fridarebecka
2014-09-18 11:21
0

Hunden, han får nya leksaker/tillbehör nästan varje vecka trots att han redan har allt 😂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Varga
2014-09-22 14:40
0

Jag tror att jag är lite som #14 förutom att jag inte har någon bil nu ;) Men vad gäller att vara sparsam och van att leva snålt. Matkontot är fortfarande ca 500/månaden (och då ingår mat till tamråttorna…). Sen sparar jag i och för sig pengar för att köpa valp, så då blir jag sådär lite extra snål ;)

Vissa perioder kan jag ha där jag impulsköper vissa matvaror osv, samt att det blir någon fika här och där som man kanske hade kunnat strunta i…

[SisselaJ]
2014-09-23 21:02
0

#16 oj, imponerad av att du klarar dig på 500 kr per månad på mat! :)

#14 Ja håller med dig om att gamla vanor sitter hårt😂. Som jobbigast när man får plötsligt mindre inkomst än man är van vid. 😎

Varga
2014-09-24 11:03
0

#17 Hehe, jag var tvungen ett tag och sen så sitter liksom vanan i, jag har svårt att förstå hur folk kan lägga många hundralappar mer på mat istället :p Men nu är jag nog nere på typ 300/månaden i och med att jag dumpstrar på vinterhalvåret… O:)

Gasoline
2014-09-25 08:00
0

#17 haha, ja. Det är värre när.det är åt det hållet :-)

mrsLadybug
2014-10-01 11:23
0

Jag lägger på tok för mycket pengar på Celsius varje månad, hahaha 😞

Varga
2014-10-01 12:38
0

#20 Bättre än energidryck i alla fall ^^ Sorry för OT, plocka bort om ni vill! ^^;

mrsLadybug
2014-10-01 13:47
1

#21 Hihi, ja så kanske man kan se det 😛

TjockaBerta
2014-10-09 17:34
0

Ingen direkt bov men jag drar ner på inköpen ibland under några månader och dundrar på sen och unnar mig sånt jag verkligen vill ha.

>>>Malum domesticum<<<

Åsa S
2014-10-12 14:02
2

Mat tycker inte jag är det främsta att dra ner på. Bra mat = håller sjukdomarna borta.

Ex. tycker jag det är mer värt att åka till en gård och köpa riktigt kött från betande djur än att köpa processat billigt kött i butiken (speciellt nu när man vet hur mycket större risk det är att man får cancer ifall man äter mat med nitrit i).  Köpa bra grönsaker, fisk mm.

Sparar man in för mycket på bra mat riskerar man att få lägga ut de sparade pengarna på sjukvård, mediciner och förlorad arbetsinkomst i framtiden. Man får inte bli dumsnål mot sig själv, Mat är grunden till bra eller dålig hälsa.

tlover
2014-10-12 14:24
1

#24 Man kan ju äta billigt men ändå nyttigt. Ekologiska bönor är ju tex billigare än ekologisk kött, rotsaker är billigare än tomat, sallat osv. Så bara för att man lägger ner mindre pengar på mat betyder ju inte det att man är dumsnål.

l'm back

Åsa S
2014-10-12 16:11
1

Tyärr är inte allaså intelligenta att de väljer rätt livsmedel när de ska äta billigt utan satsar på billigt utan bra innehåll, jaghar mött många människor i mina dar som sparat in på mat och ofta har det varit såna som vägrar äta bönor och rotsaker = kosten har varit billig korv, nudlar, pasta med ketchup, varma smörgåsar, pulvermos, billig djupfryst pizza, pommes frittes som varit på extrapris etc. det är rätt få männskor som älskar bönor. Sjäv tycker jag om rotsaker och bönor och odlar dem även själv,

tlover
2014-10-12 16:14
1

#26 Själv förstår jag inte hur det skulle kunna vara billigare att leva på nudlar osv, jag skulle i alla fall vara tvungen att äta mängder och åter mängder för att bli mätt så det skulle nog vara dyrt att leva så.

Problemet med bönor osv tror jag är att få vet hur man tillagar det gott utan man tänker på skolans bruna bönor och fläsk el liknande.

l'm back

CelsiusT
2014-10-12 17:58
1

Korv, nudlar, pulvermos och pomes är väl knappast billigt? Det är sånt som jag tycker är dyr färdigmat. Jag menar potatis kostar ju inte många kronor och det gör jag både eget mos och egna pomes på, bra mycket lägre kilopris än att köpa detta färdigt. Korv tycker jag har ett löjligt högt kilopris för att vara utblandat kött. Och nudlar är ju knappast billigt, speciellt inte med tanke på vilka mängder man behöver. 

Men jag tror som #26 att det finns många som är dumsnåla och tror att detta är billig mat. Men egentligen är det både dyrt och onyttigt om man jämför med bra livsmedel och att laga mat från grunden.

