Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 5100 ggr
brwmny
4

Lån privatpersoner emellan

Jag skulle behöva ta ett lån rätt akut och undrar om det finns privatpersoner som lånar ut pengar? Jag bryr mig inte om räntan eller vad jag förlorar på det i längden, jag vill bara lösa den situation jag hamnat i nu och slippa all denna stress. Har försökt hos alla traditionella långivare utan framgång och detta känns som den sista utvägen. Någon som vet om det ens finns privata långivare? Eller bör jag ge upp den tanken helt och hållet?

JazzBass
4

Låter illavarslande att du överväger att låna av privatpersoner, och ännu mer illavarslande att du inte ens bryr dig om eventuella räntor eller vad du har att förlora på lånet. Att låna av privatpersoner är i min åsikt det sämsta tänkbara alternativet tycker jag, så dåligt att det aldrig ens bör övervägas som alternativ. Det förhållningssättet har jag skapat utgående från vad jag sett i min näromgivning i mitt liv.

Du får ursäkta mig om jag feltolkar situationen, men får du inte lån på traditionellt vis eller ens snabblån tyder det på att du redan har betalningsproblem och sitter i en skuldspiral. I det läget ska du uppsöka professionell hjälp, inte gräva gropen du står i ännu djupare. Om jag har jag rätt i mina antagelser, ta utan dröjsmål kontakt med en skuldrådgivare på din ort eller en bank för att börja jobba dig ur situationen. Det är det enda rätta, och det enda som på riktigt kan minska stressen du känner över situationen du är i. "In the meantime" så kan du kontakta dina föräldrar (om du har en bra relation till dem) och lätta på hjärtat. Chansen är stor att de vill hjälpa dig så gott det går och gör det också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

miljonarskan
0

Såna där snabblån; sms-lån med skyhög ränta är ju  för dom som inte får lån nån annanstans. Därmed inte sagt att det är en god idé att nappa på det, tvärtom, du hamnar ännu mer i skiten. Jag tycker bara att det är konstigt att du inte ens kvalificerar dig för att ta ett sådant lån. Och hur kan det komma sig att du inte bryr dig om räntan?. Inser du inte att det blir värre och värre ju mer lån med hög ränta du tar? Det löser ju ingenting.

brwmny
0

Får jag ett lån så kan jag kvitta mig med nuvarande skulder, det är det viktiga för mig. Att gå från flera olika skulder och avbetalningar på ca 5000 kr varje månad till bara några hundralappar i månaden vore en enorm lättnad. Speciellt nu när jag hamnat i en period med mycket oväntade utgifter. Alltså är räntan och min ekonomiska förlust i det stora hela inte jätteviktigt för mig.

miljonarskan
1

men även det eventuella nya lånet om du får ett sådant, skall ju betalas tillbaka, - med förmodligen rätt hög ränta.  Ska du ta ytterligare lån då? eller hur tänker du?

Imasy
3

Jag hade vänner som satt i klistret. De tog ett sms-lån. När det betalades tillbaka månaden efter satt de i klistret igen. Ett nytt sms-lån. När det betalades tillbaka månaden efter satt de i klistret igen. Ett nytt sms-lån. Sedan ett nytt och ett nytt och till med nya låna för att betala tillbaka föregående sms-lån.

De hade ett helvete att ta sig ur det, och gjorde aldrig om samma misstag igen.

Bjallstal
8

#3 finns nog inget sätt att få det att gå från 5000:- till några hundralappar i månaden. Provat att ringa de olika kreditbolagen och förhandla fram en ny betalningsplan? De flesta brukar kunna hjälpa till om man bara tar sig i kragen och visar att man vill

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Torpedtass]
4

Jag håller med #6 här, man kan alltid förhandla fram en betalningsplan. Men löser aldrig gamla skulder genom att ta nya skulder, i slutändan får det bara skuldberget att växa.