Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 1675 ggr
missmoe
0

Snabba cash!

Hej! 

Jag är 17 år och behöver snabbt få ihop pengar, jag jobbar och tjänar helt okej men nu är saken den att pengarna är slut och jag behöver snabbt punga ut 4000!

Så nu behöver jag bra förslag på vad jag kan göra och vad ni har gjort! inget förslag är för galet (så länge det är seriöst!)

tack på förhand

tlover
1

Har du nått som är säljbart snabbt? (dvs nått som du kan få ihop en del av att sälja och som du vet kommer att sälja).

Har du släkt eller vänner som du kan låna av tills du tex sålt nog med grejer (tex kläder) för att kunna betala dom? Eller släkt/vänner som behöver hjälp med nått hemma (storstädning, djurpassning, hundpromenader el liknande) som du kan få tillfälligt arbete hos? (betalar dom mindre än 1000:-/år behöver dom inte vara registrerad arbetsgivare om jag förstått det rätt, då är det upp till den som arbetar att se till att skatta för det).

l'm back

Cordata
1

Jag vet inte riktigt hur snabbt du behöver pengarna, men att köpa något slitet på loppis, fixa till det och sälja vidare är ju annars ett knep.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

JazzBass
1

Tjänar du bra kanske du har råd med att ha ett kreditkort? Då kontosaldot legat nära noll har jag ofta blivit räddad av det. Alla betalningar kan inte vänta och man vill inte alltid ta av sina besparingar (t.ex. om man har pengar investerade i fonder). Man betalar bort när man får lön, och det brukar vara räntefritt om man betalar inom en månad ungefär. På såna här mindre belopp är det inte heller nån stor risk med att sprida ut betalningen på ett par tre månader vid behov. Största risken med kreditkort är dock att man blir fast i en spiral där man tvingas använda det för ofta så kreditskulden aldrig minskar. Det gäller att ha självdisciplin så man inte hamnar där (jag har t.ex. varit det i perioder då jag investerat hårt i mina största intressen, foto och musik. Inte längre dock).

Personligen har jag fått in en hel del snabba cash genom mitt musikintresse. Under studietiden (6 år) behövde jag endast lyfta studielån för två eller tre månader tack vare spelningarna med bandet och sommarjobb. Under de tidigare tonåren har jag tjänat pengar också på att plocka och sälja blåbär, och finansierade min moped delvis på det viset. Säsongen för det är dock över för i år. Men det finns ju många sätt att tjäna lite extra slantar om man är lite händig. Så här innan jul kan man ju t.ex.  sälja saker på julmarknader: Hemlagad glögg, sylt/marmelad, pepparkakshus, lussekatter, grytlappar, kastrullunderlägg av olika slag, bordsdukar man sytt ihop av tyg på metervara, täljda smörknivar och stekspadar, med mera. Man kanske t.o.m. kan ta en tur till soptippen och se om det finns skrot man kan förädla till nånting användbart.

Och som andra sagt, att sälja bort saker man inte behöver längre är också ett bra sätt att få in lite extra cash snabbt. Gäller bara att prissätta sakerna rätt så man får dem sålda utan att ge bort dem halvgratis.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leon1973
0

Pantbank?

be inte om hjälp om du inte vill ha den