MolnBlomman
2014-10-15 16:19
0

MAT! :-)

Jag och min sambo kom upp i 7 tusen i mat en månad. Beror på att vi äter lchf och ekologiskt. Blir dyrt..

HallowKing
2014-10-22 16:05
0

Bilen har alltid kostat mig massor med pengar, inte nog med att jag pendlar en del till och från jobb, jag har den på bilverkstan ganska ofta :(  Förr bodde jag 10min från jobb och kunde gå/cykla dit, det var tider det :)

CelsiusT
2014-10-22 22:39
1

Åh, äntligen har vi lagt om våra transport-vanor så vi kan dra in den där 1000-lappen på bensin som vi önskade. Och den kommer nu istället att gå rakt ner i sparkassan för semester-resor ;P

Tyvärr har jag märkt att vi börjat slarva med matkontot =S Gissar på att det är bäbis ankomst som är orsaken att vi slarvar. Vi är trötta och sugna på snabb/lättlagad mat vilket gör att vi handlar annorlunda och dessutom mer oplanerat och plötsligt köpt mycket med godis än vi gjort innan. Vi har ju budget som vi tidigare inte haft problem att följa, nu har vi höjt den med 100:-/vecka sen bäbis kom men ändå lyckas vi nu plötsligt inte hålla budgeten =S. Så nu blir det skärpning, nu ska vi återigen ta upp vår veckoplanering och handla smart igen. 

I övrigt kändes det väldigt kul att gå igenom ekonomin ihop med sambon idag, ser mycket bra ut =)

Stephanie
2014-10-22 22:41
1

#31 Ni kanske skulle ta och sätta er ner och fundera på lite maträtter som är enkla att svänga ihop när ni är trötta, och se till att alltid ha ingredienserna till det hemma? 🙂

CelsiusT
2014-10-22 22:53
0

#32 Ja precis. I vanliga fall så har vi brukat sätta oss ner och planera lite för veckan. Hitta på lite maträtter, se över vad som behöver köpas under veckan osv. Sen har vi veckohandlat efter budgeten och ändå haft pengar kvar inför påfyllning av vissa färskvaror under veckan och ändå haft pengar över till någon utemat och kanske lite helggodis. Vi har varit väldigt duktiga på detta och planerat våra inköp noga. Men nu när det är en liten här hemma som styr så har vi liksom totalt fallit ur dom gängorna. Är svårt när man inte ens får sitta ner och äta varje dag utan ibland får käka lite på stående fot, eller när man är så trött så man vräker i sig av allt som finns hemma och finns inget hemma så köper man något att vräka i sig av oavsett om man köpt allt som behövs för veckan eller inte. Såå… ja, livet har varit lite upp o ner sen han kom, men det är bara att ta tag i det igen.

tlover
2014-10-23 08:41
0

#31 Så är det för mig också nu, vi äter för minst 500:- mer i månaden just nu (att det inte är mer är eftersom vi bor så långt borta från en affär så vi kan oftast inte lyssna på mina cravings och resten tål jag inte).

Sen att man har gravidhjärna så att man bränner mat hela tiden och får slänga hjälper ju inte. 🤪

l'm back

Cindy S
2014-11-15 10:05
0

Onyttig mat + godis.

Jag är så odisciplinerad och vill ändå inte ha en hungerkänsla som kommer plåga mig i över 20 år(eller vad det nu är när man slutat äta onyttigt när man är 25år) att jag kommer göra en gastric bybass operation, om jag får bidrag till det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Stephanie
2014-11-15 13:24
0

#35 Vad menar du med det?

Fridaaaa
2014-11-15 14:03
2

Djuren och bilen slukar nog mest pengar skulle jag tro. Men bil måste jag ha och djur behövs i mitt liv av många anledningar så vad gör man. Prioriterar djuren före mig 🙂

Försöker planera maten men svårt, kör dock alltid efter handlingslista, veckohandlar. Men jag är kräsen med maten och måste äta glutenfritt och laktosfritt samt försöker köpa ekologisk/kravenmärkt så gott det går, så tja "skenar" iväg ändå med pengar i matkostnad för oss

#35 Vad menar du nu? Ingen hungerkänsla som plågar någon för att man slutar äta onyttigt när man är 25. Vet inte vart du hört/läst något sådant galet men det stämmer verkligen inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stephanie
2014-11-15 15:07
3

#35 Även om du gör en GB så kommer du inte magiskt kunna hålla vikten och få bättre självdisciplin när det gäller godis och andra onyttigheter… Det måste du lära dig ändå.

MsSofieG
2014-11-15 15:42
0

För mig är det utan tvekan bilen. Bensin, verkstad, försäkring, skatt och alla dessa oväntade utgifter i relation till den.

