Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 3291 ggr
[SisselaJ]
2

Ekonimiska mål 2015

Vad har ni för ekonomiska mål under det nya året?
Att spara mer, eller kanske spendera mer?
Någon som har ett mål att kunna åka iväg och resa eller vill börja placera sina pengar i aktier och fonder?
Vad kommer 2015 innebära för er?

[SisselaJ]
1

Själv har jag som mål att utöka antalet aktier jag äger, och det innebär då att spara undan pengar till det.
Jag ska också sänka mina matkostnader med några hundra och till sommaren hoppas jag kunna åka på en resa.  Men som student är det inte lätt, men många bäckar små! Jag är positiv  inför det nya året!

[NeferNefer]
2

Jag kommer att fortsätta spara på det sätt jag gör nu åt mig själv och alla ungarna (främst aktier, lite fonder och lite pengar på konto). Mitt ekonomiska mål för det här året är att komma närmare ekonomiskt oberoende, dvs att kunna leva på avkastningen och inte behöva lönearbeta. (Det är en bra bit dit, men jag har inte bråttom)

Grace2009
0

Äta mindre utemat, genomsnittet från 2014 var 427kr i månaden 😮 Vilket fasligt slöseri på pengar jag har bedrivit! Annars är ett generellt mål att tänka efter ytterligare lite till innan jag sätter sprätt på pengarna då jag kommer att leva utan inkomst på obestämd tid. 

Läsa lite om fonder och aktier skulle jag vilja med (går det att önska artikel om sådant?) då jag är väldigt okunnig om det men skulle nog vilja lära mig mer, och kanske prova på också.

MarHai
4

Köpa mindre och spara mer.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Torpedtass]
3

Spara mer, sälja av allt onödigt, återbruka mera, skapa mer eget istället för att köpa, cykla och åka kommunalt mer än att ta bilen, handla kläder till barnen helt på loppis, köpstopp på teknikprylar mm. Jag har en vision över mitt sparande och den lär jag följa punkt för pricka.

Gör det för ekonomisk trygghet, kolla hur billigt man kan leva, spara pengar till framtida planer mm.

JoannaLi
1

Jag har nu börjat spara mer seriöst, och hoppas kunna fortsätta och utveckla det, så att det blir än mer effektivt.  Precis som #3 så hoppas jag också kunna läsa på mer om fonder och aktier, för att en dag i framtiden kanske kunna hålla på med sådant också :)

Åsa S
1

Vi ska troligtvis renovera badrummet så ett visst sparande började vi med förra året för vi har tänkt kunna betala allt och inte ta några lån + vi ska åka utomlands i september vi har redan betalat flygstolarna. Men pengarna kommer räcka till det vi har 2 inkomster och mycket låga boendekostnader och är inte såna som slösar på onödigt även om vi gillar gå ut och äta och vi brukar inte välja billig snabbmat då.

tlover
2

Att få rätsida på ekonomin, vi har haft dålig ekonomi detta år då jag bestämde mig att starta eget (på 50%) och när väl bollen var satt i rullning så blev vi gravida och min man blev så sjuk att han inte kan jobba. Så vi har levt på sparande det senaste halvåret ungefär (perfekt tajming eller hur?).

Att mitt företag går så bra att jag kan få ut en lön är också ett mål (fast det hänger ju ihop med att få rätsida på ekonomin).

l'm back

Bjallstal
1

spara, spara och åter spara, för att kunna köpa hus med min blivande sambo i slutet av sommaren. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Chestnut
1

Starta eget, ta så lite studielån som möjligt och skära ner på matkostnaderna rejält och lägga de pengarna på att ta körkort istället (som är en grundförutsättning för att kunna lyckas med mitg egna företag sedan).

Med vänliga hälsningar
Chess

Siggebus
8

"Sent ska syndaren vakna" heter det ju 🙂

Efter att i nästan hela mitt liv (54 år nu) haft urdålig ekonomi av olika anledningar så har jag börjat landa och kan börja bygga upp en stabil ekonomi.
Mitt första och största mål är inte resor eller konsumtion etc utan att spara varje månad för att kunna känna mig trygg om någonting inträffar.
Jag har aldrig kunnat spara i hela mitt liv och jag har i princip nästan alltid haft för mycket månad kvar på lönen 😓
Sedan en tid tillbaka har jag dock fått det bättre med större tjänst och därför också mer lön och efter en flytt i somras då jag behövde köpa diverse möbler etc så har jag nu börjat få igång ett sparande vilket känns underbart!

Jag räknar med att kunna sätta undan ca 3000-3500 kr i månaden när allt är betalt dvs alla räkningar + mat och "röra-mig-med-pengar".
Så för mig är målet under 2015 att allt ska flyta på och jag ska känna att min ekonomiska trygghet växer för varje månad.

