Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 13557 ggr
Jazmin1e
16

Gemensamt konto

Hej,
Jag och min sambo funderar på skaffa ett gemensamt konto där vi båda får ett eget kort kopplat till det kontot. Vi har inte samma bank utan Nordea respektive Swedbank. Någon som vet hur det funkar?

MalinMalvina
0

Först får en av er byta bank så ni har samma, sen är det bara att stänga ned bådas konton och öppna ett nytt gemensamt :) Sambon och jag har samma bank, egna konton men gemensamt sparkonto där det varje månad flyttas pengar till automatiskt :)

Jazmin1e
0

Kan någon av oss öppna ett nytt konto där man kopplar två nya kort istället? Samtidigt som man har kvar sitt vanliga bankkort. Varken jag eller min sambo har lust att byta bank just nu.  :)

MalinMalvina
0

Tror inte det :( Bästa är ju att ringa till nån av bankerna och hör med dom :)

annia1
0

Vad jag vet så behöver ni inte stänga ner nåt konto.

Välj vilket konto/bank ni vill ha. Sen går ni till den banken och ber att få ytterligare ett kort kopplat till det. 

Sen när det gäller att få båda era pengar på det gemensamma kontot. Nu vet jag inte hur det är på nordea. Men på swedbanks internetbank så kan ni själva göra överföring. Nu ska jag inte säga hundra då jag sällan överför pengar, men vad jag kommer ihåg så går det att få så att det förs över varje månad. Om ni inte själva kan göra det så kan banken fixa det åt er. Kom bara ihåg att ni måste ha några kronor kvar på det kontot som pengar tas ifrån. För om kontot hamnar på noll så tror jag banken stänger det.

Sen kan ni skaffa ytterligare konton ifall ni vill sa varsitt sparkonto och det går att skaffa kort även till dom.

.

Åsa S
1

Nått som 'är jätteviktigt ifall ni inte är gifta är att veta att det kan bli problem med ett sånt konto ifall förhållandet spricker  det är bara gemensam bostad och bohag som delas lika automatiskt ifall man är sambo genom sambolagen. Gemensamma konton måste man komma överrens om själv och det kan vara bra att skriva nått papper om det medans man är sams, är man osams när förhållandet spricker kan det vara svårare. Jag är gift men vi har skilda konton ändå det är lättare hålla koll på pengarna då + min man sätter in en del pengar på mitt konto eftersom det är jag som står som ägare på bostaden och dyl så jag betalar räkningarna.

Halvdansken
1

Jag förmodar att du menar att ni ska ha ett gemensamt konto dit ni överför pengar från era  andra konto?  Alltså inte enbart ett konto dit alla pengar går?

I så fall är det bara att öppna ett nyt där ni står båda två, och sätta upp en fast överföring varje månad, från era egna till det gemensamma. Det måste inte vara i samma bank.
Jag och min man har det på precis det sättet.  Så har vi betalkort till det gemensamma, och till våra egna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jazmin1e
0

Menar du nu skaffar ett till kort till konto som redan har ett kort kopplat till? Det blir ju fel i så fall för då får någon av oss till frigång den andras pengar. Vi vill ha ett nytt konto där vi kan sätta in pengar till hyra, mat och räkningar. Så vi sen kan ha kvar pengar på våra vanliga konton och spendera och spara som vi själva vill. 

Jo, såklart är det viktigt. Fast eftersom det kommer vara pengar som ska spenderas  så kommer inte direkt finnas några pengar att sno ifrån varandra. Så om vi går isär så ska det inte finnas någon stor summa att dela eller bråka om.  

Det är därför vi vill skaffa ett nytt konto så vi kan ha koll på våra egna pengar som inte går till t.ex. hyran.

JazzBass
1

Bara att tuta och kör. Alltså knalla in på ena banken, den ni vill ha kontot hos, och skriv under pappren som behövs. Troligtvis måste dock den som inte redan är kund i banken ifråga skaffa ett bankkonto i nya banken. H*n behöver inte byta bank, men bekvämast blir det dock att sköta ekonomin om h*n gör det i samma veva, och alla transaktioner inom samma bank går ju snabbare än mellan olika banker.

Jag och sambon har ett gemensamt hushållskonto för bolåneutgifter, el, vatten, försäkringar med mera, och det fungerar utmärkt. Sedan har vi ett till gemensamt konto för mat och bensin i S-banken, som ägs av S-gruppen i Finland (vi bor i Finland). Alla ägarkunder i S-gruppen har ett sånt konto, och det funkar perfekt som matkonto med varsitt kort kopplat till det. ICA har nåt liknande system har jag förstått. Matkontot är ett bra sätt att se till att båda betalar lika mycket - eller så mycket man nu kommer överens om att var och en betalar - för alla gemensamma matuppköp. Om det inte vore för att S-gruppen betalar bra bonus i form av reda pengar till kundernas S-konton hade vi haft ett skilt matkonto i vår egna bank, men det funkar bra så här också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jazmin1e
0

# 6,   # 8

Tack för era svar! Vi ska gå till banken så fort vi får tid och hoppas det ska funka. :)