Cindy S
2014-11-15 16:31
0

#38 Självklart inte, men dem flesta får istället för en hungerkänsla en illamåendekänsla om de inte äter, och att jag fysiskt inte kommer kunna äta så mycket som förut kommer självklart hjälpa(beror på operation och att man inte tänjer ut magen). De flesta kommer även vilja äta bättre, för onyttigheter kommer orsaka dumpning. Om man nu inte är en av de få som inte påverkats. Så lite magi och tvingad självdisciplin pga konsekvenserna blir det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-11-15 17:00
2

#40 Fast krävs att du försöker ändra ditt tankesätt redan innan operationen. Samt att en sån operation brukar ta mycket psykiskt också. 
"Magi" skulle jag inte kalla det direkt. Du kommer inte känna dig så hungrig heller efter operationen, du kommer märka att du blir mätt väldigt fort.

Cindy S
2014-11-15 17:06
0

Jo, jag förväntar mig depression, speciellt eftersom att jag fortfarande kommer att vara besatt av att äta, men på ett annorlunda sätt. Jag såg hur operationen påverkade min mamma(och andra i släkten) och risken av dumpning var svår för henne att anpassa sig efter. Hon äter ibland för mycket idag med, men att kroppen säger ifrån hjälper. "Du kommer inte känna dig så hungrig heller efter operationen, du kommer märka att du blir mätt väldigt fort." Ja, exakt. Magi. Att kroppen förändras så på bara några dagar. Det är soppdieten innan jag är orolig för. Jag förväntar mig att bryta ner flera gånger under de veckorna.

Jessica Jones (2015-)

Fridaaaa
2014-11-15 17:10
3

#42 Nej det är inte magi, det är en operation, ett ingrepp, långt ifrån samma sak. 
Nej du kommer itne känna dig så hungrig som du skulle göra nu om du äter samma mängd mat.

Stephanie
2014-11-15 17:21
6

Tycker det är en tragisk användning av bidragspengar att se på det på det sättet. Du kommer kunna äta dig lika överviktig även efteråt. Det är bara  att fortsätta som nu.

Börja redan nu och ät mat som gör dig mätt, istället för att äta onyttiga saker och skylla det på hunger…

Cindy S
2014-11-15 20:32
0

#43 Jag hade ingen aning om att du menade riktig magi. Även om magi finns på riktigt tror jag inte det skulle användas relativt öppet på ett sjukhus. #44 Du var väldigt rak med mig, så jag ska vara på samma viss. Jag väljer några år av att göra operationen, vänja mig vid konsekvenserna och leva nyttigt istället för årtionden av att lida och kämpa med hunger, eller i värsta fall så äter jag mig i graven och mina föräldrar måste begrava mig. Jag är deprimerad och väljer mat framför knivar, alkohol eller droger, och tänker vara självisk nog att behandla ett symptom till min riktiga sjukdom(depressionen) medan jag försöker må bättre. Självklart är det inte bara hunger som gör att jag äter, men konstant hunger skulle knappast hjälpa. Men visst, jag kan mer ofta äta rätt (och träna), jag är ju inte sängbunden av depression, och ja, det är synd att bidragspengar kommer att gå till en operation som en slags genväg medan andra tränar hårt och äter rätt, men jag vet att om jag inte tar den här genvägen kommer jag att dö i förtid. Jag känner mig själv, och jag behöver mer hjälp än vad jag borde behöva.

Jessica Jones (2015-)

Fridaaaa
2014-11-15 20:37
1

#45 Magi är magi. Självklart finns ingen riktig magi som finns i filmer och annat. Var du som snackade om magi från början inte jag 😛 Men tycker inte ordet "magi" passar in  sammanhanget överhuvudtaget 😉

Kämpa med hungern? Varför skulle du få göra det? Bara för att man går ner i vikt med eller utan operation så behöver man itne leva med hunger ett tag/längre tag, vet inte vart du fått det ifrån.

Cindy S
2014-11-15 20:56
0

#44 Glömde säga att ifall jag äter som jag gör nu efter operationen så dör jag väl, så jag antar att du menar om jag äter på liknande sätt. Lika mycket är bara möjligt om jag tänjer ut magen först, och jag har nog med disciplin att inte tänja ut den till vad jag har nu. Lika onyttig mat går inte heller, då får jag dumpning. #46 Då förstår jag inte ditt inlägg om att operationer och magi inte är samma sak. Jag vet inte vad du menar, självklart är magi och operationer inte samma sak. Jag menade att man efter operationen förändras drastiskt fysiskt, som genom magi(alltså läkare, sjuksköterskor, knivar och annat). Jag har ingen källa, men det var något jag läst att om att ifall ens kropp är van vid onyttigheter så tar det år för kroppen att vänja sig vid en bra diet och känna sig "nöjd". Men jag har aldrig gjort efterforskningar om det. Jag kan fråga inne på viktminskning.ifokus om det är sant.

Jessica Jones (2015-)

Fridaaaa
2014-11-15 21:25
1

#47 Du som snurrar ihop det hela nu 😛
Det är det jag menar operation är inte magi 😉
Nja man känner inte hunger bara för att man börjar äta nyttig mat och så,