Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 2609 ggr
youandyou
0

Kostnad för 1 pers

Detta inlägget är främst till tjej som bor själv. 

Hur mycket kostar de i månaden ungefär?  Hygien (shampoo/balsam/duschtvål, tvål, diskmedel, tvättmedlen, toapapper, tjejgrejer). 
Och hur mycket betalar du för mat per månad?

Lia
1

Jag bor inte själv, men jag betalade min mat själv ett tag. Då handlade jag för max ca 1500:- i månaden. Resterande har jag ingen aning om.

Fridaaaa
0

Beror lite på vad för produkter man köper. Kan bli en hel de skillnad.

Nu bor jag med sambo men max 1500kr/månad i mat (då köper jag laktosfritt, glutenfritt och mycket eko) för en person.
Det andra har jag inte lika bra koll på då vi handlar det samtidigt som maten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2

Jag bor inte själv men det där med hygien kan ju skilja sig fruktansvärt beroende på ens vanor.

Tvättar man tex håret med bara vatten (japp det blir rent, jag gör det), använder menskopp, använder såpa till det mesta etc kommer man undan billigt

Ska man däremot köpa dyra frisörsalongmärken, använder den dyraste engångsbindan, dyra tvätt/städ medel etc blir det dyrt.

Samma med mat odlar man/samlar i naturen/dumpstrar/jagar (kan ev bli dyrt) etc så kan man komma undan med bara några hundralappar

Ska man däremot köpa hundra olika specialgrejer, allt ska vara ekologiskt, allt ska vara färskt eller liknande så blir det dyrt även om man bor själv.

l'm back

[SisselaJ]
0

Jag lägger 1500 på mat på en person, ungefär. Men du handlar jag mycket mat också, inte så mycket hygienartiklar, oftast om det är på extrapris. Tvättmedel används drygt, och är även inköpt billigare på Ullared. Det som jag annars slösar med är avfallspåsar, men det ingår i matutgifterna.

Fridaaaa
1

#4 Ett tips är att använda plastpåsar från när du handlar annars gör vi 🙂

[SisselaJ]
3

#5 Jag köper inte plastpåsar när jag handlar. Sen är påsar i affär så dyra att det skulle kosta mycket mer 🙂

Fridaaaa
0

#6 Aha.
Nja 2 kr/st 🙂 Tycker de håller bättre än avfallspåsarna xD

[SisselaJ]
0

#7 betalar ungefär 40öre per avfallspåse. Och vi förbrukar minst 2 per dag, billigare i längden och brukar inte slita dem värst mycket så de håller för det mesta. ;)

Fridaaaa
0

#8 oj vad många ja så många gör inte vi 2 av med per dag hehe.
Ja det blir kanske billigare i längden men i regel får vi ha 2 avfallspåsar i samma istället för en för inte hittat några direkt hållbara 😕

Cindy S
0

Jag levde "gott" på 13000kr efter skatt, nu lever jag på socialbidrag igen och wow, man märker att riksnormen borde addera för möbler. Jag saknar mina studiemedeldagar t.o.m. Jag är förstås ett överviktigt matvrak, kan säkert äta för 2000kr el. mer i månaden, men det SKA gå att komma undan med mindre om man lagar själv och äter normal mängd. Hur mycket jag lägger på annat är svårt att räkna ut, beror främst på att jag älskar storpack och avskyr att hålla reda på kvitton.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
0

#8 Vad slänger ni som gör att det blir så mycket? En annan har noll sopor, så har svårt att föreställa mig det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

farvendal
0

När jag bodde ensam levde jag på ungefär 8500 kr/månad, trots att jag fick in ca 13 000.  Gillade att se sparkontot växa :P

Bodde i en halvsliten lägenhet i förorten = billig hyra. Den + el hamnade på 3000 kr/månad. Bredbandet var gratis. Försäkring hade jag ingen (jag vet, jättedumt). TV-licens betalade jag inte heller (bad girl). Så boendekostnaderna var låga.

Mat hamnade nog på totalt 2000 kr, kanske lite mindre tom. Då räknar jag både med "hemmamat" och utemat. Lagade ingen lyxmat direkt, var alldeles för lat. 

Åkte tåg och buss för ca 1000 kr varje månad (busskort + bussresor till sthlm där jag hade min pojkvän). 

Hygienartiklar och städgrejer? Ja, max 300 kanske. Dålig koll faktiskt.

Kläder 600-700. 

Resten gick till nöje (krogen, bio etc) och snacks. Samt kaninen. Hade bara en kanin som husdjur på den tiden och hon kostade mig väl en hel 50-lapp i månaden… om ens det. Någon gång hände det väl att man köpte något litet till hemmet, men det var inte ofta.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se