Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 3500 ggr
molbojse
0

Hjälp :(

Jag har ett oerhört problem. Jag började plugga på komvux för 2½ månad sen och då plötsligt försvann mitt socbidrag. Jag står idag nästan helt utan inkomst. Jobbar extra som dagmatte så har i alla fall mat på bordet. MEN (!) jag kan inte betala min hyra, jag kan inte betala min telefonräkning och jag kan inte betala mitt busskort.
Jag kan inte låna av mamma, hon sa nyligen upp sig, jag kan inte låna av min pojkvän för jag är redan skyldig honom över 15.000 och jag kan inte låna av min pappa för han har samma låga inkomst som jag.
Jag ska höra av mig till kyrkan och prata med dom, men vad finns det mer för ställen man kan höra av sig till om eventuellt tillfällig inkomst? Jag har skickat in papper till FK, men det tar ju fyra månader innan de tagit något som helst beslut.

Hjälp tack :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Saffran0Spice
2

Tycker du ska gå tillbaka till soc, de kan/ska hjälpa om du inte har någon annan form av inkomst eller möjlighet till inkomst. De kan också vara tillfällig inkomst medans du söker hos FK och kommer då att ta den retroaktiva summan du kommer få för de månader de tar efter din ansökan att gå igenom.

Lycka till!🌺

Fridaaaa
0

Men får man inte CSN om man läser komvux? 
Har de sagt varför du inte får pengar längre från Soc?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

#1 Då min man pluggade fick vi ingen hjälp från soc då man ska ta CSN lån el jobba vid sidan av ifall man pluggar. (men sånt kan ju det vara skillnad mellan olika kommuner)

#0 Har du något att sälja, då min man pluggade och hans extrajobb försvann så levde vi på sparade pengar och vi sålde bort nästan hälften av det vi ägde  för att klara oss (vilket var riktigt skönt faktiskt).

Tyvärr så fick min man sluta plugga pga stressen över pengarna och då blev vi rika (dvs kunde gå på soc) (av nån anledning kunde han inte ha mer i CSN just då minns ej varför).

l'm back

martdat
1

Du ska ju ha csn när du pluggar på komvux. socialbidrag kan du ju klart inte få då du har rätt till csn.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Åsa S
3

Japp när man pluggar är det studiebidrag och lån via CSN som gäller och såna saker tar man ju reda på innan man börjar plugga. Alla andra måste ju låna för att kunna studera så varför trodde du att du skulle få pengar från soc? eller kyrkan. Väldigt få saker i livet är gratis.

Har man av någon anledning gjort något så man inte kan få CSN eller andra lån så då kan man faktiskt inte unna sig lyxen att studera utan då måste man sätta fart och söka alla jobb, även såna man inte vill ha och spara ihop egna pengar innan man kan börja studera.

molbojse
1

#2 Jodå, men om jag tar ett studielån nu så kan jag inte låna mer sen när jag läser på universitetet. Det är lite där skon klämmer också.

#3 Nä, jag äger knappt något. Min dator behöver jag för studier, min telefon behöver jag för att få kontakt med hundägarna. De kläder jag har använder jag alla och eftersom jag inte har några pengar till nya lappas samma gamla strumpor om femtioelva gånger.

#4 Jag räknade inte med att få fortsätta med socialbidraget permanent, men det blev som ett slag i magen eftersom jag inte var beredd på det. Vad jag tänkte på vad ifall de stod för inkomsten till FK började betala ut?

#5 Jag fick besked om att jag skulle börja plugga fyra dagar innan kursen startade.
Tycker ditt svar är lite drygt formulerat faktiskt. Allting är inte självklart för andra även om det kanske är det för dig. Att det skulle vara en lyx att studera förstår jag inte, det är snarare grundläggande för att man ska kunna få ett arbete överhuvudtaget idag.
Skrev heller aldrig att jag utgick ifrån att soc skulle betala för mig när jag studerade men hade som sagt inte räknat med att bli av med mer eller mindre den enda inkomsten jag hade så abrupt.
Då jag sitter mellan två stolar så bad jag om hjälp, inte om att bli uppläxad av någon okänd på internet, faktiskt.

martdat
3

Varför  skulle du få pengar från FK?

du får ju nya terminer när du börjar högskolan. ett vist antal terminer för gymnasiestudier och ett vist antal för högskolestudier.  så det påverkas inte av dina högskolestudier.

vad skulle medlemmar här kunna hjälpa dig med när det är csn som gäller.  ?

Hildgrim
0

#6 Har du redan studerat i 6 år på eftergymnasial nivå? Eller varför skulle du inte få låna sen om du börjar universitetet?

Omorika
0

Som andra säger så är det olika "potter" som pengarna tas från. Det är max 6 år på universitet, högskolenivå sen har man andra antal år till folkhögskola, gymnasium och komvux (tror det är 6 år där med). Så det är bara för dig att söka CSN så fort som möjligt.

Vill du sparar år kan man ta fullt CSN och försöka klarar sig på hälften och använda andra hälften nästa termin. Det bästa är dock att ta fullt i början och försöka få sommar jobb, bygga upp en buffert och sen leva på besparingar i slutet.

molbojse
0

#7 Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Min undrar var ju bara om någon visste något, chilla lite. #8 Först nu fick jag veta att det var olika lån för olika studier. Nej, jag började läsa på komvux för två månader sen. #9 Som sagt, fick veta det först nu i den här tråden. Kvinnan på CSN jag ratade med när min kurs startade sa inte ett knyst om det här så hade ingen aning.

Hildgrim
0

Då vet vi ju vad som orsakat ditt problem iaf. Du får inga pengar från soc för att du studerar och ska finansiera ditt levene via studiebidrag/studielån. Du är inte längre arbetslös i behov av ekonomisk hjälp. 

Så det du får göra är att ansöka om CSN. Du kan få studiemedel för fyra veckor bakåt i tiden.  Tyvärr så innebär att det är 1½ månad studier du ej kommer få några pengar för.

Omorika
0

De på CSN brukar inte alltid vara så bra på att informera. Hoppas det löser sig och att du får en rolig skolgång.

martdat
0

dåligt av csn att inte informera

molbojse
0

#12 Ja, det hoppas jag med. Nu är ju den här kursen slut och jag vet inte om jag får börja nästa kurs eller inte. Borde få meddelande om det ganska snart tycker jag.

#13 Ja, det tycker jag med. Likaså att FK borde talat om när jag pratade med dem om aktivitetsersättning exakt vilka papper de behövde, men inte då.