[SisselaJ]
1

Det är så kul att läsa alla olika mål!!

Det som är spännande med ekonomi är att alla är beroende av den - men det varierar så mycket på vilket sorts liv och vilken situation man är i . Men kul att många vill spara, och underbart att de som har det knapert har kämpaglöd!
Hoppas nu 2015 går som planerat 😃

[NeferNefer]
1

#11: Heja dig!! Jag var i din situation för ett antal år sedan, plus massa skulder. Jag skyller på min uppväxt, jag var ständigt rädd för vräkning när jag var liten och väldigt medveten om att vi inte hade pengar. Mina ekonomiska kunskaper var obefintliga och min ekonomi alltså usel. Men till slut började jag läsa på och lära mig mer, och jag kan numera sätta högre mål.

Det vore kul att följa din ekonomiska väg, kanske du skriver nån gång ibland hur det går? 👍

Cordata
1

Jag tänker fortsätta klara mig utan studelån och försöka spara undan allt jag an till framtida bröllop och hus. Tyvärr kommer jag sluta få 1200 i bidrag varje månad som jag har fått det senaste året (förutom studiebidraget) så sparandet kan bli lite tight.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Stephanie
1

Mitt ekonomiska mål för 2015 är att få en relativt regelbunden inkomst medan jag pluggar. Det bästa hade varit om jag kunnat jobba extra vid sidan av studierna och klarat mig på endast bidragsdelen från CSN.

Just nu har jag studieuppehåll till i höst och jobbar extra i en butik, vilket innebär att jag inte har några fasta timmar varje månad. Hade gärna jobbat mer men bor väldigt dumt till och det har inte varit enkelt att hitta ett jobb…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Siggebus
1

Tack och lov har jag inga skulder förutom en studieskuld som tyvärr var lite onödig.
Är nog i grunden en ganska ekonomisk person men har låtit pengarna rinna iväg under många år som ett sätt att trösta mig själv när livet var rörigt. 🤔
Kunskapen och insikten finns och har funnits där och nu när jag äntligen fått ordning på det mesta så fungerar jag som jag borde 🙂

Jazmin1e
2

Det största målet är att spara ihop så mycket pengar som möjligt till sommaren. Är student så måste ha pengar sparat,  eftersom inte får något under sommaren. Självklart ska både jag och min sambo skaffa sommarjobb, men dom pengarna får man ju inte direkt första dagen.

Sen hoppas vi kunna spara så mycket pengar som möjligt från sommarjobben så vi kan åka på en resa under hösten eller vintern. 

Vi ska försöka dra ner på framförallt  matkostnader och diverse småköp.

Stephanie
4

#17 Tänk på att inte börja leta sommarjobb för sent! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cordata
1

#17 och tjata! Mitt första jobb inom kommunen fick jag genom att jag ringde massa gånger i några månaders tid och kollade om de hade fått någon ledig plats än. Tillslut ger de upp, eller inser att man verkligen är motiverad att jobba! :D

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

JazzBass
1

Målet för 2015 är synnerligen lättformulerat: Att klara av året utan ekonomisk kollaps.

2015 innebär för vår del en 40% minskning av de gemensamma inkomsterna p.g.a. sambon tar vårdledigt för att sköta vårt barn efter att föräldraledigheten går ut i februari, och det kommer inte vara det lättaste att få allt att gå ihop. Det är inte så lätt att minska på utgifterna i så stor grad, men vi har gjort upp en noggrann och realistisk budget och försökt förbereda oss inför den nya situationen så väl som möjligt. Det vi gjort redan utöver budgeten är bl.a. följande: Lånen är satta på amorteringsfritt, endast ena av våra två bilar är i bruk (sedan förra sommaren faktiskt, men vi kan behöva ta båda ibruk igen), vi har ansträngt oss för att betala bort mindre lån och krediter liksom sambons resterande studielån, vi försöker hålla nere matkostnaderna utan att pruta på hälsoaspekten, jag ska försöka cykla till jobbet under sommarhalvåret åtminstone ibland och ta med lunchlåda emellanåt, och vi undviker att lägga pengar på annat som inte är helt nödvändigt (en slant för sånt finns i budgeten, men den är inte så stor). Vi försöker handla på rea när det är nåt som faktiskt behövs. Med mera.

Det återstår att se hur bra vi fixar årets ekonomiska utmaningar i praktiken, men utan god planering och även en del uppoffringar skulle det åtminstone inte gå. Jag tror dock vi ska klara det helt bra. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
1

Målet är att trots förväntad lägre inkomst så skall vi ha råd till vardagslyx samt en semester i sommar/höst. Vi skall även kunna bibehålla samma sparande som vi har nu och vi har också för avsikt att förnya delar av hemmet.

mvh Martin