Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2673 ggr
[Filurkatten]1
6

Nya sedlar - men de gamla då?

Hej! Vet inte om frågan redan ställts eller så, är ny här.

Läste tidningen idag och blev påmind om sedel-bytet som ska börja 2015 och fick lite panik. Har en del pengar sparade hemma som jag inte vill sätta in på mitt konto. Så min fråga är, kan man gå in på banken när det är dags och lämna in pengarna och få nya sedlar kontant? 

Har letat på internet redan efter svar på frågan men inte hittat något, så någon här kanske vet.

Michaela-N
0

Såklart!

Ikajo
0

Det brukar vara en övergångsperiod under vilka båda sortens pengar är giltiga. Under tiden ska man försöka få sina sedlar och mynt utbytta.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Filurkatten]1
0

Okej så bra, behövde bara försäkra mig. Då blir det att gå till banken nästa höst och byta ut sedlarna helt enkelt.

Halvdansken
0

Eller handla med den så länge de är giltiga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Filurkatten]1
0

Nej det är sparpengar, ska inte handlas upp i onödan…

Halvdansken
0

Sätt in dem på ett konto.

[Filurkatten]1
0

Men jag skrev ju i ts att jag inte vill sätta in dom på mitt konto.

Halvdansken
0

Ojsan, det missade jag. Varför vill du inte det?

[Filurkatten]1
1

Det spelar ingen roll, var inte därför jag skapade tråden.
Har fått svar på min fråga iaf :)

Stephanie
0

Om du av någon anledning inte vill gå till banken med pengarna så borde du väl kunna handla för de sedlarna, och ta ut motsvarande summa från ditt konto istället? 🙂Det beror ju förstås på hur mycket pengar det är du har också.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Nu är jag trött… Inte likt mig att dra upp en flera dagar gammal tråd utan ens ha något vettigt att tillföra 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Filurkatten]1
0

#10 Det är ju just det jag vill, gå till banken och byta ut mina gamla sedlar mot de nya :) Jag vill inte handla upp pengarna bara för att. 

När jag har sökt svar på detta så har jag bara hittat att man kan lämna in sedlar och sedan få pengarna insatta på konto, det var därför jag frågade om man kan få pengarna kontant istället^^

Gronstedt
0

#12: Går det inte på annat sätt så kan du ju sätta in dem och sedan omedelbart ta ut dem igen. Om det nu finns någon bank kvar som har kontanthantering, det är inte lätt att hitta någon sådan numera.